Citat:
Ursprungligen postat av
-Grillo-
Kan man få detta Ozempic/Semaglutid från sin doktor på vårdcentralen, om man bara har som mål att gå ner de sista 10-15 kg till sin målvikt. Har redan klarat 20 kg själv hittills. Men dessa sista kilon verkar ju helt hopplösa att bli av med! Eller krävs det mer övervikt för att få det utskrivet?
Det skulle ju räcka till främst diabetespatienter, vilket får mig att misstänka att de är lite försiktiga med att skriva ut det?
Jag är inte rädd för att fråga läkaren om det, men det kan ju vara bra att vara förberedd på hur det ser ut!
Annars får jag väl söka upp det på nätet nånstans. Ska inte fråga om var nånstans, då det tydligen är mot reglerna. Men vad jag förstått är det inte så svårt att hitta...?
Wegovy som är en semaglutid eller munjaro som är en tirzepatid kan du får utskrivet av vårdcentral om du har BMI över 30 eller om du har över 27 samt viktrelaterade sjukdomar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dishy
Inte Ozempic för det får fortfarande bara diabetiker på vårdcentralen men kanske Wegovy. Vet inte vad det heter på svenska men på engelska så skrivs Ozempic ut off label till icke-diabetiker av nätläkare.
Det kan man ju tycka är lite underligt, att på vårdcentralen så är det "förbjudet" att skriva ut Ozempic till icke-diabetiker men nätläkare gör det glatt och har gjort det till en framgångsrik affärsidé. Inte för att jag ska klaga, är glad att jag kunnat få tag i det.
Inte direkt underligt, nätläkarna ser en möjlighet att göra sjuka pengar och skiter fullständigt i att läkemedelsverket uppmanat att man ska sluta förskriva Ozempic för viktnedgång. Dom hade kunna förskriva wegovy istället som är samma sak men bara till för viktnedgång, antar att pengarna är bättre i ozempic. Det tråkiga med allt detta är att det i slutändan bara leder till begränsningar i den fria förskrivningsrätten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Zoqiet
Jag försökte fixa ett recept via Yazen, men de krävde att jag hade en journalanteckning på min vikt. Det innebär alltså att jag först måste besöka en vårdcentral och få det dokumenterat innan jag kan skicka in det till dem. Jag blev därför tvungen att köpa det från en annan källa utanför vården.
Så det är inte så enkelt som vissa forumtrådar får det att framstå, där det verkar som att man bara kan vända sig till en nätläkare för att få receptet utskrivet.
Jag tog första sprutan precis nyss. Upplevde ni en minskad aptit och hunger redan samma dag?
Det var antagligen betydligt mycket enklare för bara några veckor sedan, snart kommer det säkert bli lika enkelt igen när snacket lägger sig.