2024-10-06, 17:04
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Så han kan leva vidare på samma ställe som förut utan problem?

Många kan troligen det ja.
Citera
2024-10-06, 17:10
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja, och det märkliga är att det nästan alltid är samma människor som påstår att kvinnor bara ljuger om våldtäkt som också påstår att kvinnor blir våldtagna ständigt och jämt p g a att de röstat på nåt annat parti än SD.

De för inte riktigt ihop det här med att alla som dömts är oskyldiga samtidigt som majoriteten av de som dömts har utländsk härkomst.

Hahhaha!

Manosfären är full till bredden med motsägelser.
Citera
2024-10-06, 17:55
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Va? Med ”alla anmälda våldtäkter” menas naturligtvis ”alla anmälningar om våldtäkt”.
Nej, det är förstås två olika saker, som alltså skiljer sig med grovt sett en faktor två i antal, eftersom det i många fall objektivt inte begåtts någon våldtäkt men anmälan om våldtäkt ändå görs.
Exempelvis har i det här fallet en anmälan om (!) våldtäkt gjorts, men ingen våldtäkt begåtts (utan istället brottet falsk tillvitelse): https://www.gd.se/artikel/jonas-anholls-misstankt-for-valdtakt-men-allt-var-en-logn/

Av alla anmälda våldtäkter leder alltså omkring 10% till fällande dom, inte 5% som du skrev.
Citera
2024-10-06, 18:00
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Många kan troligen det ja.

Fast varken du eller jag vet ju egentligen. Personligen tror jag nog det kan vara ganska så svårt.
Citera
2024-10-06, 18:13
Medlem
Citat:
Ja, och det märkliga är att det nästan alltid är samma människor som påstår att kvinnor bara ljuger om våldtäkt som också påstår att kvinnor blir våldtagna ständigt och jämt p g a att de röstat på nåt annat parti än SD.

De för inte riktigt ihop det här med att alla som dömts är oskyldiga samtidigt som majoriteten av de som dömts har utländsk härkomst.

Citat:
Hahhaha!

Manosfären är full till bredden med motsägelser.

Ja, kvinnor får "skylla sig själva" som blir våldtagna, eftersom kvinnor är så "naiva". Och eftersom flertalet våldtäktsförövare är av utländsk härkomst så har "kvinnor röstat för det här", eftersom flertalet kvinnor inte har röstat på SD. Samtidigt så blir inga kvinnor våldtagna, utan de alla "ljuger" om sina våldtäkter.

Det finns alltså enligt manosfär-snubbarna ett utbrett problem med våldtäkter (från utländska förövare) , samtidigt som det finns ett utbrett problem med kvinnor som ljuger om våldtäkter (där det är svensk förövare, får man väl då anta). Men som sagt. majoriteten av våldtäkter utförs av folk med utländsk härkomst... Så hur ska manosfär-snubbarna ha det egentligen? Är majoriteten av våldtäkterna sanna då? Hur tänker de?
Citera
2024-10-06, 18:33
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Fast varken du eller jag vet ju egentligen. Personligen tror jag nog det kan vara ganska så svårt.

Precis, du och jag vet ju egentligen inte. Det ser troligen olika ut från fall till fall.
Citera
2024-10-06, 18:54
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Intressant blogginlägg. Lite reflektioner om nedanstående utdrag ur blogginlägget, med mera. Samtyckeslagen kom till för att det var i princip omöjligt att få någon fälld för våldtäkt. Tjejer/kvinnor fick frågor om klädsel, när de blev av med oskulden, hur många de legat med, osv osv osv. Väldigt få blev dömda för våldtäkt. Exakt detta som grundaren av Mannaminne säger händer för unga män nu hände för unga kvinnor. Unga kvinnors förtroende för rättsväsendet förintades och många anmälde inte ens att de blivit våldtagna för att undvika att bli "våldtagna igen" av processen genom rättsväsendet. Så något var tvunget att förändras.

Sen är jag väldigt tveksam till hur han uttrycker sig om tjejer/kvinnor och deras "ständigt föränderliga upplevelser". Han försöker förminska och håna kvinnors "upplevelser" och jag gillar inte alls den här retoriken där han ställer unga kvinnor mot "svenska arbetargrabbar" som "bär landet".

