2024-10-07, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paggan
Vadå steg 1 är att överleva till måndag?
Sedan du tog din sista snus är du en ”icke snusare”. Det finns inga ”steg 1”. Du ska från och med beslutet du tog finna dig i att aldrig mera ta en snus igen. Det blir inget mer. Det är färdigt. Slut. Finito.
Aldrig någonsin kommer du få lägga in en fuktig General efter middagen eller varför whatever du snusade.
Är du ok med det? Längtar du efter att slippa det begäret?
Om inte så kan du komma tillbaka när du gör det för annars kommer det aldrig att fungera.
Det kan låta hårt men man måste verkligen avsky det man höll på med, inse hur lurad man blivit i alla år och längta efter något annat för att det ska lyckas.
Oj det var ord och inga visor! Nä men förstår poängen. Kan iallafall konstatera att jag över 2 dygn nikotinfri nu så "överlevde". Och ja, jag inser att det är över. Aldrig mer snus! Har inget större begär, vilket är helt sjukt, men är väldigt illamående idag.
Citera
2024-10-07, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iiiiih
Jag firar 2 månader snusfri idag! Att låta bli att snusa känns lätt vid det här laget *peppar peppar* men jag tror inte att allt det fysiska som snusen har ställt till med är borta än. Om nu allt försvinner, svårt att veta säkert.
Snyggt! Vad är den största skillnaden du märkt?
Citera
2024-10-07, 12:11
Medlem
paggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Oj det var ord och inga visor! Nä men förstår poängen. Kan iallafall konstatera att jag över 2 dygn nikotinfri nu så "överlevde". Och ja, jag inser att det är över. Aldrig mer snus! Har inget större begär, vilket är helt sjukt, men är väldigt illamående idag.

Det var inte meningen att låta barsk ☺️
Nu är det bara framåt som gäller.
Du måste över krönet. När du hamnar där kommer du inte bry dig om snus längre och inse hur värdelöst det är.
Citera
2024-10-07, 20:27
Avslutad
Ska börja ta voxra för adhd men läst att det hjälper mot nikotin sug. Kan nån här som vet intyga det att de verkligen funkar?
Citera
2024-10-08, 11:01
Medlem
Uppdatering 68 dagar nikotinfri!
Tycker fortsatt att det svänger en hel del i svårighetsgrad. Ibland känns det underbart och jag känner mig så nöjd med mig själv som klarat det såhär långt. Ibland är det helt motsatt och jag får kämpa timme för timme. Blir något hjälpt i sådana stunder av att tänka "om jag bara i slutet av dagen har hållit mig ifrån nikotin så är det bra så". Tycker också jag blir lite hjälpt av att tiden som nikotinfri går och som någon skrev så vill man absolut inte bryta streaken!!
Vi kämpar på!!!
Citera
2024-10-08, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simbad77
Uppdatering 68 dagar nikotinfri!
Tycker fortsatt att det svänger en hel del i svårighetsgrad. Ibland känns det underbart och jag känner mig så nöjd med mig själv som klarat det såhär långt. Ibland är det helt motsatt och jag får kämpa timme för timme. Blir något hjälpt i sådana stunder av att tänka "om jag bara i slutet av dagen har hållit mig ifrån nikotin så är det bra så". Tycker också jag blir lite hjälpt av att tiden som nikotinfri går och som någon skrev så vill man absolut inte bryta streaken!!
Vi kämpar på!!!

Jobbigt att det fortfarande känns så efter nästan 2,5 månader. Men snart måste du ju vara över det jobbigaste hindret. Först 3 månader sen 6.
Citera
2024-10-08, 21:31
Medlem
Citat:
Snyggt! Vad är den största skillnaden du märkt?

Det finns en hel del stora saker man slipper av att vara beroende, vid det här laget har man nog glömt en del grejer redan. Behöver mindre sömn, bättre ork t ex. Fast jag har inte blivit av med dom fysiska bieffekterna än. Vi snackar smärta varje dag på ett eller flera vis (huvudvärk, nervsmärta i käkarna, spänningsvärk i nacken m.m). Men jag har förhoppningar att en del av det är på gång att bli bättre nu denna veckan. Kan ha varit andra grejer som bidragit.
Citera
2024-10-09, 10:10
Medlem
Fasen vad jag vill sluta men känner mig - inte rädd men nervös kanske?
Har en jobbig inre rastlöshet så det kommer inte bli mycket sömn framöver vilket är den STORA utmaningen. Men antar att det handlar om att möta sina känslor även de jobbiga. Nikotin för mig just nu är enbart självmedicinering. Jag mår inte bra av nikotin det stressar mig och förstör min sömn på kort sikt. Efter några veckor slår det över och jag mår bättre och sömnen sitter. Jag vet det!

