• 1
  • 2
2024-10-06, 20:37
Medlem
StekPannaUtanSladds avatar
Vet inte vart jag skulle lägga tråden men jag testar här..

När jag var liten, så minns jag en slags liten kanal av nåt slag(kanske allt mellan 2 och 8 meter bred där inne, svårt att säga exakt då jag var så liten och allt känns väl större när man är liten) som gick under en byggnad, och man kunde gå in där på sidorna. Har för mig det var som ett järnstaket så man inte skulle trilla i. Och att man som sagt kunde gå längst sidan.
Minns det som en slags å eller kanal med vatten som rörde sig, inte i sån jättevåldsam hastighet, men det var rörelse på vattnet iallafall. Kan inte exakt minnas hur lång själva tunneln eller kanalen var och om det var öppning från båda sidor.
Där gick vi in, jag, brorsan, mamma och pappa. Jag var högst 6 år.
Jag och min brorsa, vi kastade våra glasspinnar i vattnet, och såg dessa åka iväg med strömmen.. aja..
Detta måste varit typ tidigt 1990-tal.
Anledningen varför jag tror det var i Uppsala, är för att jag har för mig det var i samband med att vi skulle kolla på domkyrkan. Men det kan ju även vara att jag blandar ihop med nåt annat barndomsminne. Detta var alltså en resa dit med min familj, vi bodde inte där.
Jag vet ingen annan stad som möjligtvis kan ha haft denna tunnel/kanal genom en byggnad, det skulle vara Stockholm men där var vi inte då, och vi har aldrig varit i nån stad nedanför Sthlm, iaf inte när jag var så liten.

Sen har jag för mig denna byggnad med kanalen som gick under skulle ha förstörts i nån brand så det kanske är därför jag inte hittar var den var. Har ett svagt minne från tidigare att någon ska ha sagt det.

Är det nån som känner igen detta?
Citera
2024-10-06, 20:42
Medlem
Haajibs avatar
Västerås?
Citera
2024-10-06, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StekPannaUtanSladd
Vet inte vart jag skulle lägga tråden men jag testar här..

När jag var liten, så minns jag en slags liten kanal av nåt slag(kanske allt mellan 2 och 8 meter bred där inne, svårt att säga exakt då jag var så liten och allt känns väl större när man är liten) som gick under en byggnad, och man kunde gå in där på sidorna. Har för mig det var som ett järnstaket så man inte skulle trilla i. Och att man som sagt kunde gå längst sidan.
Minns det som en slags å eller kanal med vatten som rörde sig, inte i sån jättevåldsam hastighet, men det var rörelse på vattnet iallafall. Kan inte exakt minnas hur lång själva tunneln eller kanalen var och om det var öppning från båda sidor.
Där gick vi in, jag, brorsan, mamma och pappa. Jag var högst 6 år.
Jag och min brorsa, vi kastade våra glasspinnar i vattnet, och såg dessa åka iväg med strömmen.. aja..
Detta måste varit typ tidigt 1990-tal.
Anledningen varför jag tror det var i Uppsala, är för att jag har för mig det var i samband med att vi skulle kolla på domkyrkan. Men det kan ju även vara att jag blandar ihop med nåt annat barndomsminne. Detta var alltså en resa dit med min familj, vi bodde inte där.
Jag vet ingen annan stad som möjligtvis kan ha haft denna tunnel/kanal genom en byggnad, det skulle vara Stockholm men där var vi inte då, och vi har aldrig varit i nån stad nedanför Sthlm, iaf inte när jag var så liten.

Sen har jag för mig denna byggnad med kanalen som gick under skulle ha förstörts i nån brand så det kanske är därför jag inte hittar var den var. Har ett svagt minne från tidigare att någon ska ha sagt det.

Är det nån som känner igen detta?

Jag är hyfsat säker på att det är det är Upplandsmuseet i Uppsala du beskriver, det ligger väldigt nära domkyrkan.

Om du går in på google maps och tittar förbi huvudingången så finns det en nedgång som nu är avspärrad med staket. Jag tror det är där som du har varit.
Senast redigerad av Cly08 2024-10-06 kl. 20:55.
Citera
2024-10-06, 20:57
Medlem
The_Aces avatar
Jag tror du tänker på under upplandsmuseet.
Här kan du se en bild på hur det ser ut utifrån

https://maps.app.goo.gl/RApKtNPenrKYT27X6?g_st=ac
Citera
2024-10-06, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cly08
Jag är hyfsat säker på att det är det är Upplandsmuseet i Uppsala du beskriver, det ligger väldigt nära domkyrkan.

