Citat:
Ursprungligen postat av
SlimMadness83
Om så är fallet tycker man att dom borde varit mycket mer grundliga vid husrannsakan dom gjorde här. Han som kollade gick lixom runt å små kollade å rotade lite. Det han va mest intresserad av va mitt medicinskåp å begägärde att få se mina mediciner jag har vilket jag visade. Å han sa utmärkt gick ut å kollade skåpet igen tog 5 min kom tillbaka gav mig telefonen å sa allt lugnt. Vi har inget.. Dom verkade inte så intressanta att få in bevis när dom va här. Inga prover på mig eller nått.. Dom frågade dock om du pissar kommer du vara positiv på droger, sa nej verkligen inte vilket är sant. Sen va det inget mer med det.. Men som sagt, vet ju inte va dom gör på förhöret så gäller å vara ren där oxå från medicinen man är misstänkt för..
Om det står ”preliminära” datum så kanske det är ngn rookie som fyllt i datum på ställen där inga datum ska stå. Ett sådant misstag är den enda förklaringen jag kan se. Ingen i Sverige ska få ett datum i rätten innan åklagaren ens tagit ställning till om det blir åtal. Detta är dom korrekta stegen om din utredning är som alla andras:
- Ditt brev med 40 benz blir beslagtaget
- Förundersökning inleds, du är nu misstänkt för försök till ringa narkotikabrott.
- Alingsåspolisen bestämmer sig för att skrämma dig rejält. Istället för att skicka ett brev med en kallelse till förhör alternativt hålla ett telefonförhör beslutar man om husrannsakan. I samband med husisen delges du misstanke och man försöker hålla ett förhör. Förhöret avbryts när du kräver försvarare. Du kallas till förhör på polisstationen. Inga beslag görs.
- Tingsrätten avslår offentlig försvarare då brottet är ett bötesbrott.
- Du traskar till polisstationen, förhör hålles. Om det finns några bevis presenteras dom. Du nekar till allt och avböjer strafföreläggande.
- Förundersökningen är klar och presenteras för åklagaren. Åklagaren måste nu ta ställning till om bevisningen når upp till ”bortom allt rimligt tvivel”. Gör den det väcks åtal, annars läggs förundersökningen ned. Blir det åtal kommer du få hela förundersökningen hemskickad, annars bara ett brev att den läggs ned.
- Datum och tid bestäms av tingsrätten. Detta brukar ta tid, dessutom brukar det bestämda datumet vara en bra bit in i framtiden. Så småningom får du ett brev med en kallelse till huvudförhandling.
Min gissning är att ingen särskild bevisning kommer presenteras under förhöret och sedan läggs förundersökningen ned.
Vissa har en teori om att detta skulle vara ett prejudicerande pilotfall. Det tror jag definitivt inte. Dels har vi redan pilotfall, tidigare i tråden länkades till en artikel från Ystad Allehanda om en snubbe vars brev verkar ha fastnat 5 gånger:
https://www.ystadsallehanda.se/tomelilla/bestallde-droger-pa-posten-nu-riskerar-tomelillabon-fangelse-alla-har-ju-ovanner/
Tyvärr är artikeln bakom en paywall men man fattar vad det handlar om. Detta är ett betydligt bättre bevisläge för en åklagare. Att försöka göra ett bötesbrott till pilotfall är sällsynt, ofta vill man ha ett så pass grovt brott att det leder till fängelse.
Dessutom, om detta skulle varit ett pilotfall hade definitivt dator och telefon tagits i beslag.