2024-09-26, 20:36
Medlem
Burnwines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImovaneKungen
Tror helt ärligt såg att du åt riktigt hög dos anti psykotiska läkemedel...dem kan helt klart sänka Elvanses effekt. Men det vågar jag inte svära på, men vet att antipsykotisk dödar amfetaminets effekt. Men vet inte om du tar den och den sitter i när du tar Elvansen.

Om du menar quetiapine så tar jag den på kvällen. Ibland på dagen mot ångest.
Citera
2024-09-27, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burnwine
Aha okej. Var väl mest nyfiken då andra har sagt att dom har fått mer än 70mg av läkaren för att kunna fylla på under dagen för att ha effekt på eftermiddagen också. Är inte ute efter att vara helt stissig och tjackad då jag inte är så mycket för centralstimulanta överlag.
Tänkte om jag kunde få bättre välmående och inte ångest direkt efter lunch.

Låter som att den person som svarade dig här innan mest drog saker ur röven... men sen då... allt är såklart relativt.

Jag har gjort resan från att börja på 30 mg Elvanse till att nu ha haft några veckor där jag i omgångar kört 70 mg på morgon + 40 mg på eftermiddagen, och t.ex. nu 60 mg på morgonen och 50 mg på eftermiddagen. Jag har även Attentin (5 mg) där jag enligt recept får ta 1 - 2 st kvällstid om jag upplever att Elvansen går ur tidigt.

Att man "bara bygger upp tolerans" och inte får någon annan effekt är bullshit. Elvanse är ju genom lysinmolekylen konstruerad som så att du får ett konstant men litet flöde av dexamfetamin (över den tid det tar för din kropp att spjälka bort lysinet, vilket varierar från person till person).

Det är förstås rätt att du INTE kan dundra i dig dubbel dos Elvanse för dubbel/ökad effekt (eftersom att flödet är avhängt enzymets spjälkningsförmåga). Så nej, du kommer inte märka större skillnad av den generella effekten. Däremot kommer effektens ihållighet att vara helt annan. Om jag tar 70 mg vid 06:00 är den ute ur kroppen runt 13 - 14:30 och jag börjar känna mig trött, ofokuserad och omotiverad igen. Därmed funkar det utmärkt att komplettera med en 40 mg innan det inträffar. Oftast funkar det bra inpå kvällen, men det har funnits tillfällen då jag blivit så trött att jag knappt kan hålla mig vaken och/eller få motivation till minsta lilla efter 18:00, vilket inte är optimalt. Därmed att tillskott av Attentin á 5 mg kan ge mig 2 - 3 timmar extra push på kvällen.

Så det med att paja toleransen vill jag säga är bullshit, i den mån man "inte känner den där kicken" som man initialt får på den här typen av medicin. Men jag får fortfarande, lång tid efter att jag påbörjat medicinering, extremt god effekt i form av fokus, pigghet och motivation/produktivitet, även om toleransen gjort att "kicken" uteblir.
Citera
2024-09-27, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImovaneKungen
Vissa får kanske 20 mg extra, men Elvanse sitter i 14 timmar..det här med att det går ut efter några timmar är nog fan inte möjligt. 70 mg borde majoriteten klara sig på utan påfyllningar..men det avgör läkaren. Tar du dubbla dosen så kommer det inte bli dubbelt så bra. Kanske lite lite bättre eller sämre. Men det är inte värt o pajja toleransen. Du har gått 1 vecka på den dosen, och jagar redan nått form av rus. Ge det några veckor till. Men kom oxå till insikten att du kommer inte bli påtänd...då får du gå ut o ta riktigt tjack. Detta är medicinering för att minska symptom och fungera bättre i vardagen..thats it!

HAHAHAHA! Bullshit.
Elvanse sitter i så många timmar som det tar för din lever att spjälka bort lysinet. Beroende på ämnesomsättning, leverfunktion, spjälkningsförmåga och mycket annat kommer antalet timmar att variera.

