2024-10-08, 12:56
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Det pågår en del diskussioner om att Jimmie Åkesson (SD) har festat ihop med Robert Hedarv. Hedarv är president för Skånes avdelning av MC-gänget Comanches, som av många bedöms vara arvtagare till det tidigare MC-gänget Satudarah. Satudarah har varit inblandade i gängkrig i Danmark.

Tråd om Satudarah:
(FB) Satudarah MC, allt om Satudarah och prospects

Tråd om Comanches:
(FB) Håller Comanches MC på att etableras i Sverige?

Polisen i SVT om Hedarv: (länk)
Citat:
– Han var med i Bandidos Malmö när de fanns, han har varit kopplad till Rock Machine MC som också är en klubb i enprocents-miljön. Han har även varit medlem i La Familia.

– När han blev kontrollerad av polis under tiden i La Familia gjorde man bedömningen att han hade en internationellt högt uppsatt position i klubben. Så det är en person som varit engagerad i den här miljön under en längre period.
[...]
– Om man tittar på dagens Comanches-medlemmar så är de dömda för ganska grova brott. Bland annat grova vapenbrott, utpressningar och narkotikabrott – så det finns ett våldskapital.

Amerikansk advokatbyrå om RICO: (länk)
Citat:
Passed in 1970, the Racketeer Influenced and Corrupt Organization (RICO) Act aimed to take down organized crime organizations. Prior to the enactment of the RICO Act, prosecutors only had the ability to individually try crime that was mob-related. A different mob member would be prosecuted for a particular crime, but prosecutors could not take down the whole criminal organization at once.

The RICO Act gave prosecutors the ability to do this. However, now prosecutors do not just use RICO in mob prosecutions but have also utilized the law to prosecute everything, from street gangs to politicians.

USA:s justitiedepartement om RICO: (länk)
Citat:
9-110.100 - Racketeer Influenced and Corrupt Organizations (RICO)
On October 15, 1970, the Organized Crime Control Act of 1970 became law. Title IX of the Act is the Racketeer Influenced and Corrupt Organizations Statute (18 U.S.C. §§ 1961-1968), commonly referred to as the "RICO" statute. The purpose of the RICO statute is "the elimination of the infiltration of organized crime and racketeering into legitimate organizations operating in interstate commerce." S.Rep. No. 617, 91st Cong., 1st Sess. 76 (1969). However, the statute is sufficiently broad to encompass illegal activities relating to any enterprise affecting interstate or foreign commerce.

Section 1961(10) of Title 18 provides that the Attorney General may designate any department or agency to conduct investigations authorized by the RICO statute and such department or agency may use the investigative provisions of the statute or the investigative power of such department or agency otherwise conferred by law. Absent a specific designation by the Attorney General, jurisdiction to conduct investigations for violations of 18 U.S.C. § 1962 lies with the agency having jurisdiction over the violations constituting the pattern of racketeering activity listed in 18 U.S.C. § 1961.
Citera
2024-10-08, 12:59
Medlem
Hade varit tusen och åter tusentals som hade suttit i fängelse om vi hade kört RICO.
Finns inga platser till det. Varför är du så intresserad av just honom?
Citera
2024-10-08, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Hade varit tusen och åter tusentals som hade suttit i fängelse om vi hade kört RICO.
Finns inga platser till det. Varför är du så intresserad av just honom?

Regeringen vill ju kriminalisera deltagande i kriminella organisationer, det skulle då inte krävas att man begår ett konkret brott, att skjutsa en gängledare eller laga mat för dem skulle kunna klassas som deltagande. Det skulle alltså träffa många fler aktiviteter än amerikanska RICO-lagar. Detta kräver dock en grundlagsändring eftersom vi har föreningsfrihet.
Citera
2024-10-08, 14:44
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Det pågår en del diskussioner om att Jimmie Åkesson (SD) har festat ihop med Robert Hedarv. Hedarv är president för Skånes avdelning av MC-gänget Comanches, som av många bedöms vara arvtagare till det tidigare MC-gänget Satudarah. Satudarah har varit inblandade i gängkrig i Danmark.

Tråd om Satudarah:
(FB) Satudarah MC, allt om Satudarah och prospects

Tråd om Comanches:
(FB) Håller Comanches MC på att etableras i Sverige?

