• 1
  • 2
2024-10-01, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Du får skaffa dig några kreditkort, använda dem och visa att du kan sköta dina krediter så förbättrar du sin kreditvärdighet

Nej, så funkar det i USA, men inte här.
Citera
2024-10-07, 22:55
Medlem
WitchcultTodays avatar
Citat:
Min bild av homeq är att de primörer de med större behov framför de som bara vill ha något bättre.

Så säg att du bor i Göteborg och vill flytta från Västra Frölunda till centrum, finns det då en sökande på lägenheten i centrum som fått ett jobb på Volvo men bor i Örebro kommer örebroare ha företräde då den personen har större behov och dessutom bidrar till stadens utveckling.

Tror faktiskt lång kötid är något negativt på homeq då det signalerar "fet katt" och någon som kommer ringa tio gånger i veckan om upplevt dåligt städat trapphus och ludd i torktumlare.

Men HomeQ i sig hyr väl inte ut lägenheterna? De har väl ingen talan? Kollar man i min stad så annonserar ca 6 privata hyresvärdar hos dem. Är väl helt upp till hyresvärdarna vilka de vill hyra ut till i slutändan? Och det kan ju variera lite hur dessa hyresvärdar tänker.
Citera
2024-10-08, 06:40
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WitchcultToday
Men HomeQ i sig hyr väl inte ut lägenheterna? De har väl ingen talan? Kollar man i min stad så annonserar ca 6 privata hyresvärdar hos dem. Är väl helt upp till hyresvärdarna vilka de vill hyra ut till i slutändan? Och det kan ju variera lite hur dessa hyresvärdar tänker.

HomeQ sköter uthyrningdprocessen efter de kriterier som fastighetsägaren satt upp. Fastighetsägaren vill ju helst hs enkla ich bra hyresgäster vilket en person som är bered att flytta för jobb troligen är då de ofta är mer pragmatiska. Någon som bars ska flytta till bättre gata mm har ju större risk att gnälla om trappstädning mm då nya boendet inte är så rosaskimrande som drömmen om det.
Citera
2024-10-08, 06:41
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Nej, så funkar det i USA, men inte här.

Var det svaret vi fick från banken iallafall, ju fler krediter vi har som vi sköter ju mer kreditvärdighet är vi
Citera
2024-10-08, 07:08
Medlem
Citat:
Var det svaret vi fick från banken iallafall, ju fler krediter vi har som vi sköter ju mer kreditvärdighet är vi

Varje beviljad kredit du tar tar ju från ditt kreditutrymme? Känns som du missförstått något
Citera
2024-10-08, 11:33
Moderator
rotadents avatar
Citat:

Nej, desto fler krediter du har, desto mindre kreditvärdig är du eftersom varje kredit som du betalar på tar av ditt ekonomiska utrymme. Om vi säger så här, om du hade en lägenhet du skulle hyra ut i andra hand, skulle du hyra ut till hyresgästen med en massa avbetalningar eller den som är skuldfri?
Citera
2024-10-08, 12:21
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Varje beviljad kredit du tar tar ju från ditt kreditutrymme? Känns som du missförstått något

Nej inte så länge jag sköter dem, då det visar på god betalningsförmåga vilket väger starkare vid bedömningen. Blev rätt ordentligt förvånad själv.
Citera
2024-10-08, 12:27
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Nej, desto fler krediter du har, desto mindre kreditvärdig är du eftersom varje kredit som du betalar på tar av ditt ekonomiska utrymme. Om vi säger så här, om du hade en lägenhet du skulle hyra ut i andra hand, skulle du hyra ut till hyresgästen med en massa avbetalningar eller den som är skuldfri?