Samtidigt har jag ALDRIG sett 14 timmar i någon som helst dokumentation, varken genom offentlig sjukvård eller någon annanstans. SYFTET med medicinen, vilket är vad som nämns i ALLA beskrivningar, är att den ska vara verksam under dygnets vakna timmar. Sedan varierar det - och det är därför man ska stegas in på låg dos för att se hur länge det sitter i (worst case är nämligen att det stör sömnen om man kör en dos som sitter i för länge och/eller om det inte passar ens aktiva dygn).

Men det är inte onormalt att 40 - 60 mg ger effekt i 5 - 8 timmar eller maximalt 10 timmar. I mitt fall sitter 70 mg i, i ungefär 7 - 7,5 h (beror också på, såklart). Om jag då går upp vid 06:00 och direkt tar medicinen så att den ska vara verksam när jag kommer till kontoret, så är den ute strax efter lunch.
Därmed finns behovet av att tillföra ytterligare en dos efter lunch.

Du pajar inte toleransen mer om du tar 1 + 1 Elvanse dagligen, mer än om du bara tar en. Det som händer är att effekten förlängs. Tillflödet av dexamfetamin ökar alltså INTE eftersom att lysinet fortsatt måste spjälkas bort från den inaktiva amfetaminsubstansen, dvs flödet är exakt samma, du förlänger alltså BARA den verksamma tiden på lisdexamfetamin.

Sedan; Ja, klart att toleransen förändras generellt - men så inträffar oavsett som du tar 20, 40, 70 eller 70 + 40. Det fina här är dock inte att effekten totalt uteblir. Kicken man (eller vissa) får i början uteblir och den här känslan av ökad puls, plattan i mattan och nästan maniskt fokus - det mildras. Fokus och vakenhet finns kvar, men det där kickliknande som kommer initialt dämpas och försvinner sedan. Det är såklart något många kan tänkas vilja söka på nytt (dvs kick). Fördelen med Elvanse är att det inte går att uppnå, genom lysinmolekylen på inaktivt amfetamin, dvs där lysinet måste spjälkas bort för att dexamfetaminet ska kunna aktiveras.
Men att tolerans sabbas helt, som i att man inte upplever någon som helst effekt... bullshit.

Om effekten av Elvanse däremot INTE är tillräcklig, finns andra läkemedel (t.ex. Attentin), vilket dock är betydligt högre beroenderisk på, eftersom att Attentin är ren dexamfetamin, varpå man inte är beroende av kroppens spjälkningsförmåga - och du kan därmed dubbla dosen för ökad effekt (eller potentiellt pundande, om man nu är sådan).

Så ett tips... beskrivningen "upp till 13 timmar", "upp till 14 timmar" eller "gradvis under 14 timmar" eller "gradvis i upp till 14 timmar" är INTE samma sak som "sitter i 14 timmar för alla, alltid".
Senast redigerad av Hexenhammer 2024-09-27 kl. 10:29.
Citera
2024-09-29, 20:33
Medlem
moment-of-truths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mate
Hej!

Hittar ingen samlingstråd i Psykiatri och psykofarmaka som handlar om Elvanse, så det känns närmast till hands att skriva här.

Skitsamma, min fråga är om det skett en förändring i hur läkarna förskriver. Förut fick jag hämta ut en burk med en intervall på 3 veckor. Nu är jag tvungen att hämta ut två burkar på samma gång, med intervall på 6 veckor.

Så frågorns blir:
1. Hur ser era recept ut?
2. Har det förändrats?

Mvh

Mate

Måste förnya varje månad. En burk var 4e vecka
Citera
2024-10-06, 22:31
Medlem
Walvaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fenazepam
Min läkare sa att jag ska få lisdexamfetamin utskrivet mot min add.
Just nu har jag modiodal utskrivet, vet inte om jag kan få båda samtidigt.

Vad skulle ni välja modiodal eller lisdexamfetamin?

Modafinil är som en NRI.

JAG SKULLE SLÅ VAD ALLT JAG ÄGER PÅ ATT ALLA UTAN MORALISKA SKYGGLAPPAR ELLER SOM SJÄLVA RÅKAT HAMNA I MISSBRUK PÅ GRUND AV LISTEN EXAKT AV ELLER SOM SJÄLVA RÅKAT HAMNA I MISSBRUK PÅ GRUND AV ELVANSE KOMMER SVARA ATT DU BÖR VÄLJA ELVANSE.

