2024-10-07, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bildburgare
Det var faktiskt ett intressant spår! Även om Livsmedelsverket naturligtvis inte kan bestämma vad en hamburgare är, så kan de kanske bestämma över vad som får säljas under namnet hamburgare? Då blir ju (den enligt mig lite stelbenta) åsikten att hamburgare bara kan bestå av nötkött lite mer förståelig. Kan du länka till testet så att det går att se hur de uttryckt sig, jag hittar inte via google. Sökte också på Livsmedelsverkets hemsida utan att hitta.

Verkligen intressant! Källa?

Finns här:
https://www.gp.se/ekonomi/konsument/konsumenttest/hamburgare-griskott-06.9df089b4-2910-457d-ac46-3c0fe431fc88

Och det är väl därför Max inte heter Max hamburgerrestauranger längre utan Max Burgers.
Citera
2024-10-07, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BinaryMachine
Och hur menar du att en statlig myndighet bestämmer vad som är en hamburgare?

Ja du får ju kalla det vad du vill men du kan ju inte sälja den som hamburgare. Ungefär så.
Citera
2024-10-07, 16:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tajpR
Ja du får ju kalla det vad du vill men du kan ju inte sälja den som hamburgare. Ungefär så.

Citat:
....

Och det är väl därför Max inte heter Max hamburgerrestauranger längre utan Max Burgers.

Nej, det är inte därför Max inte kallar det för hamburgare, är du sinnessvag? Jag upprepar; ingen har något patent på ordet hamburgare.
Citera
2024-10-07, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BinaryMachine
Nej, det är inte därför Max inte kallar det för hamburgare, är du sinnessvag? Jag upprepar; ingen har något patent på ordet hamburgare.

Berätta för mig varför de slutat med det då?
Citera
2024-10-07, 17:00
Medlem
bildburgares avatar
Citat:
Finns här:
https://www.gp.se/ekonomi/konsument/konsumenttest/hamburgare-griskott-06.9df089b4-2910-457d-ac46-3c0fe431fc88

Tack, intressant! Jag hittar inte informationen hos LV, men det stämmer säkert med vad som får säljas, åtminstone som puck i frysdisk. Jag vill dock skjuta in att LV själva använder begreppet hamburgare om burgare med annat än nötkött i andra dokument. Exempelvis i https://www.livsmedelsverket.se/om-oss/publikationer/artiklar/2019/l-2019-nr-01-blodiga-burgare-kontroll-av-malet-kott-till-icke-genomstekta-hamburgare

Så att använda ordet om andra hamburgare än de som är av nötkött är vedertaget. Överallt där du kan läsa om hamburgare på nätet, så står det att hamburgare företrädelsevis görs av nöt, men inte att det inte finns andra sorters hamburgare, se exempelvis wikipedia.

Men tack för att du tog dig tid!
Senast redigerad av bildburgare 2024-10-07 kl. 17:03.
Citera
2024-10-07, 17:02
Medlem
Citat:
Tack, intressant! Jag hittar inte informationen hos LV, men det stämmer säkert med vad som får säljas, åtminstone som puck i frysdisk. Jag vill dock skjuta in att LV själva använder begreppet hamburgare om burgare med annat än nötkött i andra dokument. Exempelvis i https://www.livsmedelsverket.se/om-oss/publikationer/artiklar/2019/l-2019-nr-01-blodiga-burgare-kontroll-av-malet-kott-till-icke-genomstekta-hamburgare

Så att använda ordet om andra hamburgare än de som är av nötkött är vedertaget. Överallt där du kan läsa om hamburgare på nätet, så står det att hamburgare företrädelsevis görs av nöt, men inte att det inte finns andra sorters hamburgare.

Men tack för att du tog dig tid!

Så kan det säkert vara. Men jag vet inte när ni är födda me. Om ni minns Dennis burgare i frysdisken så fick inte dessa säljas som hamburgare utan bara burgare. Kan ju ha ändrats.
Citera
2024-10-07, 18:57
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Jaha, okej, så tycker du. Och det är klart du gärna får göra det, inga problem! Lycka till med korståget! Kul du hittat nåt du brinner för.

Själv tycker jag att en fiskburgare är en sorts hamburgare, och att Sibyllas och Max hamburgare görs på pannbiffar.

Lägg pannbiffen på pannan och ta dig en funderare :-D.. det är ingen hamburgare och sen äre slutdiskutterat. Nä ett malet kött som hamburgare är och blir åt helskottas fel i smaken om man lägger i massa obehöriga kryddor i färsen och ska vi säga finstrimlad purjolök i och vitlök och lök, currykrydda, färska provoncaleörter i och annat som värms upp och får brynt yta på utsidan.. Det smakar inte hamburgare, inte svårare än så

Fiskburgare är fiskburgare och ingen hamburgare
Senast redigerad av Sladdaren 2024-10-07 kl. 18:59.
Citera
2024-10-07, 19:43
Medlem
Hamburgare är ju att ta i, en stor platt köttbulle låter bättre men va gott det blir.
Testat flera gånger med lök å allt i å det blir kanonbra. svårt att forma till dock..
Citera
2024-10-07, 20:50
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Beror på vilket kött du blandar med.
Blanda med 50% älgfärs så blir det mindre fett än med nöt!

Älg och gris passar bra i köttbullar, åt det som barn.
Citera
2024-10-07, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Älg och gris passar bra i köttbullar, åt det som barn.
Nääää. fy.... Blir en genomträngande viltsmak som inte passar in.. morsan gjorde ofta det.
Citera
2024-10-07, 21:07
Medlem
ArgusOnes avatar
Klart det går men biffsmaken blir lite mindre. Dra i lite bbq sås eller röksmak och kanske lite pulver av biffbuljong.

Salt, peppar och annat har man på när burgaren är färdigstekt.
Citera
2024-10-07, 21:09
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Nääää. fy.... Blir en genomträngande viltsmak som inte passar in.. morsan gjorde ofta det.

Älgköttbullar och renköttbullar är gott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in