2024-10-07, 16:10
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Eller mer tänka vi måste ändra oss. Det finns ju redan lagförslag om det här. Att svenska lagar är för hårda. Sett till just detta med att vara satt i skuld. De behöver ändras.
En annan sak som borde ändras är fenomenet med ränta på ränta. Skulle inkassobolagen endast få ta ut ränta på kapitalskulden skulle en stor del av överskuldsättningen minska. Inkassobolagens girighet är även den en del av svenskens skuldberg.
2024-10-07, 16:11
Medlem
Markus.Stahlinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Jag har på senare tid blivit oerhört kritisk till hela idén om skuldsanering.

Har man levt la dolce vita så ska man fanimej betala för kalaset också.

Läste något om en idiot som levt High chaparall mellan 20-30 och efter 30 hade skyhöga skulder.

Denna idiot fick skuldsanering och kunde på så vis fortsätta som om inget hänt.

Det är en spottloska på oss andra.

Det dök idag upp en snyftartikel om Thomas som tvingas betala av sina skulder och som inte beviljas skuldsanering. Stackars Thomas

https://www.aftonbladet.se/a/qPyGdz

Inser inte staten att det sticker i ögonen hos oss andra när dessa idioter får skulder betalda?
Anser ni att skuldsanering ens ska få finnas?

Jag har inte koll på skuldsanering direkt. Jag vet att någon granne har det (de är idioter f.ö.),
Som jag förstod det på dem så dras pengarna från deras lön varje månad och så får de leva på det som är kvar.
Dock köper de nya dyra mobiler och grillar kött hela tiden.

Trots deras idioti så är det väl inte skattebetalarna som betalar skuldsaneringen? Det är väl de själva?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulflower
Jag tror det baseras på att många försöker komma undan med "nej den är inte min, jag har lånat den av min kompis" vid utmätning. Oavsett vad det handlar om bör det kunna redas ut med rätt dokumentering.
Och har man tjänstebil lär det framgå av anställningsavtal och lönespecar.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
det är företagen som lånat ut pengarna ,men de vet att de gör förlust på vissa lån så de har höjt räntan lite extra

Det var ju bra att skattebetalarna slipper stå för notan!
2024-10-07, 16:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Arneweise86
Bästa vore låsa in dom i fängelse. Det är ju egentligen stöld.
Håller med dig.
Går jag in på Elgiganten och plockar på mig en Iphone utan att betala hade jag åkt dit på stöld, men att ta den på kredit och skita i att betala är tydligen inte stöld, då är det allt som oftast "synd om personen" för att den är skuldsatt och inte har råd att betala.
Ja gud vad synd att du inte har råd med nyaste Iphone, lider verkligen med dig..
2024-10-07, 16:12
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Ja, det beror ju på omständigheterna - har man konsumerat och handlat som en galning håller jag helt med dig...men om ens inkomst sjunkit kraftigt och det handlar om mat och boende ser jag det snällare.

Det handlar det sällan om.
2024-10-07, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fd.Spermie
Håller med dig.
Går jag in på Elgiganten och plockar på mig en Iphone utan att betala hade jag åkt dit på stöld, men att ta den på kredit och skita i att betala är tydligen inte stöld, då är det allt som oftast "synd om personen" för att den är skuldsatt och inte har råd att betala.
Ja gud vad synd att du inte har råd med nyaste Iphone, lider verkligen med dig..
Att inte kunna betala är dock inget brott.

Sedan kan det finnas de som tar saker på kredit med uppsåtet att inte betala. Det är ett brott.
2024-10-07, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fd.Spermie
Håller med dig.

Om Elgiganten inte kollar din kredivärdighet så får dom skylla sig själva! Eleganten förlorar inte pengar, men den som står för krediten!
Senast redigerad av piiluu 2024-10-07 kl. 16:22.
2024-10-07, 16:15
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arneweise86
Bästa vore låsa in dom i fängelse. Det är ju egentligen stöld.

Javisst! Gammal hederlig bysättning!

"Bysättning (av fsv. bysaetia, ursprungligen tyskt, egentligen samma ord som "bisätta"), var ett juridiskt exekutivt tvångsmedel, som innebar att en gäldenär, som inte fullgjort en betalningsskyldighet, berövades sin frihet tills han betalat skulden. Beslut om denna åtgärd fattades av domstol eller exekutiv myndighet."
2024-10-07, 16:16
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
En annan sak som borde ändras är fenomenet med ränta på ränta. Skulle inkassobolagen endast få ta ut ränta på kapitalskulden skulle en stor del av överskuldsättningen minska. Inkassobolagens girighet är även den en del av svenskens skuldberg.

+ ett. Jo man borde ju kolla detta. Dessa företag ger inte ut snabblån för de är snälla. De tjänar på det
även om stackaren som tog lånet betalar ut det till fullo med 200% ränta.
2024-10-07, 16:25
Medlem
morgonstjaernans avatar
Hur ska man annars hjälpa de som är rejält skuldsatta?
2024-10-07, 16:26
Bannlyst
Det är väldig tuffa vilkor för skuldsanering.. Har själv levt på existensminimum i 5 år efter har kraschat ett AB med skatteskulder. Hade det inte funnits en bottre parantens , så hade jag valt att vara kriminell.

Jag tro nog det finns vinster att låta thomas som nämns i TS får möjlighet att avskriva sina skulder. Risken är stor att folk i Thomas sitation börja göra svarta pengar.
Senast redigerad av PalmeKiller 2024-10-07 kl. 16:32.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in