2024-10-08, 01:42
Medlem
biljardballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Skulle du själv vilja vara på en klubb med araber kring dig?

Det har aldrig varit ett problem för mig förut.
Citera
2024-10-08, 01:48
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biljardballe
Det har aldrig varit ett problem för mig förut.

Så du har gillat babbar kring dig?
Citera
2024-10-08, 01:51
Medlem
biljardballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Så du har gillat babbar kring dig?

Alla mina nära vänner är "babbar", så ja.
Citera
2024-10-08, 05:22
Avslutad
Va ere som e så fantastiskt med klubbar?

Man kan hoppa och dansa , dricka, röka mm hemma. Avsevärt billigare.

Hemma finns inga aggressiva dörrvakter, inga gangsters och inga främmande fittor som kan pippa min hälsa.

Sist men inte minst, hellre MIN toa än klubbens.

Respekt till Fadde, dock. Han var en schysst dörrvakt, då när man fortfarande gick på klubbar.
Citera
2024-10-08, 08:22
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Började klubbdöden innan 90talet alltså? Berätta mer.

Ja, den började i slutet av 80-talet. Eller kanske t o m tidigare. Det eskalerade under 90-talet.

Och det är svårt att se vad som är orsak och verkan. Ni vet, vad kom först; hönan eller ägget.

Men här är några tänkbara saker:

Det blev osäkrare tider överhuvudtaget i Sverige. Från att ha varit ett land där politikens utveckling var ganska lätt att förutspå, likaså ens egen personliga framtid, blev ”allt” osäkert och svårförutsägbart.
Till detta kom sämre ekonomiska tider. Arbetslösheten steg.

Nya trender i musiken - ”traditionell” discomusik dog ut.

TV-kanalerna blev fler.

Nya trender med sunt leverne, träna på gym, vara ute i skog och natur.

Detta är absolut ett ämne för en avhandling på samhällsvetarutbildningen på universitetet.

Om vi snackar landsortens små och medelstora städer så var klubbar/diskotek nyhetens behag från slutet av 70-talet och några år framåt. Men efter några gånger på stadens klubb visste man vilka som gick dit och vilka man träffade där. Ville man träffa nytt folk fick man ta sig till länshuvudstaden.
Och istället för att sitta på den lokala klubben kunde man lika gärna fixa fester själv, hyra en lokal och samla hop sina bekanta. Och alltid var det flera som t ex genom jobbet kände folk på andra orter som bjöds in. Det blev bra mycket billigare än att gå ut på klubben.
Senast redigerad av RFT 2024-10-08 kl. 09:07.
Citera
2024-10-08, 09:13
Medlem
MP-44s avatar
vad som hindrar mig är alla bruschor som finns på alla ställen. samt att det ofta är problem att få tag i en taxi hem. sen att man måste vara streetsmart med, man måste tänka på att gå 10 minuter före stället stänger för att slippa någon brunstig hane som ska veva och slåss i kön. nej klimatet är faktiskt värdelöst. hade vi haft våra egna ställen så hade man kunnat besöka dom.

nu blir det istället hemmafester med folk man vet man bara kommer skratta med och ha en rolig natt.
Citera
2024-10-08, 09:24
Medlem
MP-44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Håller helt med! Dagens unga (om vi pratar 00-talister, återigen) är uppväxta i ett mångkulturellt samhälle, så personer av andra etniciteter är inga som helst konstigheter på något sätt.
Köper inte heller det här trygghetsargumentet som så många återkommer till i tråden också. Det är helt enkelt väldigt mycket mindre krogrelaterat våld idag än säg 90-talet och bakåt, det har aldrig varit tryggare och mer väktare ute på stan på helgnätter än nu. Jag som relativt ung tjej har aldrig någonsin känt mig otrygg ute nattetid 2016->idag, och då inkluderar vi ändå "utsatta områden" i den ekvationen. Never ever.

