Citat:
Ursprungligen postat av
LosPadres
Det är ju lätt okynnigt att ställa en sån fråga då man får sätta den i kontexten att den kan rädda en människas liv, kanske ditt eget rent av.
Personligen tror jag att man behöver ha den hos behörig och utbildad personal i dagens Sverige. D.v.s exempelvis vaktmästaren/rektorn ska veta var hjärtstartare finns och kunna använda den i skolor. I gallerior ska utbildad butikspersonal ha hjärtstartare.
Att ha hjärtstartare öppet för vem som helst att pilla på såg jag som konstigt redan för 10-15 år sedan när de började ploppa upp. Idiotiskt vid en nödsituation då kanske 10 % i närheten vet hur man använder en sån korrekt.
Det är busenkelt att använda en hjärtstartare. Det finns 1 knapp och två plattor med klister, som fästs på överkroppen. Sedan analyserar apparaten och ger elstötar vid behov. Det är helt omöjligt att göra fel även för outbildade personer som aldrig sett en sådan förut ens. Skulle man sätta en hjärtstartare på en person som lever så är det omöjligt att ge en elstöt.
Citat:
Ursprungligen postat av
brakfesten009
Det är ett j-a ofog att stjäla dessa livsviktiga apparater. Kan tänka mig att det som vanligt är blattar som håller på med detta.
Annars är det inte så svårt att använda dem, det följer med en anvisning med bilder om hur den skall användas. Dessutom talar apparaten själv om hur den skall hanteras. Det finns många sjukvårdsutbildade i samhället som har fått utbildning i hur tex ett hjärtstillestånd skall hanteras och hur en hjärtstartare skall användas. Just eftersom tidsfaktorn är mycket viktig vid ett hjärtstillestånd så är denna typ av stölder ytterst förkastliga. Man har inte många minuter på sig för att börja återupplivningen av patienten.
Jag har själv haft tre hjärtstopp men hade den osannolika turen att dessa inträffade medan jag låg på sjukhus, hjärtintensiven, annars hade jag inte levt idag.
Det är mycket ovanligt att överleva ett hjärtstopp utanför sjukhus. Det är därför det finns så många hjärtstartare uppsatta överallt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gridiot
De är ganska enkla och självförklarande. De nya har talsynteser som berättar vad du ska göra. Info om hur de funkar ingår även i HLR-utbildningar som tar 30 minuter.
De hade talsynteser för 20 år sedan till och med.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gosif
Borde vara inlåsta även om det ska vara lättillgängligt när någon är i behov av en.
Nej.
Citat:
Ursprungligen postat av
Brunorange
Har inte läst tråden men tänker att såna säljs säkerligen utomlands. De lär vara dyra, och de lär också vara rätt enkla att stjäla.
Precis min tanke. Eller så kanske det är batterierna man vill åt?
Citat:
Ursprungligen postat av
browneye
En lösning kan ju vara att man måste hämta en kod med BankID för att kunna öppna skåpet som hjärtstartaren ligger i. Men det kanske tar för lång tid.
Vid en hjärtstoppssituation så är det extremt rörigt och folk är helt stissiga. Att börja fippla med BankID då blir bara absurt och kan fördröja flera minuter i värsta fall. Då har stackaren som kanske kan räddas redan hjärnskador av syrebristen.