Naturligtvis måste samtyckeslagen ändras om det innebär att fler och fler oskyldiga döms. Med det sagt, det är fortfarande väldigt svårt att bli dömd för våldtäkt i Sverige.

Ännu en reflektion, jag blir fundersam över det här uttalandet från grundaren av Mannaminne: "Nätverket Mannaminne bildades 2023 för att stötta den växande gruppen oskyldigt eller orättvist dömda framförallt unga svenska arbetargrabbar"

Majoriteten dömda sexualförbrytare är invandrare. Ingen överraskning där inte. Men man tror alltså att det inte finns någon oskyldigt dömd bland dem? Bara om de potentiella förövarna är svenskar tänker man sig att de flesta är oskyldiga eller orättvist dömda?

En av rättssäkerhetens grundbultar är att man hellre friar än att riskera att någon bilr oskyldigt dömd. Det är ingen 50/50-relation målsägande och anklagad där man reder ut vem som antagligen har rätt.

Vi har flera brott med extremt låg uppklaringsprocent men det betyder inte att vi börjar tumma på rättsprinciperna. I sexualbrott har vi dock gjort det, pga politiskt tryck. Lagrådet var emot det från början och iom införandet av samtyckeslagen så är Sverige inte längre en rättsstat.

Jag är ganska säker på att det med "svenska arbetargrabbar" menas även invandrare. Jag har i alla fall hört Alexander Bard som är aktiv i nätverket specifikt uttrycka sig i klasstermer om hur kvinnliga åklagare från överklassen gör karriär av att sätta oskyldiga invandrarkillar från arbetarklassen i fängelse. Men visst är det ett märkligt sätt att uttrycka sig, "svenska arbetargrabbar". Skulle vilja se ett förtydligande gällande den formuleringen.
Citera
2024-10-06, 19:11
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
En av rättssäkerhetens grundbultar är att man hellre friar än att riskera att någon bilr oskyldigt dömd. Det är ingen 50/50-relation målsägande och anklagad där man reder ut vem som antagligen har rätt.

Vi har flera brott med extremt låg uppklaringsprocent men det betyder inte att vi börjar tumma på rättsprinciperna. I sexualbrott har vi dock gjort det, pga politiskt tryck. Lagrådet var emot det från början och iom införandet av samtyckeslagen så är Sverige inte längre en rättsstat.

Jag är ganska säker på att det med "svenska arbetargrabbar" menas även invandrare. Jag har i alla fall hört Alexander Bard som är aktiv i nätverket specifikt uttrycka sig i klasstermer om hur kvinnliga åklagare från överklassen gör karriär av att sätta oskyldiga invandrarkillar från arbetarklassen i fängelse. Men visst är det ett märkligt sätt att uttrycka sig, "svenska arbetargrabbar". Skulle vilja se ett förtydligande gällande den formuleringen.

Jag är ganska säker på att invandrarkillar inte ingår i uttrycket "svenska arbetargrabbar".

Det var rättsosäkert redan när potentiella våldtäktsoffer tillfrågades om hur hon var klädd, om hon bar string, hur full hon var, hur många hon legat med, när hon förlorade oskulden, osv.

Ja det är tragiskt att gängkriminaliteten slukar alla resurser och all kompetens. Är det ens lönt att anmäla nåt till polisen för oss andra längre?
Citera
2024-10-06, 19:35
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Det var rättsosäkert redan när potentiella våldtäktsoffer tillfrågades om hur hon var klädd, om hon bar string, hur full hon var, hur många hon legat med, när hon förlorade oskulden, osv.

Fast det här faktiskt ett exempel på rättssäkerhet. Det är advokatens skyldighet att tillvarata sin klients intressen.

