2024-10-07, 00:32
Medlem
Bild på Linda Walegren
https://www.facebook.com/share/p/15Y75uniev
Citera
2024-10-07, 05:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vadvetalla
Tror man får försöka se detta ur olika synvinklar.

Det är mycket vi inte vet här, bland annat vet vi inte hur starkt påverkad Therese är av sina föräldrar. Vad som är vad hon vill och vad som är vad hon tror att hennes föräldrar vill.

Har arbetat inom LSS förut. Det är rätt vanligt med brukare som bor hemma vid sina föräldrar långt upp i åldrarna. De blir oftast rätt isolerade och blir en förlängning av föräldrarna och saknar ofta möjlighet till att skapa ett eget liv.
Vilket gör att den dagen föräldrarna går bort, blir det ett enormt trauma, inte enbart för att en förälder går bort utan även för att personen måste finna ett nytt liv. Ny bostad, nytt sätt att leva på osv
Tyvärr är det oftast dessa vi ser som inte kommer på aktiviteter, skaffar eget umgänge och som inte utvecklas som de skulle kunnat.

Vi hör ju själva hur mycket det betydde att Therese fick en assistent, då började hon göra saker föräldrarna aldrig trodde hon skulle kunna. Som att tala, klä sig osv.

Det här med att ha föräldrarna boendes vägg i vägg är aldrig bra.
Hade önskat att det många ggr fanns en lag som gjorde att man fick "tvångsförflytta" vuxna handikappade från sina föräldrar. Många ggr arbetar föräldrarna dessutom på barnen och pga av att föräldrarna inte kan släppa kontrollen går det ej att anställa någon annan.
Detta blir en pengamaskin med, föräldrar som arbetar dygnet runt.

Däremot borde självklart brukaren kunna ha kontakt med föräldrarna.
Nu blir krocken här att om assistenter känner sig hotade, ska de ej behöva träffa de dem känner sig hotade av. De ska ha en säker arbetsplats.
Här borde det föreslagits andra lösningar.
Tex att föräldrarna går in och arbetar en helg i månaden, att överlämning sker på daglig verksamhet etc.
För att minska oron mellan föräldrar och personal.

Tror fan det att föräldrarna låter sina barn bo hemma istället för på dessa fruktansvärda boendena!
Citera
2024-10-07, 05:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Tycker inte det är så konstigt att Optio gjort som dem gjort.
Mamman är jue uppenbarligen helt psyko och pappan gör nog ALLT som mamman säger.
Inklusive den påstådda incidenten där dem ska ha varit på väg att köra på en assitent.

Att det inte har gått att ta hand om Therese pga hennes föräldrar(Mamma) är jue helt uppenbart.

Med det sagt så håller jag med om att det är helt sjukt att man flyttar på henne utan föräldrarnas vetskap och utan att berätta för dem var hon tagit vägen. Speciellt med tanke på att dem försökte få till ett besöksförbud som domstolen nekade.

Sen har jag förvisso ingen bättre lösning på problemet heller.
Mamman har jue som sagt uppenbart inte gått att resonera med.

Oavsett hurdana föräldrar Therese har (jag har ingen åsikt om dem då jag har för lite information om vem de
är och vad det gjort.) så är Therese en vuxen kvinna som har rätt att vara delaktig i besluten när det gäller hennes liv! Att ta ifrån henne hennes telefon är under all värdighet!
Citera
2024-10-07, 08:28
Medlem
Citat:
Mamman är jue uppenbarligen helt psyko och pappan gör nog ALLT som mamman säger.
Inklusive den påstådda incidenten där dem ska ha varit på väg att köra på en assitent.

Att det inte har gått att ta hand om Therese pga hennes föräldrar(Mamma) är jue helt uppenbart.

Med det sagt så håller jag med om att det är helt sjukt att man flyttar på henne utan föräldrarnas vetskap och utan att berätta för dem var hon tagit vägen. Speciellt med tanke på att dem försökte få till ett besöksförbud som domstolen nekade.