Måste bara försöka stålsätta mig i 2-3veckor och inte låta begäret manipulera mig efter att den första euforiska känslan av att ha slutat lagt sig. Jag har nu bestämt mig att den snus jag har inne nu är den sista.
Citera
2024-10-09, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tgn
Fasen vad jag vill sluta men känner mig - inte rädd men nervös kanske?
Har en jobbig inre rastlöshet så det kommer inte bli mycket sömn framöver vilket är den STORA utmaningen. Men antar att det handlar om att möta sina känslor även de jobbiga. Nikotin för mig just nu är enbart självmedicinering. Jag mår inte bra av nikotin det stressar mig och förstör min sömn på kort sikt. Efter några veckor slår det över och jag mår bättre och sömnen sitter. Jag vet det!

Måste bara försöka stålsätta mig i 2-3veckor och inte låta begäret manipulera mig efter att den första euforiska känslan av att ha slutat lagt sig. Jag har nu bestämt mig att den snus jag har inne nu är den sista.

Lycka till!
Du har rätt, det mesta sitter i huvudet, rädslor t ex.
Citera
2024-10-11, 15:17
Medlem
Imorgon kl 07 är det 7 dagar sedan senaste prillan. Dag 1-3 var hur lugna som helst. Dag 4-6, dvs till idag, har varit rätt jävla jobbiga. Har drömt om snus och känt mig väldigt "off". Sömnproblematik även det. Känner mig dock lugnare i kroppen. Pulsen i viloläge har gått ner markant vilket får anses positivt.
En vän frågade igår om man skulle med ta en öl, tackade nej. Det finns inte på kartan att jag är viljestark nog att tacka nej till en prilla man bjuds på efter ett par kalla.
Aja kampen fortgår. Dags "överleva" denna helg utan nikotin också!
Citera
2024-10-11, 19:15
Medlem
Citat:
Imorgon kl 07 är det 7 dagar sedan senaste prillan. Dag 1-3 var hur lugna som helst. Dag 4-6, dvs till idag, har varit rätt jävla jobbiga. Har drömt om snus och känt mig väldigt "off". Sömnproblematik även det. Känner mig dock lugnare i kroppen. Pulsen i viloläge har gått ner markant vilket får anses positivt.
En vän frågade igår om man skulle med ta en öl, tackade nej. Det finns inte på kartan att jag är viljestark nog att tacka nej till en prilla man bjuds på efter ett par kalla.
Aja kampen fortgår. Dags "överleva" denna helg utan nikotin också!

Hm, vi e ungefär på samma tempo. Jag började väl iofs onsdag förra veckan men hade ett återfall lördag kväll och tog en prilla söndag. Sen dess ingenting och det känns fantastiskt. Har druckit 5 öl ikväll, inga problem. Det jobbigaste var igår kväll, då fick jag ett enormt sug att gå till ICA innan stängning kl 23. Det hände inte.

Jag mår mycket bättre efter bara några dagar. Gladare, starkare, piggare, allt e bättre och roligare!
Citera
2024-10-11, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BattlestarValhalla
Hm, vi e ungefär på samma tempo. Jag började väl iofs onsdag förra veckan men hade ett återfall lördag kväll och tog en prilla söndag. Sen dess ingenting och det känns fantastiskt. Har druckit 5 öl ikväll, inga problem. Det jobbigaste var igår kväll, då fick jag ett enormt sug att gå till ICA innan stängning kl 23. Det hände inte.

Jag mår mycket bättre efter bara några dagar. Gladare, starkare, piggare, allt e bättre och roligare!
Kul! Äh, återfall och återfall. Det viktiga är att inte ge upp på sikt.
Som du säger, även jag mår väldigt bra av att inte stoppa i mig den här förbannade giftet längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in