Mistextamfetamin är utöver att vara mer potent får påverkar den dessutom dopamin utöver noradrenalin. Dopamin ger mycket egen upplevda positiva effekter än några noradrenalin. Har du ADHD eller ens ADD så kommer Elvanse att vara effektivare.
Citera
2024-10-06, 22:43
Medlem
Walvaters avatar
HAHA NEDANSTÅENDE PERSON PÅSTÅR ATT NÅGON PLOCKAR SAKEN UR RÖVEN NÄR HEN ÄR SJÄLV FAN DRAR SKITEN RAKT UR TARMEN.
[quote=Hexenhammer|89640522]Låter som att den person som svarade dig här innan mest drog saker ur röven... men sen då... allt är såklart relativt.

Jag har gjort resan från att börja på 30 mg Elvanse till att nu ha haft några veckor där jag i omgångar kört 70 mg på morgon + 40 mg på eftermiddagen, och t.ex. nu 60 mg på morgonen och 50 mg på eftermiddagen. Jag har även Attentin (5 mg) där jag enligt recept får ta 1 - 2 st kvällstid om jag upplever att Elvansen går ur tidigt.

Att man "bara bygger upp tolerans" och inte får någon annan effekt är bullshit. Elvanse är ju genom lysinmolekylen konstruerad som så att du får ett konstant men litet flöde av dexamfetamin (över den tid det tar för din kropp att spjälka bort lysinet, vilket varierar från person till person).

Det är förstås rätt att du INTE kan dundra i dig dubbel dos Elvanse för dubbel/ökad effekt (eftersom att flödet är avhängt enzymets spjälkningsförmåga). Så nej, du kommer inte märka större skillnad av den generella effekten. Däremot kommer effektens ihållighet att vara helt annan. Om jag tar 70 mg vid 06:00 är den ute ur kroppen runt 13 - 14:30 och jag börjar känna mig trött, ofokuserad och omotiverad igen. Därmed funkar det utmärkt att komplettera med en 40 mg innan det inträffar. Oftast funkar det bra inpå kvällen, men det har funnits tillfällen då jag blivit så trött att jag knappt kan hålla mig vaken och/eller få motivation till minsta lilla efter 18:00, vilket inte är optimalt. Därmed att tillskott av Attentin á 5 mg kan ge mig 2 - 3 timmar extra push på kvällen.

Så det med att paja toleransen vill jag säga är bullshit, i den mån man "inte känner den där kicken" som man initialt får på den här typen av medicin. Men jag får fortfarande, lång tid efter att jag påbörjat medicinering, extremt god effekt i form av fokus, pigghet och motivation/produktivitet, även om toleransen gjort att "kicken" uteblir.[/QUOTE

Suck blir inte vad jag ska börja.

1. Givetvis får man tolerans mot Elvanse eftersom det är ett amfetaminpreparat. Får man överhuvudtaget någon kick någonsin av er vänster sårar man aldrig fått en riktig kick av någon drog.

2. Påstår du att enzymerna får ger dubbel effekt om man tar 250 istället för 125 mg eller vadå? Hahaha googla, pojke.

3. Lucienet försvinner på ungefär en timme och sedan har det samma effekt som dexamfetamin och samma halveringstid också. Således någon timme längre än rent dexamfetamin eftersom det inte är någon aktiv drog innan lysinet är borta.

4. Om du tar tre gånger din vanliga dos så får du ett ordentligt rus. Det är inte en partionell agonist som subutex till exempel som har ett tak och därefter inte ger du någon mer effekt.
Citera
2024-10-07, 13:15
[quote=Walvater|89733069] HAHA NEDANSTÅENDE PERSON PÅSTÅR ATT NÅGON PLOCKAR SAKEN UR RÖVEN NÄR HEN ÄR SJÄLV FAN DRAR SKITEN RAKT UR TARMEN.
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Låter som att den person som svarade dig här innan mest drog saker ur röven... men sen då... allt är såklart relativt.