Den som är psyko är du!!! Du vet ingenting om familjen och ska hålla igen käften. Du anklagar en familj som älskar sin dotter och som mist sin andra dotter i svår sjukdom.
Hade familjen varit ett hot för Therese hade hon fått kontaktförbud. Detta är kriminella som är ute efter att skattemedel och att råna dom svagast i samhället.
Jobbar du kanske på företaget….
Citera
2024-10-07, 12:11
Medlem
Citat:

Vad bygger du dina påståenden på?
Personlig assistans räknas som ett genomgångsyrke, vissa brukare de otrevliga o de med otrevliga anhöriga har i snitt ny personal varje vecka. Det flesta sökande är studenter. Här har vi en assistans som stannat i 21 år och 10 månader, bara det är unikt i sig och säger allt om Therese familjesituation. De är trevliga och anständiga människor som går att samarbeta med. Det är resultat och inte ord man ska se till. Varför får inte Therese sin mänskliga rättighet till egen mobil?
Jag vet ett ärende där socialtjänsten tagit LVU på en 9 årig flicka för att flickan blivit nekad egen mobil av sina föräldrar. Gissa stad? Umeå såklart, samma stad som nu gömt Therese igen utan tillgång till egen mobil....
Citera
2024-10-07, 12:33
Medlem
När Therese bodde med sina föräldrar hade hon ett kontaktnät utanför sina föräldrar. Hon hade vänner och en mobil. Gå tillbaka till eget liv, vänner, kollegor och partners kommer och går. Vilka finns alltid kvar? Jo, dina föräldrar. Nu är Therese helt isolerad med assistenter som troligast pluggar eller söker annat jobb. Den som kan och vet hur man gör får hemskt gärna kolla upp personalomsättning runt Therese sedan hon kidnappades för att försörja ett assistansbolag. Helt otroligt sjukt system 🤮 som behöver stoppas 🚫 vi behöver hjälpas åt 💪
Citera
2024-10-07, 16:36
Medlem
Frågorna som snurrar i mina tankar är framförallt två, som i och för sig hör ihop.

För det första: Har Therese egna pengar - förutom sin pension/handikappersättning etc. som hon naturligtvis har utbetald varje månad?

Jag känner nämligen till att det finns förvaltare som plundrar sina uppdragsgivare (läs offers) konton när dessa saknar närstående som kan slå larm.

I detta fall har ju förvaltaren ordnat med skyddade personuppgifter och isolering av Therese så att det inte går att kontrollera att förvaltningen går till på rätt sätt.

I Thereses fall verkar det ju dessutom som om förvaltaren sett till att hon lever väldigt sparsamt. Hon har ingen telefon, har ingen dagverksamhet, ingen färdtjänst (vad det verkar). Vart tar hennes pengar vägen?

För det andra: Hon är dessutom ensam arvtagare till sina gamla föräldrar. Föräldrarna verkar inte vara direkt fattiga. Som jag förstod det så äger de fastigheten där de inredde en lägenhet till dottern. Om det finns en förmögenhet som kommer att gå till Therese så får förvaltaren full kontroll också över dessa tillgångar. Ingår det i förvaltarens plan att kunna lägga beslag på Thereses framtida arv?

Och förvaltaren har nu återigen flyttat sin guldäggsvärpande gås. Naturligtvis började det brinna under fötterna när överförmyndaren började granska henne.

Kan man verkligen inte polisanmäla förvaltaren? Så här är det definitivt inte meningen att det ska gå till.
Citera
2024-10-07, 19:29
Medlem
Jag skulle vilja se en polisanmälan mot förvaltaren.

https://www.dagensjuridik.se/opinion...gG92WCDVWFFK7g

Även förståsigpåare behöver inse att kidnappning av barn är brottsligt och ska så även behandlas.
Citera
2024-10-07, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vadvetalla
Tror man får försöka se detta ur olika synvinklar.

Det är mycket vi inte vet här, bland annat vet vi inte hur starkt påverkad Therese är av sina föräldrar. Vad som är vad hon vill och vad som är vad hon tror att hennes föräldrar vill.