Jag tror, som jag också redan nämnt tidigare i tråden, att utbudet efter pandemin är ett stort svar på frågan, åtminstone i en Stockholmskontext. Många ställen la helt enkelt ned redan tidigt under pandemin och återuppstod aldrig, och det förändrade hela krogscenen och dess dynamik.

men hur kan du säga så? för det första är du tjej och inte ett mål för att bli misshandlad. sen var det jag som var ute på 80-90 talet och festade, och jag vet ju skillnaden. du var ju inte ens påtänkt på den tiden. och om det var bråk på den tiden så använde vi nävarna, och vi sparkade inte på den som låg. det gör mig faktiskt en smula arg när du bestämmer hur det var när du inte ens fanns.
Citera
2024-10-08, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Så vilka länder är bättre på att gå ut?
Australien, USA, Tyskland, Nederländerna, Norge
Citera
2024-10-08, 10:45
Medlem
Klart att man hellre sitter hemma med grabbarna, dricker öl och lirar ps5 än att dra ut på krogen med dyra priser, svårtillgängliga brudar och ordningsvakter som uppför sig som as.
Citera
2024-10-08, 10:46
Avslutad
Inte gått igenom hela tråden.

Men en stor faktor handlar om den digitala revolutionen.
När 3310 och dom andra knapptelefonerna var grejen så möttes ungdomarna ute i parken, på stan eller bakom skolgården i skogspartiet där man eldade vid eldstaden och satt på bänkarna.
stora klungor fick stå då bänkarna var långt ifrån tillräckligt för de 40-50 tal ungdomarna.

Vi talar om STORA ungdomsklungor som träffas på helgerna/sommarlovet, inget du i närheten kan se glimten utav idag.
Över 100-talet där parken är helt smockfull.
10-tal moppepojkar som cirkulerar, centrum runt runt.
Volvo-raggarna likaså, med flera.

Vi befinner oss i ett litet samhälle, och bara det säger någonting.

Det var det sättet man umgicks på, skicka SMS förekom, men det var inte så man umgicks.
Man ringde till hemtelefonen eller gick förbi och knackade på dörren.
MSN Messenger kom däromkring, det var kul men fortfarande inte så man i huvudsak umgicks.

Ju mer smart-telefonerna och dess appar utvecklats och tagit plats så har vi formats om och bytt ut sättet att umgås, mötas och prata på.

Självklart också en stor faktor: oron i samhället, kriminaliteten och invandringen är en stor bov kring ämnet krogdöden.

Sist jag var ute i Stockholm, vann jag många rödingar på blackjack.
Lessnar och frågar mina vänner om dom vill dra till hemorten många mil bort till en efterfest.
Dom vill va kvar så jag kilar iväg ensam ut från krogen.

Har kommit ut 30-50 meter från klubben.
Ser två afrikaner i ryggen som jäktar snabbt mot mig.
Ser en Taxi 10-meter bort, springer och hoppar snabbt in i den.

KÖR KÖR till Taxichauffören.
efter ett par hundrameter i taxin kommer afrikanerna jämt sidledes på den tvåfiliga vägen och liraren i passagerar sätet pekar finger samtidigt som han håller upp en pistol.

Dom här personerna har sätt att vi springer på toaletten ofta och pudrar näsan, dricker helrör och mousserande i helflaska + att jag vunnit ett par tusen i blackjack. perfekt rån offer.

Det var sista gången som jag var ute på klubb i Stockholm, åtta år sedan.

INTE VÄRT BAKFYLLAN, PENGARNA ELLER ATT POTENTIELLT BLI RÅNAD.
Senast redigerad av El0l 2024-10-08 kl. 11:08.
Citera
2024-10-08, 10:51
Medlem
Att folk babblar om invandring är typiskt flashback. Det kryllade av invandrare på klubbar, tidigt 00-tal. Ännu en tramsig ursäkt för att skylla allt på andra människor.

Folk sitter hemma med sina mobiler, dricker energidrycker och gör sig töntiga på tiktok.
Citera
2024-10-08, 10:54
Medlem
Mångkulturen tog död på nattklubbandet. Orka välja falang och religion bara för att få stuffa lite på dansgolvet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in