Polisen i SVT om Hedarv: (länk)

Amerikansk advokatbyrå om RICO: (länk)

USA:s justitiedepartement om RICO: (länk)
Jag är inte speciellt insatt i just det här MC-gänget, och kommer inte lägga ner tid på att sätta mig in i det heller. Däremot kan jag notera att just MC-gäng i USA har varit särskilt lätta mål för RICO, då deras sätt att organisera sig och sin verksamhet passar väldigt väl in i RICOs "predicates."
Citera
2024-10-08, 17:03
Medlem
Giant Squids avatar
Just detta gäng har nog inte så mycket annat att syssla med än just kokaintrafik.
Citera
2024-10-08, 17:37
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Varför är du så intresserad av just honom?
Jag är intresserad eftersom han är vän/bekant till Åkesson. Om Hedarv hade suttit inne med RICO-lagar, så blir det förstås väldigt pinsamt att SD vill införa sådana lagar och sen deras ledning umgås med honom privat (eller iaf. inte ser något problem med umgänget).

Nu är det här inte en politisk tråd, så jag tror inte vi behöver fördjupa oss i det. Vissa tycker att jag har fel politiskt och det är helt ok.
Citera
2024-10-08, 18:13
Medlem
Intressant fråga. Jag som vanlig WT hade solklart utan tvekan blivit 100% profilerad som polisiärt mycket intressant och kunnat bli både visiterad och förtjänat en husrannsakan om jag visat mig tillsammans med denna president och Åkesson och SD gett polisen dom befogenheter dom vill ge dom.

Jag hade förmodligen även ansetts ha brustit i min vandel, för mitt val av umgänge, enligt Tidömaffian.

Kan dock tänka mig att en akademiker som har samröre med presidenten kan undgå polisens profilering och intresse men det är ju lite märkligt att en partiledare ska kunna festa loss med honom.

Lite av ett slag i ansiktet på oss vanliga "bönder" men det är ju så det funkar med högerregeringar. Egna regler för eliten.

Men solklart hade polisen i USA tagit tag i detta om det inte fanns några övriga omständigheter som hindrade dom.
Citera
2024-10-08, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Just detta gäng har nog inte så mycket annat att syssla med än just kokaintrafik.

Är det deras huvudsyssla? Kanske därför Ebba gick ut och försvarade honom?

Men kokaintrafik faller väl under vad RICO-lagarna omfattar?
Citera
2024-10-11, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny

Det kan i teorin fungera för alla brott. Främst är det dessa brott i USA. Men även andra brott komma med ex Human traffickingen om jag kommer i håg rätt.

Arson
Bribery
Counterfeiting
Distribution of a controlled substance
Embezzlement
Extortion
Gambling
Homicide
Kidnapping
Mail fraud
Money laundering
Robbery
Wire fraud
Witness tampering

Grunden är att man vill åt en organiserad brottslighet (Definition?)
Citera
2024-10-11, 12:02
Medlem
Grontarskonts avatar
Mycket troligt är svaret ja på den frågan!
Citera
2024-10-11, 12:12
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Ja. Det hade han.
Citera
2024-10-11, 19:37
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny

Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det kan i teorin fungera för alla brott. Främst är det dessa brott i USA. Men även andra brott komma med ex Human traffickingen om jag kommer i håg rätt.

Arson
Bribery
Counterfeiting
Distribution of a controlled substance
Embezzlement
Extortion
Gambling
Homicide
Kidnapping
Mail fraud
Money laundering
Robbery
Wire fraud
Witness tampering

Grunden är att man vill åt en organiserad brottslighet (Definition?)
Det finns en bra (men något tung) guide till RICO från Office of the General Counsel vid the United States Sentencing Commission:
https://www.ussc.gov/sites/default/files/pdf/training/primers/2021_Primer_RICO.pdf

Vill någon läsa själva lagen (the RICO Act) så är det 18 U.S.C. §§ 1961–68:
https://www.law.cornell.edu/uscode/text/18/1961

Den är ännu mer tungrodd. Amerikanska lagar är ofta mycket mer svårlästa och svårtolkade än svenska (eller så är det bara jag som är van med svenska lagar och outbildad inom amerikansk rätt ).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in