2024-10-05, 08:24
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oxyforlife
Eftersom ett rättegångsdatum redan är satt betyder det att åtal har väckts. Det innebär att han är inte längre är ”skäligen” eller på ”sannolika skäl” misstänkt. Istället är han misstänkt på den allra högsta misstankegraden, det vill säga åklagaren anser att han begått gärningen ”bortom allt rimligt tvivel”.

Vilket givetvis är skrattretande med så tunn bevisning. SlimMadness83 har blivit förhörd och då ska han konfronteras med den bevisning som finns. Och om jag förstår SlimMadness83 rätt så är det enda dom har ett brev adresserat till han. Inga bankutdrag, inga bevis att han har Tor installerat på datorn, ingen forensisk kryptospårning. Att en åklagare går till domstol med så svag bevisning är helt unikt.

I detta fallet är det enda som sticker ut och ter sig nästan ofattbart det faktum att den misstänkte är kallad till förhandling i tingsrätten innan han ens är förhörd, innan förundersökningen ens är färdigställd!

Och allt detta för ett bötesbrott med ett straffvärde på 60 dagsböter.
Kan det vara fråga om någon form av vägledande fall för andra de vill pröva? Jag missade fö att rättegångsdatum var satt, håller med dig detta låter väldigt märkligt och den åklagaren borde granskas.
Citera
2024-10-05, 09:10
Medlem
Citat:
Nja, tillgänglighetsdelgivning innebär ju i princip att handlingarna i ett brottsmål finns att hämta hos tingsrätten istället för att skickas hem till den misstänkte. Detta måste man berätta för den misstänkte i förväg så han är medveten om det.

Men i det här fallet är inte ens förundersökningen klar innan rättegångsdatum sätts ut. Det vet vi, för inte ens förhöret med den misstänkte är utfört vilket är en grundläggande del i en förundersökning.

I den här fasen av förundersökningen, när den misstänkte delges som misstänkt för brott och förhörs för första gången är det långt kvar till eventuellt åtal.

Men du kanske menar att SlimMadness83 missuppfattade och att rättegångsdatumet egentligen är datumet då handlingarna finns tillgängliga hos tingsrätten? Oavsett, att sätta ut ett sådant datum innan förundersökningen är klar och innan den misstänkte informerats ang. tillgänglighetsdelgivning är extremt märkligt.

När dom va här fick jag tre datum. Ett för förhör, ett för när allt är tillgängligt att hämta ta del av, ett datum för rättegången 🤔. Så verkar som rättegången redan va bestämd. Det står att detta är preliminära datum och kan komma att ändras, va fan dom menar med det.. Det känns inte som allt gått rätt till här. Men jag vette fan för aldrig haft med polisen eller tingsrätten att göra innan.. Tycker denna lagen om Försök till narkotikabrott är nått som slängt ihop utan att ens tänka till fan..
Citera
2024-10-05, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
är du skäligen misstänkt eller på sannolikaskäl misstänkt? sa de det?

Nej dom sa misstänkt inget annat..
Citera
2024-10-05, 09:16
Medlem
Citat:
Kan det vara fråga om någon form av vägledande fall för andra de vill pröva? Jag missade fö att rättegångsdatum var satt, håller med dig detta låter väldigt märkligt och den åklagaren borde granskas.

Kan det inte vara så att dom kollat bankutdrag, krypto mm bakom ryggen på mig lixom? Får jag ju reda på förhöret säkert. Jag menar dom säger nog inte allt i början å förhöret avbröts när jag begärde en försvarare.. Dom har säkert mer på mig än ett brev. Så tunn bevisning kan ju inte räcka för tingsrätten..
Citera
2024-10-05, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IT-snubben
Jag blev lite intresserad av detta och läste runt lite. Jag tror att det i det här fallet kan handla om tillgänglighetsdelgivning.

