2024-10-07, 10:18
Medlem
En tracker, typ AirTag, djupt integrerade i dem skulle göra dem spårbara. Dvs som sitter på samma kretskort som resten av elektroniken, kan inte "tas ut", och som har ett eget laddningsbart batteri så att det inte hjälper att ta ur huvudbatteriet. Och integrerad så att om någon försöker manipulera trackern så känner elektroniken av det.

Självklart skulle det inte vara omöjligt att gå runt något sådant, men svårt för den enklare tjuven.

En mindre effektiv metod, då batterierna räcker länge, vore att när byter batteri och sätter in ett nytt batteri så kunde det krävas en speciell kod som är olika per enhet.
Citera
2024-10-07, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrustyOldAR-10
Ruggigt dyr utrustning ny, men jag fattar inte vem som skulle köpa en begagnad?

Som företagare skulle man väl aldrig köpa en begagnad med okänd service-status etc. från en privatperson. Hur fan skulle de se ut. Dessutom sitter det väl i en fast monterad ladd-anordning, tar de den också eller bara startaren? För utan laddaren är den ju värdelös rätt snabbt...

Sen har ju hjärtstartare, lite som brandsläckare, fasta serviceavtal med tillverkaren. Då har ju tillverkaren koll på vilka SN som hör till vilken kund, så man kan ju aldrig få den servad igen om man har en stulen gissar jag på. Helt jävla värdelöst.

Privatpersoner köpte stulna hjärtstartare på Blocket före de förbjöd försäljningen där. Gissar att folk med dålig ekonomi som har en partner med hjärtproblem gärna köper en begagnad att ha hemma. Inte företagare såklart. Men visst kan det även röra sig om Sture 80 år som resolut krokar ned en hjärtstartare och har hemma för eget bruk.

Den hjärtstartare jag provade låg i en väska och satt inte fast i någon laddare. Har för mig att den inte är svårservad och behöver lämnas in, den måste ju finnas på plats.
Senast redigerad av Florman 2024-10-07 kl. 10:27.
Citera
2024-10-07, 11:29
Medlem
Hjärtstartare är dyra och man kan tänka sig att de säljs vidare - även till utlandet.
Citera
2024-10-07, 11:31
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drommar
Typiskt invandrarbeteende.

Kan lika gärna vara en knarkare, eller en knarkande babbe, månne? Skit samma - idiotiskt att stjäla något som potentiellt kan rädda någons liv - att det är en knarkare, utgår jag i från då dessa fullständigt skiter i andra för att få sin nästa fix...
Citera
2024-10-07, 12:39
Medlem
browneyes avatar
En lösning kan ju vara att man måste hämta en kod med BankID för att kunna öppna skåpet som hjärtstartaren ligger i. Men det kanske tar för lång tid.
Citera
2024-10-07, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av browneye
En lösning kan ju vara att man måste hämta en kod med BankID för att kunna öppna skåpet som hjärtstartaren ligger i. Men det kanske tar för lång tid.

Varje sekund räknas ju, men bör ju vara värre om den är helt försvunnen. Är ju någon som gör HLR undertiden och 15-30 sekunder extra borde väl funka.
Citera
2024-10-07, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Man får ju utgå från att man köper nytt av det som försvunnit i ett inbrott, så det är ju ganska liten risk att någon dör som konsekvens av en sådan stöld.

Om maskinen saknas när den behövs för att någon vidrig avart har stulit den så är väl risken mycket stor att någon dör som konsekvens av stölden.
Citera
2024-10-07, 13:36
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerniWha
Hmm, vad har man sådana till förutom det uppenbara? Finns det en svart marknad där dessa krängs till högstbjudande?
Mycket märkligt.

Tror dom skickas utomlands och säljs vidare
Citera
2024-10-07, 14:10
Medlem
PimpleDicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LosPadres
Det är ju lätt okynnigt att ställa en sån fråga då man får sätta den i kontexten att den kan rädda en människas liv, kanske ditt eget rent av.

Personligen tror jag att man behöver ha den hos behörig och utbildad personal i dagens Sverige. D.v.s exempelvis vaktmästaren/rektorn ska veta var hjärtstartare finns och kunna använda den i skolor. I gallerior ska utbildad butikspersonal ha hjärtstartare.