Det ligger i våldtäktsbrottets natur att det är svårt eller nästintill omöjligt att bevisa.
Citera
2024-10-06, 20:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Nej, det är förstås två olika saker, som alltså skiljer sig med grovt sett en faktor två i antal, eftersom det i många fall objektivt inte begåtts någon våldtäkt men anmälan om våldtäkt ändå görs.
Exempelvis har i det här fallet en anmälan om (!) våldtäkt gjorts, men ingen våldtäkt begåtts (utan istället brottet falsk tillvitelse): https://www.gd.se/artikel/jonas-anholls-misstankt-for-valdtakt-men-allt-var-en-logn/

Av alla anmälda våldtäkter leder alltså omkring 10% till fällande dom, inte 5% som du skrev.
Va? 5% anmälda våldtäkter leder till en fällande dom.

https://bra.se/publikationer/arkiv/publikationer/2019-05-27-valdtakt-fran-anmalan-till-dom.html

Vilka 10% pratar du om? De fall där det objektivt begåtts en våldtäkt?
Citera
2024-10-06, 21:15
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Va? 5% anmälda våldtäkter leder till en fällande dom.

https://bra.se/publikationer/arkiv/publikationer/2019-05-27-valdtakt-fran-anmalan-till-dom.html

Vilka 10% pratar du om? De fall där det objektivt begåtts en våldtäkt?
Nej! Som jag förklarat för dig leder omkring hela 10% av anmälda våldtäkter till fällande dom.
Det beror på att vid omkring bara hälften av våldtäktsanmälningar en våldtäkt också faktiskt begåtts.

5% av anmälningar om våldtäkt leder till fällande dom.
10% av alla anmälda våldtäkter leder till fällande dom.

I din länk uttrycker sig BRÅ felaktigt, vilket inte är ovanligt när det är feminister bakom formuleringarna, som gärna vill överdriva kvinnors förmenta utsatthet:
Citat:
Ursprungligen postat av BRÅ
De senaste åren har omkring 5 av 100 anmälda våldtäkter resulterat i en fällande dom. År 2016 anmäldes 4 549 våldtäkter mot person som var minst 15 år.
Korrekt språkbruk hade varit:

De senaste åren har omkring 5 av 100 anmälningar om våldtäkt resulterat i en fällande dom. År 2016 gjordes 4549 våldtäktsanmälningar mot person som var minst 15 år.

I ett par tusen av de 4549 fallen hade nämligen ingen våldtäkt begåtts – enligt BRÅ.

Du kan själv läsa dig till den kunskap jag besitter och redovisar på sidan 56 och framåt i din egen länk, där BRÅ förklarar att i många fall av anmälningar om (!) våldtäkt ingen våldtäkt begåtts. Det rör sig om närmare hälften av anmälningarna – enligt BRÅ och din egen länk.

Detta gör att omkring hela 10% av alla anmälda våldtäkter leder till fällande dom.
Senast redigerad av Grisbrottaren 2024-10-06 kl. 21:17.
Citera
2024-10-06, 21:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Nej! Som jag förklarat för dig leder omkring hela 10% av anmälda våldtäkter till fällande dom.
Det beror på att vid omkring bara hälften av våldtäktsanmälningar en våldtäkt också faktiskt begåtts.

5% av anmälningar om våldtäkt leder till fällande dom.
10% av alla anmälda våldtäkter leder till fällande dom.

I din länk uttrycker sig BRÅ felaktigt, vilket inte är ovanligt när det är feminister bakom formuleringarna, som gärna vill överdriva kvinnors förmenta utsatthet:Korrekt språkbruk hade varit:

De senaste åren har omkring 5 av 100 anmälningar om våldtäkt resulterat i en fällande dom. År 2016 gjordes 4549 våldtäktsanmälningar mot person som var minst 15 år.

I flera hundra av de 4549 fallen – sannolikt över tusen – hade nämligen ingen våldtäkt begåtts.

Du kan själv läsa dig till den kunskap jag besitter och redovisar på sidan 56 och framåt i din egen länk, där BRÅ förklarar att i många fall av anmälningar om (!) våldtäkt ingen våldtäkt begåtts. Det rör sig om närmare hälften av anmälningarna – enligt BRÅ och din egen länk.

Detta gör att omkring hela 10% av alla anmälda våldtäkter leder till fällande dom.
Ja,en ditt dumma spån, anmälningar om våldtäkt och anmälda våldtäkter är samma sak.

Eller menar du att i 90% av fallen där en konstaterad våldtäkt har begåtts så frias den konstaterade våldtäktsmannen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in