Var själv förvånad över resultatet då jag alltid tänkt som du skriver. Men som jag förstod det var det faktum att jag har beviljats krediter på runt 250000 som jag varje månad använde en del av, men samtidigt reglerar vid varje fakturering viktad betydligt högre än att krediten i sig. Och så länge jag inte maxat den påverkade den inte mitt låne utrymme.
Citera
2024-10-08, 13:25
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Var själv förvånad över resultatet då jag alltid tänkt som du skriver. Men som jag förstod det var det faktum att jag har beviljats krediter på runt 250000 som jag varje månad använde en del av, men samtidigt reglerar vid varje fakturering viktad betydligt högre än att krediten i sig. Och så länge jag inte maxat den påverkade den inte mitt låne utrymme.

Fast den krediten gör att din betalningsförmåga är sämre än om du inte hade den. Hur kan det vara positivt? Som att du skulle vara skuldfri för att du har dålig betalningsförmåga. Så funkar det så klart inte. Den med riktigt god betalningsförmåga tar ju inte krediter till att börja med.

De kanske gillar merförsäljningspotentialen som det innebär att ha kunder som köper en massa olika saker på kredit. För betalningsförmågan kontrollerar de ju genom att ta kreditupplysning där de ser dina inkomster, din skuldsättning och huruvida du har misskött betalningar historiskt sett...
Citera
2024-10-08, 14:37
Medlem
Citat:
Nej inte så länge jag sköter dem, då det visar på god betalningsförmåga vilket väger starkare vid bedömningen. Blev rätt ordentligt förvånad själv.

Vad menar du med "sköter den" på en UC så ser man vanligen beviljat belopp och utnyttjat belopp, vanligtvis samplat varannan eller var tredje månad. Från det går det ju inte att säga hur många du betalar tillbaka allt varje månad eller bara betalar minimibeloppet så länge du inte drar på dig en anmärkning.

Undrar ju vilken bank det var som sa detta, var det Klarna, Bluestep eller liknande?
Citera
2024-10-08, 21:54
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Fast den krediten gör att din betalningsförmåga är sämre än om du inte hade den. Hur kan det vara positivt? Som att du skulle vara skuldfri för att du har dålig betalningsförmåga. Så funkar det så klart inte. Den med riktigt god betalningsförmåga tar ju inte krediter till att börja med.

De kanske gillar merförsäljningspotentialen som det innebär att ha kunder som köper en massa olika saker på kredit. För betalningsförmågan kontrollerar de ju genom att ta kreditupplysning där de ser dina inkomster, din skuldsättning och huruvida du har misskött betalningar historiskt sett...

Citat:
Vad menar du med "sköter den" på en UC så ser man vanligen beviljat belopp och utnyttjat belopp, vanligtvis samplat varannan eller var tredje månad. Från det går det ju inte att säga hur många du betalar tillbaka allt varje månad eller bara betalar minimibeloppet så länge du inte drar på dig en anmärkning.

Undrar ju vilken bank det var som sa detta, var det Klarna, Bluestep eller liknande?

Det var SEB, och det var den sammanlagda bedömningen av att jag och min sambo har flertal kreditkort med ca 250000 i beviljad kredit var, att vi utnyttjar dem men att vi sköter betalningarna, inte har några betalningsanmärkningar. Så vi var rätt förvånade vi med men uppenbarligen såg SEB som något väldigt positivt att vi hade krediter vi inte nyttjat i större omfattning än att vi betalar dem varje månad. Beviljad outnyttjade krediter påverkade inte vårt låneutrymme, då det inte var utnyttja.

Just den här bedömning att många beviljade krediter ökar breditvärdigjeten så länge betalningarna sköts förklarar ju varför många snabblånsbolag gladeligen beviljar mer krediter innan folk hamnat hos Kronofogden.
Citera
2024-10-09, 12:40
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Just den här bedömning att många beviljade krediter ökar breditvärdigjeten så länge betalningarna sköts förklarar ju varför många snabblånsbolag gladeligen beviljar mer krediter innan folk hamnat hos Kronofogden.

Jo, fast snabblånebolag har ju en helt annan profil än storbankerna. De vill framför allt skinna halvt insolventa människor med ockerräntor på kort sikt. En storbank vill skinna dig på lång sikt på tio olika sätt genom att se till att du nyttjar så många av deras tjänster som möjligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in