Citat:
Ursprungligen postat av
VilaVila
Jag har inte sagt att någon ska råka illa ut. Det jag skrev tidigt var att inte ska ta ut segern i förskott. Blanda inte in mig i saker jag inte skrivit.
Jag poängterade att Pallal med sin länk satte griller i huvudet på folk inklusive användaren för att testa reaktioner, men avsikten var att provocera fram en reaktion från Jocke. Men bildligt uttryck förstår tydligen inte alls.
Hur kan det vara något negativt att uppmärksamma att användaren medvetet spred felaktig information i tråden?
Var glad över det istället.
Jag tror micro är vuxen nog att sköta och ta ansvar för sitt egna beteende i trådarna.
Desinformation som alltid. Jag postade en länk som
kunde ha handlat om Chrippa när dom varit offline ett dygn.
Linnea och Chrippa har tagit emot oräkneliga hot om våld och dödligt våld i kommentarsfält, dom allra värsta hoten av dom värsta psykfallen, brukar skickas privat.
Jag skrev ingenting varsig innan eller efter länken. Ni kan inte skuldbelägga mig för vad trollfabriken kom fram till och hurrade åt, att han
inte var gripen eller att han
inte var allvarligt skadad.
Ni blev väldigt upprörda över att han var helskinnad och det är ju inte friskt nånstans.
Ta ut segern i förskott innan ni visste om Chrippa hade blivit utsatt för dödligt våld försökt mörda någon. Asgamar.
Ni blev upprörda över att Chrippa mådde bra.
Enligt 5 kap. 1 § brottsbalken sägs att den som eller annars lämnar uppgift som är ägnad att utsätta den personen för andras missaktning, döms för förtal.
Böi skämde ut sig med desinformerade, ”peakade” och förtalade på samma dag, när han
utpekade Chrippa såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt. Uttalandet nådde extremt stor spridning hos en miljon godtrogna följare.
https://referatsamling.brottsoffermyndigheten.se/referat-till-och-med-den-30-juni-2022/grovt-fortal/
” Vad som förutom förtalets art kan vara särskilt försvårande vid förtalsbrott är den
spridning som uppgifterna fått, varvid såväl riskerna för att
tilltro ska fästas vid uppgifterna som
möjligheterna att tillbakavisa dem måste beaktas.”
En miljon mannen, hans publik är barn mannen.