2024-10-07, 15:58
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Jag har på senare tid blivit oerhört kritisk till hela idén om skuldsanering.

Har man levt la dolce vita så ska man fanimej betala för kalaset också.

Läste något om en idiot som levt High chaparall mellan 20-30 och efter 30 hade skyhöga skulder.

Denna idiot fick skuldsanering och kunde på så vis fortsätta som om inget hänt.

Det är en spottloska på oss andra.

Det dök idag upp en snyftartikel om Thomas som tvingas betala av sina skulder och som inte beviljas skuldsanering. Stackars Thomas

https://www.aftonbladet.se/a/qPyGdz

Inser inte staten att det sticker i ögonen hos oss andra när dessa idioter får skulder betalda?
Anser ni att skuldsanering ens ska få finnas?

Jag förstår inte vad den där Thomas menar att han tackat nej till ett mer välbetalt jobb av "rädsla för Kronofogden"?
Högre lön betyder väl att han kan betala av skulden snabbare eller missar jag något?

I övrigt verkar det ju funka för honom, han har betalat av nästan halva skulden och kan vara skuldfri innan pensionen. Varför skulle han som gäldenär få välja avbetalningstakt?
2024-10-07, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Skall vi skattebetalare verkligen finansiera evighetsindrivning av skulder?

Företag går i konkurs, privat personer går i konkurs, Inget skattebetalare behöver betala för!
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det är väl väldigt stor skillnad om man tänker UK. Där kan de då ta ditt hem. Om kanske du inte betalat hyran på 1 år...Fucking ett jävla helt år utan att betala hyran då i UK kan de kanske få laglig rätt att vräka dig. Det är ju skillnad det mot lagen i Sverige.
Jo att det är skillnad vet jag men det kanske skulle behövas I vissa fall.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulflower
Jag förstår inte vad den där Thomas menar att han tackat nej till ett mer välbetalt jobb av "rädsla för Kronofogden"?
Högre lön betyder väl att han kan betala av skulden snabbare eller missar jag något?
– Jag jobbar som säljare, för några år sedan blev jag erbjuden en tjänst som var en högre form av säljare. Men jag var tvungen att säga nej för polisen tar bilen. Det är helt skruvat. Jag fick tacka nej till högre lön med chans till bonus för att jag inte får sitta i tjänstebil.

Det är inte bara tjänstebil som Kronofogden har möjlighet att utmäta. Nästan all form av egendom med värde kan beslagtas av Kronofogden, och det gäller även för prylar och saker som lånats.
Från artikeln.

Om det sedan stämmer att de kan ta en tjänstebil låter jag vara osagt.
2024-10-07, 16:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Skuldsanering är bra, jag känner en kvinna från Syrien som fick beviljat skuldsanering, hon betalar i 3 år av 5, därefter är hon fri efter år 5. Varför så arg på personer som får en ny chans?
Den kvinnan ska ju verkligen inte ha någon sanering, när hon kommer hit och beter sig över sina tillgångar. Tror du hon hade fått skuldsanering om hon betedde sig sådär i Syrien också?
Detta är ju ett bra exempel på bristande vandel och konsekvensen borde vara indraget medborgarskap.
Senast redigerad av Fd.Spermie 2024-10-07 kl. 16:08.
2024-10-07, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Får en person skusan så ingår alla skulder i det, däremot är det borgenärens sak att hålla koll på detta i PIOT, där en gräns på 3v ingår, gör man inte det så är det inte gäldenärens fel.
Jag svarade skuldsaneraren och skulden till mig fanns dessutom i den enskilda firmans bokföring, men jag fick ändå inget...

GISSAR att staten tog orättvis förtur.
2024-10-07, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
är inte skattebetalarna ,vi som bekostar skuldsanering

Vem är det då som gör det?
2024-10-07, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Skall vi skattebetalare verkligen finansiera evighetsindrivning av skulder?

Det är långivarna som förlorar sina pengar! Staten löser inga lån...
2024-10-07, 16:06
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomatlars
Jo att det är skillnad vet jag men det kanske skulle behövas I vissa fall.

Eller mer tänka vi måste ändra oss. Det finns ju redan lagförslag om det här. Att svenska lagar är för hårda. Sett till just detta med att vara satt i skuld. De behöver ändras.
2024-10-07, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Vem är det då som gör det?

det är företagen som lånat ut pengarna ,men de vet att de gör förlust på vissa lån så de har höjt räntan lite extra
2024-10-07, 16:09
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Jag har på senare tid blivit oerhört kritisk till hela idén om skuldsanering.

Har man levt la dolce vita så ska man fanimej betala för kalaset också.

Läste något om en idiot som levt High chaparall mellan 20-30 och efter 30 hade skyhöga skulder.

Denna idiot fick skuldsanering och kunde på så vis fortsätta som om inget hänt.

Det är en spottloska på oss andra.

Det dök idag upp en snyftartikel om Thomas som tvingas betala av sina skulder och som inte beviljas skuldsanering. Stackars Thomas

https://www.aftonbladet.se/a/qPyGdz
Citat:
Thomas skuld har minskat med 200 000 på 15 år, trots att han under den tiden haft utmätning på 11 000 kronor i månaden de åren.

11000 *12*15 = 1 980 000 kronor, dvs 90% har gått till räntor. Hur är det här inte ocker i judeklass?

Lösningen på skuldsättningsproblematiken är enkel, gör det mycket enklare att göra bankrutt och starta om med noll skulder. Det skulle leda till stora förluster hos SMS-lånföretag och kreditinstitut, och göra deras affärsmodell omöjlig, och därmed skulle det inte längre vara möjligt för kortsiktiga svenne bonnläppar att leva högt på lån ett tag innan allting kraschar.

Den egentliga affärsmodellen hos dessa företag är att fånga mentalt efterblivna svenne bonnläppar i lånefällor där deras välstånd kan extraheras i all oändlighet via ränta på räntaeffekten, varvat med höga påminnelseavgifter, på vilka det också utgår ränta.
2024-10-07, 16:09
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
– Jag jobbar som säljare, för några år sedan blev jag erbjuden en tjänst som var en högre form av säljare. Men jag var tvungen att säga nej för polisen tar bilen. Det är helt skruvat. Jag fick tacka nej till högre lön med chans till bonus för att jag inte får sitta i tjänstebil.

Det är inte bara tjänstebil som Kronofogden har möjlighet att utmäta. Nästan all form av egendom med värde kan beslagtas av Kronofogden, och det gäller även för prylar och saker som lånats.
Från artikeln.

Om det sedan stämmer att de kan ta en tjänstebil låter jag vara osagt.

Jag tror det baseras på att många försöker komma undan med "nej den är inte min, jag har lånat den av min kompis" vid utmätning. Oavsett vad det handlar om bör det kunna redas ut med rätt dokumentering.

Citat:
Att arbetstagaren är den som faktiskt nyttjar bilen saknar betydelse, eftersom det endast föreligger ett nyttjanderättsavtal mellan arbetstagaren och arbetsgivaren avseende bilen (de vill säga ett avtal om att arbetstagaren får nyttja arbetsgivarens bil). Ett sådant avtal saknar ekonomiskt värde och kan sålunda inte utmätas av Kronofogden. Högsta domstolen har dock i ett rättsfall (NJA 2008 s. 444) fastslagit, att i situationer som den förevarande, det krävs bevisning (exempelvis ett skriftligt avtal) angående att den arbetstagaren endast innehar besittning över egendomen med nyttjanderätt, för att undvika att egendomen utmäts.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in