2024-10-08, 11:21
Medlem
Steff83s avatar
Allt fler av dagens unga är socialt bortkomna och sociala medier har tagit över i hur man kommunicerar och genom man träffas. Iaf bland etniska svenska och ungdomar från bildade miljöer.
Citera
2024-10-08, 12:00
Medlem
Man umgås med mer med sin egen grupp. De tränar ihop och hänger med varandra i mindre sällskap. Hör av sig och går hem till varandra. Så ser det i alla fall ut bland de barn/ungdomar som är mig närstående. Förr var de flesta barnen ute och lekte mycket mer och alla blandades mer. Ungdomar gick på klubbar, festivaler danshak osv där de också träffade andra från ett vidare upptagningsområde. Jag oroade mig lite över en närstående tonåring som aldrig visat något större intresse för pojkar. Själva höll vi ju på att fråga chans och sånt redan på låg och mellanstadiet. Men nu vid 16 år har hon en pojkvän som hon träffat genom sin idrottsutövning.
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Allt fler av dagens unga är socialt bortkomna och sociala medier har tagit över i hur man kommunicerar och genom man träffas. Iaf bland etniska svenska och ungdomar från bildade miljöer.
Citera
2024-10-08, 12:14
Medlem
Jag tror mångkulturen dödat. Dock tror jag att det kan komma att utvecklas andra mer privata klubbar. Där man är medlem och det blir mer som slutna sällskap där man blir medbjuden / inbjuden. Redan för runt 20-25 år sedan tyckte jag utelivet förändrades mycket. Det var plötsligt många svarta prostituerade, både män och kvinnor. Men sen den tiden har jag inte varit ute så mycket på dansställen. Jag går mest på pub och restaurang för att umgås med mina vänner numera.
Citera
2024-10-08, 13:14
Medlem
OsloRbastFTrests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Tror detta är huvudanledningen. Innan dejtingappar var ju en stor drivkraft att gå ut och klubba att träffa folk, men går man ut nu umgås ju alla bara med de som de kom dit med och inleder inga samtal med okända personer. Träffa folk gör man istället på dejtingappar, så incitamenten för att gå ut och klubba har ju dött.

Och sådär är det inte i en mängd andra länder, känner faktiskt inte till några andra alls.

Väl, undantagen är kanske många "high end" nattklubbar. Där kan det vara lite så, tror jag. Men det är inte typ "normen."
Citera
2024-10-08, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeendeLennart
Vad tror ni detta beror på?
Beror det på minskad alkoholkonsumtion, sociala medier eller finns det mer naturliga förklaringar till detta?

”En trend i flera städer
Sébastien Tutenges, docent på Lunds universitet, forskar om nattliv. Han berättar att trenden med färre besökare på nattklubbar märks av i flera svenska städer.
– Vi ser en nedstängning av ganska många nattklubbar i Sverige, och vissa städer i Sverige har inte kvar nattklubbar, säger han.”

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/betyget-till-borlanges-nattliv-obefintligt

Det är väl för att dagens ungdomar hellre gå på svartklubb där dom kan knarka ifred.
Citera
2024-10-08, 14:07
Avslutad
Vem fan vill stå inne på en trång nattklubb bland blattar och betala 200kr för en vodka redbull? Helt hjärndött.
Citera
2024-10-08, 14:29
Medlem
Greenlighthazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallell
Det är väl för att dagens ungdomar hellre gå på svartklubb där dom kan knarka ifred.
. . . och slippa dörrvakter i grå lägeruniformer och stirrande araber
Citera
2024-10-08, 17:02
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OsloRbastFTrest
Och sådär är det inte i en mängd andra länder, känner faktiskt inte till några andra alls.

Väl, undantagen är kanske många "high end" nattklubbar. Där kan det vara lite så, tror jag. Men det är inte typ "normen."