Källa: https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/for-dig-som-aktor-i-domstol/stod-for-aktorer-i-domstol/delgivning/

Källa: https://www.ekobrottsmyndigheten.se/rattsprocessen/brottsutredningen/slutunderrattelse/

Du har rätt står tillgänglighets delgivning, tillgänglighets delgivning för slutunderrättelse, förenklad delgivning..
Citera
2024-10-05, 09:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SlimMadness83
Kan det inte vara så att dom kollat bankutdrag, krypto mm bakom ryggen på mig lixom? Får jag ju reda på förhöret säkert. Jag menar dom säger nog inte allt i början å förhöret avbröts när jag begärde en försvarare.. Dom har säkert mer på mig än ett brev. Så tunn bevisning kan ju inte räcka för tingsrätten..
Man får ju hoppas att de har nåt mer än bara brevet att gå på, annars kan man förvänta sig rättegång och en prick i registret i 5 år om man får ett brev taget utan andra bevis. Det gör det ju än mer riskabelt beställa på nätet.

Jag hoppas det går bra för dig och att du klarar dig. Uppdatera gärna tråden sen när du har mer info.
Senast redigerad av IT-snubben 2024-10-05 kl. 09:43.
Citera
2024-10-05, 09:39
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Kan vara så men tycker ändå det låter osannolikt, men i förhör brukar man märka om de vet mycket eller inget, vet de mycket låter de dig berätta och vet de ingenting så brukar de låtsas som de vet mycket så du ska erkänna, det är mina erfarenheter av förhör med polisen iaf, hur som helst det här ska bli intressant följa så vitt jag vet är du den enda, som fått sitt fall prövat i domstol.
Citera
2024-10-05, 09:49
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
kanske vill skapa ett Prejudikat, men jag vet för lite för uttala mig om det, jag tycker inte du ska vara orolig det här ska inte räcka för en fällande dom, har väldigt svårt att se det, som nämnts tidigare i tråden.
Citera
2024-10-05, 10:03
Medlem
Citat:
kanske vill skapa ett Prejudikat, men jag vet för lite för uttala mig om det, jag tycker inte du ska vara orolig det här ska inte räcka för en fällande dom, har väldigt svårt att se det, som nämnts tidigare i tråden.

Om så är fallet tycker man att dom borde varit mycket mer grundliga vid husrannsakan dom gjorde här. Han som kollade gick lixom runt å små kollade å rotade lite. Det han va mest intresserad av va mitt medicinskåp å begägärde att få se mina mediciner jag har vilket jag visade. Å han sa utmärkt gick ut å kollade skåpet igen tog 5 min kom tillbaka gav mig telefonen å sa allt lugnt. Vi har inget.. Dom verkade inte så intressanta att få in bevis när dom va här. Inga prover på mig eller nått.. Dom frågade dock om du pissar kommer du vara positiv på droger, sa nej verkligen inte vilket är sant. Sen va det inget mer med det.. Men som sagt, vet ju inte va dom gör på förhöret så gäller å vara ren där oxå från medicinen man är misstänkt för..
Citera
2024-10-05, 13:27
Medlem
Citat:
Om så är fallet tycker man att dom borde varit mycket mer grundliga vid husrannsakan dom gjorde här. Han som kollade gick lixom runt å små kollade å rotade lite. Det han va mest intresserad av va mitt medicinskåp å begägärde att få se mina mediciner jag har vilket jag visade. Å han sa utmärkt gick ut å kollade skåpet igen tog 5 min kom tillbaka gav mig telefonen å sa allt lugnt. Vi har inget.. Dom verkade inte så intressanta att få in bevis när dom va här. Inga prover på mig eller nått.. Dom frågade dock om du pissar kommer du vara positiv på droger, sa nej verkligen inte vilket är sant. Sen va det inget mer med det.. Men som sagt, vet ju inte va dom gör på förhöret så gäller å vara ren där oxå från medicinen man är misstänkt för..

Om det står ”preliminära” datum så kanske det är ngn rookie som fyllt i datum på ställen där inga datum ska stå. Ett sådant misstag är den enda förklaringen jag kan se. Ingen i Sverige ska få ett datum i rätten innan åklagaren ens tagit ställning till om det blir åtal. Detta är dom korrekta stegen om din utredning är som alla andras:

