2024-10-06, 00:36
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gotet
Fordon var en ny och intressant kategori här. Spännande!
Ja, med rätt fordon och begränsad användning kan det vara lönsamt. Men om jag till exempel bara ställer på bilen under sommaren, när den är mest användbar, aktiveras försäkringen för den perioden. Kostnaden för försäkringen kan dock äta upp värdeökningen för året, vilket innebär att om jag vill maximera bilens värdeökning, minimeras också möjligheten att njuta av den. Det känns lite tråkigt att ha en bil man knappt använder.

Men det finns värre exempel än mitt. Tänk bara på Jay Leno, som har ett helt garage fyllt med fantastiska bilar som han i praktiken aldrig använder.
Citera
2024-10-06, 01:22
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Fossiler i form av avföring och fiskben. Det är en väldigt lukrativ investering.
Citera
2024-10-06, 01:31
Medlem
gotets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Ja, med rätt fordon och begränsad användning kan det vara lönsamt. Men om jag till exempel bara ställer på bilen under sommaren, när den är mest användbar, aktiveras försäkringen för den perioden. Kostnaden för försäkringen kan dock äta upp värdeökningen för året, vilket innebär att om jag vill maximera bilens värdeökning, minimeras också möjligheten att njuta av den. Det känns lite tråkigt att ha en bil man knappt använder.

Men det finns värre exempel än mitt. Tänk bara på Jay Leno, som har ett helt garage fyllt med fantastiska bilar som han i praktiken aldrig använder.

Bara man har intresse så är det roligt. Jay Leno har nog enorm glädje av sin bilsamling. Trots att han inte kör dem. De är lagrade resurser och tillgångar.
Citera
2024-10-06, 02:26
Medlem
Citat:
Jag har upptäckt ett gäng män som samlar, lagrar och bunkrar på sig väldigt mycket tillgångar och resurser. Jag listar några av kategorierna här nedanför:

-Fonder och aktier
-Kryptovaluta
-Ädelmetaller som silver och guld
-Fastigheter i form av två klubbhus
-Antikviteter så som fornnordiska artefakter
-Böcker
-Musik på cd, vinyl och kassettband
-Matlager som räcker över ett år
-Diverse hobby utrustning och vapen
-Alkohol för tiotusentals kronor
-Minst 10.000kr i kontanter i hemmet

De här männen äger väldigt mycket per person så jag undrar hur vanligt det är med folk som säkrar upp tillgångar på det här viset.

Vilka kategorier har du lagrat och samlat ur? Diversifierar ni era tillgångar på det här viset eller kör ni på mindre spridning och mer fokus på färre?

Samlar ni bara på pengar eller köper ni på er mycket precis som de här männen?

Är det vettigt att sprida ut sina pengar på det här viset?

har inget av detta. fonder och aktier är bögigt som någon annan skrev. istället har jag warranter och certifikat med hävstång 3-5x. siktar på 30 miljoner inom 10 år.
Citera
2024-10-06, 07:33
Medlem
Föredrar mark över fastigheter

Kontanter är bra

Bankkonton i olika länder i olika världsdelar är bra, inkluderar även div tradingkonton.

Föredrar att vara lättrörlig som digital nomad över att växa fast på en plats med en massa fasta tillgångar som är besvärliga att flytta på.
Citera
2024-10-06, 09:17
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ES-trader
Föredrar mark över fastigheter

Kontanter är bra

Bankkonton i olika länder i olika världsdelar är bra, inkluderar även div tradingkonton.

Föredrar att vara lättrörlig som digital nomad över att växa fast på en plats med en massa fasta tillgångar som är besvärliga att flytta på.

Det är marken som är fastigheten

"Fast egendom är jord. Denna är indelad i fastigheter."

https://lagen.nu/1970:994

Det du kallar "fastigheter" är sannolikt byggnader.

Du skriver:

Hur går detta ihop med att du föredrar det du kallar för "mark", dvs en fast tillgång?
Citera
2024-10-06, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Det är marken som är fastigheten

"Fast egendom är jord. Denna är indelad i fastigheter."

Det du kallar "fastigheter" är sannolikt byggnader.

Du skriver:

Hur går detta ihop med att du föredrar det du kallar för "mark", dvs en fast tillgång?

"Det är ingen fastighetsskatt på jord- och skogsbruksdelen av *lant*bruksenheter, dvs på skogsmark, åkermark, skogsimpediment, ekonomibyggnader, osv. Däremot är det fastighetsavgift på bostads*bygg*nader och tillhörande tomtmark"

Om jord är fastighet så som du menar, borde väl fastighetsskatten gälla jord, och ej byggnader. Har aldrig förut stött på någon som benämt jord som fastighet, inte ens skattelagarna tycks se det så.. därför blir det lite märkligt att jag nu ska göra det för att någon på fb säger så.
Senast redigerad av ES-trader 2024-10-06 kl. 09:27.
Citera
2024-10-06, 09:27
Medlem
trottwells avatar
Citat:
"Det är ingen fastighetsskatt på jord- och skogsbruksdelen av *lant*bruksenheter, dvs på skogsmark, åkermark, skogsimpediment, ekonomibyggnader, osv. Däremot är det fastighetsavgift på bostads*bygg*nader och tillhörande tomtmark"

Om jord är fastighet så som du menar, borde väl fastighetsskatten gälla jord, och ej byggnader.

Du kan inte ämnet

Det är inte jag som menar något, det är lagen, Jordabalken.

Senast redigerad av trottwell 2024-10-06 kl. 09:31.
Citera
2024-10-06, 09:31
Medlem
Citat:
Du kan inte ämnet

Det är inte jag som menar något, det är lagen, Jordabalken.

om jag bara diskuterar fastigheter med alla andra människor utom dig, så kan jag fortsätta använda ordet fastigheter som alla andra gör, låter enklare.
Citera
2024-10-06, 09:33
Medlem
trottwells avatar
Citat:
om jag bara diskuterar fastigheter med alla andra människor utom dig, så kan jag fortsätta använda ordet fastigheter som alla andra gör, låter enklare.

Ja, du brukar diskutera saker som du inte begriper dig på, fortsätt med det, det verkar enklast för dig.

(FB) Soltak vs energiaktier, disputation
Citera
2024-10-06, 09:43
Medlem
Citat:
Ja, du brukar diskutera saker som du inte begriper dig på, fortsätt med det, det verkar enklast för dig.

(FB) Soltak vs energiaktier, disputation

investerar du tungt i solceller på nordpolen eller?

Ibland lär man sig saker av att diskutera, ser inte riktigt nedsidan med det. Nu har jag lärt mig den rätta betydelsen av fastigheter.
Senast redigerad av ES-trader 2024-10-06 kl. 09:51.
Citera
2024-10-06, 09:43
Medlem
Citat:
Du har lagrat bra. Fortsätt så! Det är inte många svenskar som har mat för över ett år och minst 10.000kr hemma.

En fråga då.
Varför ska du ha mat för ett år hemma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in