Nä, håller med. I andra länder är inte heller intresset för dejtingappar lika stort som i Sverige och i synnerhet i Stockholm, så andra traditionella forum såsom dansgolv mm. konkurreras ju ut. Utomlands betraktas dejtingappar som rätt sunkigt och man träffar hellre folk i verkligheten, så klubblivet är då inte lika hotat.
Citera
2024-10-08, 17:31
Medlem
Giant Squids avatar
Kom att tänka på dansbandsdöden.
Som blev en faktor under själva discons högtid.
Folkparkerna strålade med en hoper dansband som turnerade runt. Varje stadshotell hade dansbands event flera ggr i veckan.
När diskoteken blev populära så började dansbandskulturen dö. Musikeförbundet tillsammans med politikerna försökte med olika åtgärder. Speciellt skatt för discotek osv, vilket låter helt absurt. Men det är samma land som startade en rejvkommission för att stoppa folks glädje att anordna egna festiviter
Det finns mycket att rota i där.
Teknologins infart med internet har naturligtvis en stor del att spela in där. Med spellistor osv,.
Invandringen ifrån mellanöstern som började på mitten av 2000 talet inte så mycket.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Dansbandsd%C3%B6den
Citera
2024-10-08, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeendeLennart
Vad tror ni detta beror på?
Beror det på minskad alkoholkonsumtion, sociala medier eller finns det mer naturliga förklaringar till detta?

”En trend i flera städer
Sébastien Tutenges, docent på Lunds universitet, forskar om nattliv. Han berättar att trenden med färre besökare på nattklubbar märks av i flera svenska städer.
– Vi ser en nedstängning av ganska många nattklubbar i Sverige, och vissa städer i Sverige har inte kvar nattklubbar, säger han.”

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/betyget-till-borlanges-nattliv-obefintligt
Japp så är det nu blir det gammaldags i skogen för att möta någon av andra könet helt enkelt annars lär väl vi dö ut i detta rike .
Citera
2024-10-08, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Kom att tänka på dansbandsdöden.
Som blev en faktor under själva discons högtid.
Folkparkerna strålade med en hoper dansband som turnerade runt. Varje stadshotell hade dansbands event flera ggr i veckan.
När diskoteken blev populära så började dansbandskulturen dö. Musikeförbundet tillsammans med politikerna försökte med olika åtgärder. Speciellt skatt för discotek osv, vilket låter helt absurt. Men det är samma land som startade en rejvkommission för att stoppa folks glädje att anordna egna festiviter
Det finns mycket att rota i där.
Teknologins infart med internet har naturligtvis en stor del att spela in där. Med spellistor osv,.
Invandringen ifrån mellanöstern som började på mitten av 2000 talet inte så mycket.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Dansbandsd%C3%B6den
Dansband och folkparken det var fina tider det
Många var jättefulla och goa .
En verkligt härlig tid ¡!
Citera
2024-10-08, 22:35
Medlem
JayJayAdamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OberheimXI
Mångkulturen tog död på nattklubbandet. Orka välja falang och religion bara för att få stuffa lite på dansgolvet.

Lättkränkta araber kunde vara förödande för enskilda klubbar men inte för klubbandet i sig. Finns gott om klubbar som de inte går till eller ens känner till. De går helst till klubbar där man kan boka bord med helrör så de kan sitta där, se tuffa ut och ”titta snett” på andra gäster.
Nej att mångkultur skulle vara anledningen stämmer inte enligt mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Nä, håller med. I andra länder är inte heller intresset för dejtingappar lika stort som i Sverige och i synnerhet i Stockholm, så andra traditionella forum såsom dansgolv mm. konkurreras ju ut. Utomlands betraktas dejtingappar som rätt sunkigt och man träffar hellre folk i verkligheten, så klubblivet är då inte lika hotat.

Såg ett inslag i somras om klubbdöden i England. Tror det var framförallt London de pratade om men fenomenet gällde hela England. Deras prognos var att klubbarna skulle dö ut till 2030 såvida inget förändrades. Framförallt priser på inträde och alkohol och unga människors förändrade beteende (dricker mindre alkohol, dejtingappar/sociala medier men även försämrad köpkraft bland unga) var det som de pekade ut som det mest problematiska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in