Så det med att paja toleransen vill jag säga är bullshit, i den mån man "inte känner den där kicken" som man initialt får på den här typen av medicin. Men jag får fortfarande, lång tid efter att jag påbörjat medicinering, extremt god effekt i form av fokus, pigghet och motivation/produktivitet, även om toleransen gjort att "kicken" uteblir.[/QUOTE

Suck blir inte vad jag ska börja.

1. Givetvis får man tolerans mot Elvanse eftersom det är ett amfetaminpreparat. Får man överhuvudtaget någon kick någonsin av er vänster sårar man aldrig fått en riktig kick av någon drog.

2. Påstår du att enzymerna får ger dubbel effekt om man tar 250 istället för 125 mg eller vadå? Hahaha googla, pojke.

3. Lucienet försvinner på ungefär en timme och sedan har det samma effekt som dexamfetamin och samma halveringstid också. Således någon timme längre än rent dexamfetamin eftersom det inte är någon aktiv drog innan lysinet är borta.

4. Om du tar tre gånger din vanliga dos så får du ett ordentligt rus. Det är inte en partionell agonist som subutex till exempel som har ett tak och därefter inte ger du någon mer effekt.

En enda gång tog jag 70mg×7. Det var pga friheten efter 2år på väg med tåget hem. Jag blev då inte påverkad som ett rus. Den enda skillnaden var att jag blev torr i munnen. Elvanse är igentligen inget man höjer och höjer. Det blir ingen bättre effekt. Då var ju concerta och ritalin mer beroendeframkallande och tuggade man dom fick man en må bra känsla. Dock höll effekten i ca 2 timmar och tog man alkohol så tålde man hur mycket som helst nästan. Nej det är ett misstag med Elvanse. Dom tar ändå bara bort den när du kommit upp i ålder och då menar jag inte 80 år, utan 40 årsåldern. 20 års bortkastat tid. Vet inte hur privat läkare är.
Citera
2024-10-07, 14:54
Medlem
Är det någon som känner till om långvarigt bruk av Elvanse (enligt läkares ord) kan orsaka vitaminbrist, det går ju att läsa här i forumet om att långvarigt amfetaminbruk exempelvis kan ge vitaminbrist.. men kan inte hitta någon info alls.. vet någon? Eller kan någon tipsa om tillskott som är bra när man äter den typ av läkemedel??
Citera
2024-10-07, 23:19
Medlem
Walvaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av journsalisten
Är det någon som känner till om långvarigt bruk av Elvanse (enligt läkares ord) kan orsaka vitaminbrist, det går ju att läsa här i forumet om att långvarigt amfetaminbruk exempelvis kan ge vitaminbrist.. men kan inte hitta någon info alls.. vet någon? Eller kan någon tipsa om tillskott som är bra när man äter den typ av läkemedel??

Amfetamin i sig om du äter ordentligt leder ej till vitaminbrist överhuvudtaget. Men däremot gör man de flesta inte det och därför får man vitaminbrist på sikt ofta Om man missbrukar amfetamin regelbundet och ofta.

Det enda kosttillskott du verkligen kan behöva oavsett är typ Salivin eller skölja munnen med fluur var 6 timmar och borsta tänderna noga minst två gånger per dygn.

Annars så beror det helt på vad du äter i övrigt och jag har väldigt stora kunskaper om vitaminer men det tar väldigt lång tid att sitta och göra ett personligt schemat någon utifrån dess förutsättninga

Men generellt är fet fisk alltså omega 3 och mycket grönt och frukt samt förmodligen proteinrik mat nyttigt eftersom amfetamin inte bara bryter ner fett till fettsyror som förbränsletar utan även bryter ner muskler.
Citera
2024-10-08, 12:04
Medlem
emmuuts avatar
Det känns som att koffein förvärrar dom negativa biverkningarna, kan det stämma?
Inte hittat något konkret svar på detta men har sett att folk upplever samma.

Jag står på 70mg på morgonen, endast en dos. Startar alltid morgonen med en kopp kaffe och dricker väl totalt kanske 5 per dag.
Inte så stora koppar men kanske blir för mycket ändå?

Har aldrig varit känslig för koffein tidigare, aldrig känt mig påverkad av det. Inte ens pigg utan jag har mest druckit det för att det är gott.

