• 1
  • 2
2024-10-05, 23:34
Medlem
gotets avatar
Jag har upptäckt ett gäng män som samlar, lagrar och bunkrar på sig väldigt mycket tillgångar och resurser. Jag listar några av kategorierna här nedanför:

-Fonder och aktier
-Kryptovaluta
-Ädelmetaller som silver och guld
-Fastigheter i form av två klubbhus
-Antikviteter så som fornnordiska artefakter
-Böcker
-Musik på cd, vinyl och kassettband
-Matlager som räcker över ett år
-Diverse hobby utrustning och vapen
-Alkohol för tiotusentals kronor
-Minst 10.000kr i kontanter i hemmet

De här männen äger väldigt mycket per person så jag undrar hur vanligt det är med folk som säkrar upp tillgångar på det här viset.

Vilka kategorier har du lagrat och samlat ur? Diversifierar ni era tillgångar på det här viset eller kör ni på mindre spridning och mer fokus på färre?

Samlar ni bara på pengar eller köper ni på er mycket precis som de här männen?

Är det vettigt att sprida ut sina pengar på det här viset?
Citera
2024-10-05, 23:43
Medlem
ziejacools avatar
-Fonder och aktier
Haha bögigt

-Kryptovaluta
100% i BTC

-Ädelmetaller som silver och guld
Äger massor av guld. Har skrivbord tillverkade av en snickare som jag hade ihjäl efter han tillverkat skrivborden. Skruvar man isär dom så hittar man bl.a. 6 kg guld per skrivbord.

-Fastigheter i form av två klubbhus
Bögigt

-Antikviteter så som fornnordiska artefakter
Bögigt

-Böcker
Haha vem fan läser ens böcker? Fråga Google eller ChatGPT om du har frågor

-Musik på cd, vinyl och kassettband
Ja

Ja

-Diverse hobby utrustning och vapen
Har massor av dildos och bilder på snygga tjejer nakna, bl.a. barnporr m.m.

-Alkohol för tiotusentals kronor
Tyvärr inte än

Har över 500 tusen i kontanter i olika valutor
Citera
2024-10-05, 23:47
Medlem
normalt sett är jag bara skyldig till 3 av dom... - Godkänt?
Citera
2024-10-06, 00:00
Medlem
pn222jws avatar
Helägd villa

Aktier
Bankkonton
Fysiskt guld
Antikviteter
(Har en karttavla över Sverige från Ludvig XV "La Suede"...en miniatyr-statyett från fornegyptien 3000 år gammal...en försluten/oöppnad utmärkelse från en en av dom top 100 högsta dignitärerna i tredje riket...sex glas som förmodligen tillhört Hitler graverade "AH"...guldmynt från tsarryssland)

...och lite smått och gott.
Senast redigerad av pn222jw 2024-10-06 kl. 00:49.
Citera
2024-10-06, 00:02
Medlem
gotets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
normalt sett är jag bara skyldig till 3 av dom... - Godkänt?

Absolut! Vilka tre kategorier är du skyldig till?
Citera
2024-10-06, 00:08
Medlem
Tror att de flesta - som har pengar - kan relatera till mycket i denna listan. I mitt egna fall blossar mina intressen upp sporadiskt och falnar ungefär lika fort igen. Samlandet blir en hobby. Och pga att jag har pengar lägger jag därmed inte ner någon tid på att sälja något av det efter jag har tröttnat heller - det blir mao en lång investering vilket egentligen inte var tanken från början.

Det är dock aktier & fonder som är överrepresenterade i min förmögenhet och står för 81,42% av mitt totala kapital. Mina samlingar står för ynka 1,9%.

Det jag inte har i din lista är klubbhus, alkohol, mat för ett år eller fysisk musik. Inte vapen heller för den delen. Om inte knivar räknas till dessa dvs. Hade en period i min ungdom där jag samlade på just knivar av olika slag.
Citera
2024-10-06, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gotet
Absolut! Vilka tre kategorier är du skyldig till?

ok ok, jag erkänner 4

-Fonder och aktier
-Böcker -Fakta böcker typ skol litteratur, how to's osv
Citera
2024-10-06, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Selor
Tror att de flesta - som har pengar - kan relatera till mycket i denna listan. I mitt egna fall blossar mina intressen upp sporadiskt och falnar ungefär lika fort igen. Samlandet blir en hobby. Och pga att jag har pengar lägger jag därmed inte ner någon tid på att sälja något av det efter jag har tröttnat heller - det blir mao en lång investering vilket egentligen inte var tanken från början.

Det är dock aktier & fonder som är överrepresenterade i min förmögenhet och står för 81,42% av mitt totala kapital. Mina samlingar står för ynka 1,9%.

Det jag inte har i din lista är klubbhus, alkohol, mat för ett år eller fysisk musik. Inte vapen heller för den delen. Om inte knivar räknas till dessa dvs. Hade en period i min ungdom där jag samlade på just knivar av olika slag.

Räknas multiverktyg och köks knivar också? så är jag uppe i 5 kategorier
Citera
2024-10-06, 00:14
Medlem
particulum1s avatar
Jag har investerat i en rad olika tillgångar, såsom aktier, fonder, ädelmetaller och fastigheter. Utöver detta har jag även valt att investera i fordon som ökat i värde sedan inköpet. Trots att dessa, en bil och en motorcykel/moped, har varit lönsamma, är de något opraktiska – främst på grund av förvaringsbehovet. En bil kräver trots allt lite fysisk mer plats än en aktie, sen så kräver den investeringen dessutom att jag använder jag fordonen så sparsamt som möjligt för att maximera deras värdeökning.
Citera
2024-10-06, 00:16
Medlem
gotets avatar
Citat:
ok ok, jag erkänner 4

-Fonder och aktier
-Böcker -Fakta böcker typ skol litteratur, how to's osv

Du har lagrat bra. Fortsätt så! Det är inte många svenskar som har mat för över ett år och minst 10.000kr hemma.
Citera
2024-10-06, 00:17
Medlem
gotets avatar
Citat:
Räknas multiverktyg och köks knivar också? så är jag uppe i 5 kategorier

Allt räknas!
Citera
2024-10-06, 00:19
Medlem
gotets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Jag har investerat i en rad olika tillgångar, såsom aktier, fonder, ädelmetaller och fastigheter. Utöver detta har jag även valt att investera i fordon som ökat i värde sedan inköpet. Trots att dessa, en bil och en motorcykel/moped, har varit lönsamma, är de något opraktiska – främst på grund av förvaringsbehovet. En bil kräver trots allt lite fysisk mer plats än en aktie, sen så kräver den investeringen dessutom att jag använder jag fordonen så sparsamt som möjligt för att maximera deras värdeökning.

Fordon var en ny och intressant kategori här. Spännande!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in