Att ha hjärtstartare öppet för vem som helst att pilla på såg jag som konstigt redan för 10-15 år sedan när de började ploppa upp. Idiotiskt vid en nödsituation då kanske 10 % i närheten vet hur man använder en sån korrekt.
Det är busenkelt att använda en hjärtstartare. Det finns 1 knapp och två plattor med klister, som fästs på överkroppen. Sedan analyserar apparaten och ger elstötar vid behov. Det är helt omöjligt att göra fel även för outbildade personer som aldrig sett en sådan förut ens. Skulle man sätta en hjärtstartare på en person som lever så är det omöjligt att ge en elstöt.

Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Det är ett j-a ofog att stjäla dessa livsviktiga apparater. Kan tänka mig att det som vanligt är blattar som håller på med detta.

Annars är det inte så svårt att använda dem, det följer med en anvisning med bilder om hur den skall användas. Dessutom talar apparaten själv om hur den skall hanteras. Det finns många sjukvårdsutbildade i samhället som har fått utbildning i hur tex ett hjärtstillestånd skall hanteras och hur en hjärtstartare skall användas. Just eftersom tidsfaktorn är mycket viktig vid ett hjärtstillestånd så är denna typ av stölder ytterst förkastliga. Man har inte många minuter på sig för att börja återupplivningen av patienten.
Jag har själv haft tre hjärtstopp men hade den osannolika turen att dessa inträffade medan jag låg på sjukhus, hjärtintensiven, annars hade jag inte levt idag.
Det är mycket ovanligt att överleva ett hjärtstopp utanför sjukhus. Det är därför det finns så många hjärtstartare uppsatta överallt.

Citat:
Ursprungligen postat av Gridiot
De är ganska enkla och självförklarande. De nya har talsynteser som berättar vad du ska göra. Info om hur de funkar ingår även i HLR-utbildningar som tar 30 minuter.
De hade talsynteser för 20 år sedan till och med.
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Borde vara inlåsta även om det ska vara lättillgängligt när någon är i behov av en.
Nej.
Citat:
Ursprungligen postat av Brunorange
Har inte läst tråden men tänker att såna säljs säkerligen utomlands. De lär vara dyra, och de lär också vara rätt enkla att stjäla.
Precis min tanke. Eller så kanske det är batterierna man vill åt?

Citat:
Ursprungligen postat av browneye
Vid en hjärtstoppssituation så är det extremt rörigt och folk är helt stissiga. Att börja fippla med BankID då blir bara absurt och kan fördröja flera minuter i värsta fall. Då har stackaren som kanske kan räddas redan hjärnskador av syrebristen.
Citera
2024-10-07, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PimpleDick
Det är busenkelt att använda en hjärtstartare. Det finns 1 knapp och två plattor med klister, som fästs på överkroppen. Sedan analyserar apparaten och ger elstötar vid behov. Det är helt omöjligt att göra fel även för outbildade personer som aldrig sett en sådan förut ens. Skulle man sätta en hjärtstartare på en person som lever så är det omöjligt att ge en elstöt.

Det är mycket ovanligt att överleva ett hjärtstopp utanför sjukhus. Det är därför det finns så många hjärtstartare uppsatta överallt.

Nej.

Vid en hjärtstoppssituation så är det extremt rörigt och folk är helt stissiga. Att börja fippla med BankID då blir bara absurt och kan fördröja flera minuter i värsta fall. Då har stackaren som kanske kan räddas redan hjärnskador av syrebristen.

Fast där folk notoriskt stjäl hjärtstartare (om nu det sker) ska man isåfall slopa dem helt, för det går ju knappast att köpa in en ny defillibrilator för 30 000 kr varje vecka? Är inte det sämre att hjärtstartare saknas, än att chansa på att folk fixar att ge HLR en liten extra stund och att den som hämtar defibrillatorn kan knappa in bank id eller någonslags personlig kod? Blir ju då annars så att bara mindre samhällen har hjärtstartare antar jag, om inte utvecklingen vänder. Är ju minst lika värdelöst (som bank-ID trassel) om folk ägnar flera minuter på att rusa till ett ställe som visar sig ha en tom hjärtstartarväska, i såfall är det ju bättre om de stannar kvar och hjälper till med HLR tills ambulansen kommer.
Senast redigerad av Florman 2024-10-07 kl. 14:30.
Citera
2024-10-07, 14:56
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PimpleDick

Nej.

Citera
2024-10-07, 15:32
Medlem
Jag tror att det är ryssen.

Först stjäl de våra fartkameror för att utrusta sina drönare under teknikembargot.
Nu stjäl de hjärtstartare för att ge sina fältsjukhus lite ny utrustning istället för de sönderrostade maskinerna de har nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in