2024-09-06, 21:46
Medlem
SaveLend Fasträntekonto: Ny ränta 5,5%
Citera
2024-09-07, 21:30
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChapterTwo
SaveLend Fasträntekonto: Ny ränta 5,5%

Man får fortfarande 6% fast ränta i 12 eller 24 månader på Savelend Fasträntekonto med startdatum 2024-10-01 om man sätter in pengar senast 30 september. Från och med oktober sänker de till 5.5% fast ränta.
Citera
2024-09-24, 20:37
Medlem
SaveLend lanserar Flex Factoring (fakturaköp). Det innebär att man kan investera i krediter till företag, organisationer och verksamheter.

* Målavkastning: 7-8%

* Löptiden varierar mellan 7-120 dagar.
Citera
2024-09-25, 10:06
Medlem
rallykalles avatar
På fredag är sista dagen att få 6% fast ränta i 12 eller 24 månader, innan den sänks.
Bankräntorna lär sjuka kraftigt nu när riksbanken flaggat för fler sänkningar i år och nästa år.
Citera
2024-10-03, 15:03
Medlem
TroPelleDets avatar
Savelend mår inte bra... någon som kan få ut sina pengar? Hur många månader bort är konkursen?
Citera
2024-10-03, 15:11
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TroPelleDet
Savelend mår inte bra... någon som kan få ut sina pengar? Hur många månader bort är konkursen?

Har sparat hos Savelend sedan 2017, har aldrig någonsin varit problem att få ut pengar. Kommer på kontot dagen efter uttag.

Varför tror du att konkursen är nära?
Sparandet har gått strålade senaste 18 månaderna för mig.
https://ibb.co/rp5RmvG
Senast redigerad av rallykalle 2024-10-03 kl. 15:20.
Citera
2024-10-07, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TroPelleDet

Jag håller på att avveckla mitt engagemang på Savelend. Väntar på en del krediter som ska förfalla till betalning, samt ett gäng försenade med lite varierande status. Får loss pengar lite då och då och därefter är uttag inga som helst problem.
Citera
2024-10-07, 21:30
Medlem
Savelend kallar produkten ”fasträntekonto” vilket kan vara lite lömskt då det inte har mycket gemensamt med andra kreditinstitut med produkter med samma namn.

Jag kan inte förstå varför man väljer 5,5 % i ränta med så stor risk! Ingen bankgaranti råder hos Savelend. Krediterna ligger förvisso separat - men i blancolån där fn kreditrisken är hög och ökande framöver när räntebidragen sjunker räkna med stora förseningar med återbetalning om Savelend får slut på pengar igen. Du kan få 4 % på saldo bank med i princip 0 risk. Vill Du ta högre risk köp en preferensaktie tex corem som ger 7,5 % i utdelning.
Citera
2024-10-08, 11:30
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maklarmaster
Savelend kallar produkten ”fasträntekonto” vilket kan vara lite lömskt då det inte har mycket gemensamt med andra kreditinstitut med produkter med samma namn.

Jag kan inte förstå varför man väljer 5,5 % i ränta med så stor risk! Ingen bankgaranti råder hos Savelend. Krediterna ligger förvisso separat - men i blancolån där fn kreditrisken är hög och ökande framöver när räntebidragen sjunker räkna med stora förseningar med återbetalning om Savelend får slut på pengar igen. Du kan få 4 % på saldo bank med i princip 0 risk. Vill Du ta högre risk köp en preferensaktie tex corem som ger 7,5 % i utdelning.

Eller så kör man "Konsumentkrediter 100" hos Savelend där inkasso köper 100% av de förfallna krediterna av dig och du får hela insatsen tillbaka. Inga förseningar, inget strul, bara ca 8% stadig ränta sedan de lanserades för 18 månader sedan.

Mitt favoritsparande alla kategorier senaste tiden, det ger en sinnesro och tillräckligt bra avkastning.
https://ibb.co/rp5RmvG
Citera
2024-10-08, 14:48
Medlem
Håller med om vad du säger i sak, men Savelend har slutat att kalla produkten fasträntekonto efter att konsumentverket gjorde ett tillsynsärende kring det. Nu heter bara produkten "fast" (vilket förvisso en del oinsatta fortfarande kan bli förvirrade av antagligen)

Citat:

Citera
2024-10-08, 21:48
Medlem
TroPelleDets avatar
Citat:

Att krediterna ligger separat är en myt de själva sprider. Vid en konkurs kommer det ta år och åter år av rättsligt malande innan du får ut några pengar. I bästa fall några tiotals procent av beloppet du stoppade in, resten till processkostnader och inflation.

Inget seriöst kreditinstitut behöver fiffla med orden "fasträntekonto" blev "fast", det borde få varningsklockorna att ringa om och om igen.
Citera
2024-10-23, 20:24
Moderator
HelgeBuks avatar
Helt sanslöst vilken dålig affär det var att låna ut till folk på Lendify, numera Savelend.

Jag hade runt 40 000 kr som mest där, så det var ju ingen jättesumma. Men jag gjorde mig av med ett gammalt lendifykonto nyligen för 50% av värdet, då var ungefär 50% hos inkasso. Kollar man andrahandsmarknaden så verkar de flesta ligga mellan 50-60% inkasso, bara några enstaka har under 40%. Och har det gått till inkasso så måste det väl i stort sett betraktas som helt värdelöst - det kommer inga pengar.

Gissningsvis säger det här också något om lågkonjunkturen och de höga räntorna de senaste åren, många har helt enkelt belånat sig för mycket och klarar inte att betala. Det såg inte alls ut så här för 3-5 år sen när det var hos Lendify. Visst var det några lån som gick till inkasso men inte i närheten av de här nivåerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in