Om du går in på google maps och tittar förbi huvudingången så finns det en nedgång som nu är avspärrad med staket. Jag tror det är där som du har varit.

Om det är där jag tror att du menar, kunde man gå ned där förr?
Ser ett hål på vänstra sidan, med staket runt, alltså ett hål som går rakt igenom byggnaden.
Isåfall måste det vara där. Men det förutsätter att man en gång i tiden kunde gå ned där.
Citera
2024-10-06, 21:39
Medlem
Iwasbanned2s avatar
Citat:
Ser ett hål på vänstra sidan, med staket runt, alltså ett hål som går rakt igenom byggnaden.
Isåfall måste det vara där. Men det förutsätter att man en gång i tiden kunde gå ned där.

Jo man kunde det.
Citera
2024-10-06, 21:51
Medlem
Citat:

Jag var där någon gång på 90-talet och då är jag rätt säker på att man kunde gå ner där. Vet inte om det tagit bort den möjligheten nu eller om man fortfarande kan.
Citera
2024-10-06, 21:58
Medlem
Finns det inga foton där nerefrån? Jag hittar inget när jag söker
Citera
2024-10-07, 16:17
Medlem
AsaWads avatar
Citat:
Finns det inga foton där nerefrån? Jag hittar inget när jag söker

Hoppas länken funkar.
Tunneln under Akademikvarnen (nuvarande Upplandsmuseet) .

https://images.app.goo.gl/E3SabDTE5v2iwsdC6
Citera
2024-10-07, 21:09
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsaWad
Hoppas länken funkar.
Tunneln under Akademikvarnen (nuvarande Upplandsmuseet) .

https://images.app.goo.gl/E3SabDTE5v2iwsdC6

Nu tar vi det lugnt här!
Gå Bäverns Gränd från centralstationen fram till Islandsbron som går över Fyrisån. Ligger inte dendär öppningen i kajkanten längs Fyrisån om du går motströms?

Gå över Islandsbron och kolla på kajen på andra sidan medans du går motströms så kommer väl just dendär öppningen hyfsat snart att synas i kajen längs sidan av ån som är samma sida som centralstationen?

Sorry att jag skriver styltigt men vill minimera risken för missförstånd.

Edit: Uppsala alltså och det är inte du som ska ta det lugnt!
Senast redigerad av Ringhals3 2024-10-07 kl. 21:19.
Citera
2024-10-07, 23:48
Medlem
AsaWads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Nu tar vi det lugnt här!
Gå Bäverns Gränd från centralstationen fram till Islandsbron som går över Fyrisån. Ligger inte dendär öppningen i kajkanten längs Fyrisån om du går motströms?

Gå över Islandsbron och kolla på kajen på andra sidan medans du går motströms så kommer väl just dendär öppningen hyfsat snart att synas i kajen längs sidan av ån som är samma sida som centralstationen?

Sorry att jag skriver styltigt men vill minimera risken för missförstånd.

Edit: Uppsala alltså och det är inte du som ska ta det lugnt!

Jag är luuugn. Jag är LUUUGN säger jag ju !!
Den som söker skall finna. Men inte där....

Det du ser på bilden jag länkade, är absolut vattenrännan (tunneln) under Akademikvarnen.

Akademikvarnen ligger vid kvarnfallet och är numera ett museum (Upplandsmuseet)

Vid islandsbron ligger "Pumphuset".
Det finns några "skumma" håligheter där oxå, men ingen som man vill/kan gå in i.
Citera
2024-10-07, 23:49
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsaWad
Jag är luuugn. Jag är LUUUGN säger jag ju !!
Den som söker skall finna. Men inte där....

Det du ser på bilden jag länkade, är absolut vattenrännan (tunneln) under Akademikvarnen.

Akademikvarnen ligger vid kvarnfallet och är numera ett museum (Upplandsmuseet)

Vid islandsbron ligger "Pumphuset".
Det finns några "skumma" håligheter där oxå, men ingen som man vill/kan gå in i.

Tackar! Nu är jag lugn!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in