Men med medicinen i kroppen så kan jag få vidriga overklighetskänslor och utveckla nån slags social ångest och bli nästintill folkskygg.
Kan ibland dra mig undan och kan ofta känna mig ganska deppig och förvirrad.

Dom dagarna jag inte druckit lika mycket eller inget alls så mår jag bra och medicinen funkar som den ska. Social, fokuserad, lugn och normal.
Väldigt få negativa effekter under verkan.

Självklart förstår jag att jag kanske måste dra ner på kaffet men är det verkligen kombinationen som gör detta? Varför blir det så? Lite kaffe bara liksom.. det är ju så gott
Måste jag sluta helt eller kan jag göra något annorlunda?
Citera
2024-10-08, 14:21
Citat:
Ursprungligen postat av emmuut
Det känns som att koffein förvärrar dom negativa biverkningarna, kan det stämma?
Inte hittat något konkret svar på detta men har sett att folk upplever samma.

Jag står på 70mg på morgonen, endast en dos. Startar alltid morgonen med en kopp kaffe och dricker väl totalt kanske 5 per dag.
Inte så stora koppar men kanske blir för mycket ändå?

Har aldrig varit känslig för koffein tidigare, aldrig känt mig påverkad av det. Inte ens pigg utan jag har mest druckit det för att det är gott.

Men med medicinen i kroppen så kan jag få vidriga overklighetskänslor och utveckla nån slags social ångest och bli nästintill folkskygg.
Kan ibland dra mig undan och kan ofta känna mig ganska deppig och förvirrad.

Dom dagarna jag inte druckit lika mycket eller inget alls så mår jag bra och medicinen funkar som den ska. Social, fokuserad, lugn och normal.
Väldigt få negativa effekter under verkan.

Självklart förstår jag att jag kanske måste dra ner på kaffet men är det verkligen kombinationen som gör detta? Varför blir det så? Lite kaffe bara liksom.. det är ju så gott
Måste jag sluta helt eller kan jag göra något annorlunda?
Kaffe i sig är en ganska stark stimulant precis som Elvanse är. Dom flesta dricker kaffe varje dag och är beroende så dom känner inte kaffets riktiga styrka. Testa ta 1 vecka paus från kaffe, sedan brygger du en kopp.. Kommer kännas som du tagit metamfetamin.

När jag åt Elvanse gillade jag att dricka grönt te istället. Det fungerade bättre med Elvansen. Det du beskriver med folkskygghet och ångest är typiska biverkningar av Elvansen så håll koll på dom symptomen. Därför jag slutade med skiten.

Finns väl även koffeinfritt kaffe du kan testa istället.
Senast redigerad av Doktor.D 2024-10-08 kl. 14:30.
Citera
2024-10-08, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walvater
Amfetamin i sig om du äter ordentligt leder ej till vitaminbrist överhuvudtaget. Men däremot gör man de flesta inte det och därför får man vitaminbrist på sikt ofta Om man missbrukar amfetamin regelbundet och ofta.

Det enda kosttillskott du verkligen kan behöva oavsett är typ Salivin eller skölja munnen med fluur var 6 timmar och borsta tänderna noga minst två gånger per dygn.

Annars så beror det helt på vad du äter i övrigt och jag har väldigt stora kunskaper om vitaminer men det tar väldigt lång tid att sitta och göra ett personligt schemat någon utifrån dess förutsättninga

Men generellt är fet fisk alltså omega 3 och mycket grönt och frukt samt förmodligen proteinrik mat nyttigt eftersom amfetamin inte bara bryter ner fett till fettsyror som förbränsletar utan även bryter ner muskler.

Tack för svar, känner att jag har alldeles för lite kunskap om hur kroppen påverkas.. men ska absolut tänka på tillskott från och med nu.. jag själv har aldrig använt lustgas i berusningssyfte men såg artiklar om att det kan leda till B-vitaminbrist vid långvarigt bruk.. (vet att det är en helt annan substans som påverkar kroppen på helt annat sätt) men det gjorde mig nyfiken på hur Elvanse-bruk påverkar kroppen på lång sikt.. tack för att du tog dig tid!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in