2024-10-07, 21:48
Avstängd
Takpapps avatar
TS, du beskriver inte vad du egentligen är ute efter. Vill du att det ska smaka riktig hamburgare? Eller vill du få bort äckelsmak från blandfärs? Eller vill du bara ha allmänna kryddningstips? Trådstarten är ju helt poänglös!

Citat:
Ursprungligen postat av Strode
En hamburgare är en patty mellan två brödskivor. Vare sig det är kyckling eller halloumi eller whatever. Sluta vara en besserwisser din fåne.

Nej, det du beskriver är kycklingburgare, halloumiburgare och whateverburgare. En pannbiff är en pannbiff.

Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Hur göra för att kunna kalla det hamburgare?

Du är alltså ute efter att kunna kalla det hamburgare? Jamen gör en hamburgare då, du får gå till affären och köpa nötfärs. Du är ju förvirrad.

Citat:
Ursprungligen postat av Minimucher
Gillar man pannbiff i bröd så kör hårt.

Precis! Men TS är så osäker på sig själv så det verkar inte duga.
Citera
2024-10-07, 21:52
Medlem
Minimuchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
TS, du beskriver inte vad du egentligen är ute efter. Vill du att det ska smaka riktig hamburgare? Eller vill du få bort äckelsmak från blandfärs? Eller vill du bara ha allmänna kryddningstips? Trådstarten är ju helt poänglös!

Nej, det du beskriver är kycklingburgare, halloumiburgare och whateverburgare. En pannbiff är en pannbiff.

Du är alltså ute efter att kunna kalla det hamburgare? Jamen gör en hamburgare då, du får gå till affären och köpa nötfärs. Du är ju förvirrad.

Precis! Men TS är så osäker på sig själv så det verkar inte duga.

Varför är han osäker?
Citera
2024-10-07, 22:06
Avstängd
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimucher
Varför är han osäker?

Jag vet inte varför han är osäker. Men han uppvisar sin osäkerhet genom sin tvångsmässiga fokusering på att han vill kunna "kalla" sin mat "hamburgare" men inte ens bryr sig om att förklara vad han vill uppnå. Typiskt svagt beteende.
Citera
2024-10-07, 22:21
Medlem
Minimuchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Jag vet inte varför han är osäker. Men han uppvisar sin osäkerhet genom sin tvångsmässiga fokusering på att han vill kunna "kalla" sin mat "hamburgare" men inte ens bryr sig om att förklara vad han vill uppnå. Typiskt svagt beteende.

Nu hänger jag med. Även o jag tycker osäkerheten i sig är lite OT.
Men det kan ju vara rent av brist av kunskap om vad Hamburgare är. Aldrig fått smaka bra hamburgare som gör att han kallar pannbiff i bröd just för hamburgare.
Citera
2024-10-07, 22:39
Medlem
Prova och ge oss en recension sen på hur det blev.
Citera
2024-10-08, 14:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Prova och ge oss en recension sen på hur det blev.
Köttet finns i frysen så avvaktar men kommer att tillaga burgare av detta och se om det smakar bra.
Citera
2024-10-08, 23:16
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Du tror inte salt, peppar, kanske vitpeppar och en finhackad lök smörstekt ger bra karaktär på färsen när jag blandar ihop och formar dom puckarna?

Salt och peppar är alltid viktigt. Löken skall serveras antingen rå eller karamelliserad som pålägg.
Citera
2024-10-09, 08:22
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Är inget fan av fläsk överhuvudtaget, men mina burgare göra på blandfärs.
Det är väl latmansversionen för den som gillar nöt, men tycker det blir för torrt
Citera
2024-10-10, 18:47
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bildburgare
Parisare görs på typ falukorv. Har du pannbiff mellan två hamburgerbröd bröd blir det också en hamburgare, säger min språkkänsla mig, och jag tror de flesta håller med. Vegoburgare, kycklingburgare, halloumiburgare, allt är olika varianter på hamburgare. Men hamburgaren 1A skulle jag också säga är en stekt nötfärspatty, kryddad med salt och peppar mellan två bröd.
Parisare görs på en en köttfärsblandning med rödbetor och kapris.
Parisare på falukorv är en svensk uppfinning i stil med de pannbiffar du får på Max.
Får väl vara ngn klass på resoneman kring mat i alla fall
Citera
2024-10-11, 19:28
Medlem
Ha senap och ketchup i färsen. Krydda med mycket svartpeppar och lökpulver.

Ordentligt med salt.
Citera
2024-10-14, 08:46
Medlem
bildburgares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Parisare görs på en en köttfärsblandning med rödbetor och kapris.
Parisare på falukorv är en svensk uppfinning i stil med de pannbiffar du får på Max.
Får väl vara ngn klass på resoneman kring mat i alla fall

Det är väl Biff ā la Lindström? Oavsett vad jag själv tycker om klassen på "falukorvsburgare", så har jag aldrig hört ordet parisare om något annat än det. Det kanske finns dialektal variation, men enligt wikipedia är det som jag säger, så det verkar vara rätt vedertaget.

Jag ser vid en snabb googling att parisare även kan vara en smörgås med pannbiff och stekt ägg på toppen. Den verkar ibland kunna innehålla rödbetor och kapris. Mycket godare verkar den än det jag hört benämnas parisare, som säkert är någon sorts folklig variant.

Ska testa din parisare någon dag. Säkert gott med fransk senap på surdegsbröd.
Citera
2024-10-15, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Älgköttbullar och renköttbullar är gott.

Torrare kött får man leta efter
Men jag förstår mig inte så mycket på vilt heller vad man ska använda det till. Lite som att jag inte förstår mig på kalv heller. Går knappt steka längre än 10 sekunder innan det är torrt.
Med undantag för älg eller renhjärta som är rökt så klart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in