Har arbetat inom LSS förut. Det är rätt vanligt med brukare som bor hemma vid sina föräldrar långt upp i åldrarna. De blir oftast rätt isolerade och blir en förlängning av föräldrarna och saknar ofta möjlighet till att skapa ett eget liv.
Vilket gör att den dagen föräldrarna går bort, blir det ett enormt trauma, inte enbart för att en förälder går bort utan även för att personen måste finna ett nytt liv. Ny bostad, nytt sätt att leva på osv
Tyvärr är det oftast dessa vi ser som inte kommer på aktiviteter, skaffar eget umgänge och som inte utvecklas som de skulle kunnat.

Vi hör ju själva hur mycket det betydde att Therese fick en assistent, då började hon göra saker föräldrarna aldrig trodde hon skulle kunna. Som att tala, klä sig osv.

Det här med att ha föräldrarna boendes vägg i vägg är aldrig bra.
Hade önskat att det många ggr fanns en lag som gjorde att man fick "tvångsförflytta" vuxna handikappade från sina föräldrar. Många ggr arbetar föräldrarna dessutom på barnen och pga av att föräldrarna inte kan släppa kontrollen går det ej att anställa någon annan.
Detta blir en pengamaskin med, föräldrar som arbetar dygnet runt.

Däremot borde självklart brukaren kunna ha kontakt med föräldrarna.
Nu blir krocken här att om assistenter känner sig hotade, ska de ej behöva träffa de dem känner sig hotade av. De ska ha en säker arbetsplats.
Här borde det föreslagits andra lösningar.
Tex att föräldrarna går in och arbetar en helg i månaden, att överlämning sker på daglig verksamhet etc.
För att minska oron mellan föräldrar och personal.
Typiskt svenskt. Nä, bättre kringskära en människa sin familj och bli en ensam ö.. staten sköter saker bättre än ens kött och blod, har man ju sett gällande hvb, sis, socialtjänst osv.. folk bodde i storfamiljer förr, men vad är väl en människas familj, historia, band till en plats och släkt.. denna sjuka övertro till statliga institutioner.. idiot.
Citera
2024-10-07, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tilikum
En skitbransch.
LSS o HVB

33år i branschen och alltid det samma:
Håll kvar klienten så länge som möjligt. Ljug om det behövs.

De som äger boendet:
Köper hem mat på ICA mm o skriver in kvittona på HVB eller LSS boendet o tar ut kontanter
Utflykter, konserter o övernattning på hotell med familjen. Kvittona skrivs in o kontanter ut.
Mobiler o abonnemang till alla i familjen på "hemmets kostnad"
Bilar till barnen där hela kostnaden går på HVB eller LSS
Kvinnlig ägare går till frisör 4500kr. Ber om dela det på 7 kvitton (7 klienter på HVB)

Chef - Vad är planerat till helgen?
Jag - Vi håller på med planeringen nu.
Chef - Ställ in allt. Jag o en väninna ska till Kolmården o bo på hotell med barnen. Vi kan inte ha två utflykter samma helg.

På måndag var kvittona inskrivna och kontanter uttagna..
Njuter av en 9500-10.000kr helg och sen får tillbaka samma summa..
Du vet att man kan (egentligen borde tvingas) anmäla oegentligheter va? Detta är solklara fall av bedrägeri av offentliga medel. Lss-lagen och alla ogenomtänkta privatiseringar utan kontroller var en stort jävla misstag.
https://www.forsakringskassan.se/kon...r-bidragsbrott
Citera
2024-10-07, 23:05
Medlem
WitchcultTodays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krimprofessorn
Bild på Linda Walegren
https://www.facebook.com/share/p/15Y75uniev

Tack! Letade lite efter att man sett avsnittet, men fann inget då.
Citera
2024-10-07, 23:44
Medlem
Fy fan! Vilket jävla övertramp av förmyndaren. Inte ofta jag gråter till UG.

Stackars tös och stackars föräldrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in