- Ditt brev med 40 benz blir beslagtaget
- Förundersökning inleds, du är nu misstänkt för försök till ringa narkotikabrott.
- Alingsåspolisen bestämmer sig för att skrämma dig rejält. Istället för att skicka ett brev med en kallelse till förhör alternativt hålla ett telefonförhör beslutar man om husrannsakan. I samband med husisen delges du misstanke och man försöker hålla ett förhör. Förhöret avbryts när du kräver försvarare. Du kallas till förhör på polisstationen. Inga beslag görs.
- Tingsrätten avslår offentlig försvarare då brottet är ett bötesbrott.
- Du traskar till polisstationen, förhör hålles. Om det finns några bevis presenteras dom. Du nekar till allt och avböjer strafföreläggande.
- Förundersökningen är klar och presenteras för åklagaren. Åklagaren måste nu ta ställning till om bevisningen når upp till ”bortom allt rimligt tvivel”. Gör den det väcks åtal, annars läggs förundersökningen ned. Blir det åtal kommer du få hela förundersökningen hemskickad, annars bara ett brev att den läggs ned.
- Datum och tid bestäms av tingsrätten. Detta brukar ta tid, dessutom brukar det bestämda datumet vara en bra bit in i framtiden. Så småningom får du ett brev med en kallelse till huvudförhandling.

Min gissning är att ingen särskild bevisning kommer presenteras under förhöret och sedan läggs förundersökningen ned.

Vissa har en teori om att detta skulle vara ett prejudicerande pilotfall. Det tror jag definitivt inte. Dels har vi redan pilotfall, tidigare i tråden länkades till en artikel från Ystad Allehanda om en snubbe vars brev verkar ha fastnat 5 gånger:

https://www.ystadsallehanda.se/tomelilla/bestallde-droger-pa-posten-nu-riskerar-tomelillabon-fangelse-alla-har-ju-ovanner/

Tyvärr är artikeln bakom en paywall men man fattar vad det handlar om. Detta är ett betydligt bättre bevisläge för en åklagare. Att försöka göra ett bötesbrott till pilotfall är sällsynt, ofta vill man ha ett så pass grovt brott att det leder till fängelse.
Dessutom, om detta skulle varit ett pilotfall hade definitivt dator och telefon tagits i beslag.
Citera
2024-10-05, 14:33
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ja det där kan man ju inte ens kalla en husrannsakan, allt kring det här är väldigt suspekt, tycker verkligen du ska överväga JO anmäla åklagaren, det är faktiskt olagligt driva ett mål som man inte själv tror på en fällande dom i.
Som jag ser det med det jag läst här så har de ju ingenting de har en skälig misstanke, ska bli intressant följa det här, kan han som skickade torskat? Ja frågorna är många men du vet snart, uppdatera gärna här vad som händer, jag och många andra finner nog detta väldigt intressant ändå.
Citera
2024-10-05, 14:41
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Om det står ”preliminära” datum så kanske det är ngn rookie som fyllt i datum på ställen där inga datum ska stå. Ett sådant misstag är den enda förklaringen jag kan se. Ingen i Sverige ska få ett datum i rätten innan åklagaren ens tagit ställning till om det blir åtal. Detta är dom korrekta stegen om din utredning är som alla andras:

- Ditt brev med 40 benz blir beslagtaget
- Förundersökning inleds, du är nu misstänkt för försök till ringa narkotikabrott.
- Alingsåspolisen bestämmer sig för att skrämma dig rejält. Istället för att skicka ett brev med en kallelse till förhör alternativt hålla ett telefonförhör beslutar man om husrannsakan. I samband med husisen delges du misstanke och man försöker hålla ett förhör. Förhöret avbryts när du kräver försvarare. Du kallas till förhör på polisstationen. Inga beslag görs.
- Tingsrätten avslår offentlig försvarare då brottet är ett bötesbrott.
- Du traskar till polisstationen, förhör hålles. Om det finns några bevis presenteras dom. Du nekar till allt och avböjer strafföreläggande.
- Förundersökningen är klar och presenteras för åklagaren. Åklagaren måste nu ta ställning till om bevisningen når upp till ”bortom allt rimligt tvivel”. Gör den det väcks åtal, annars läggs förundersökningen ned. Blir det åtal kommer du få hela förundersökningen hemskickad, annars bara ett brev att den läggs ned.
- Datum och tid bestäms av tingsrätten. Detta brukar ta tid, dessutom brukar det bestämda datumet vara en bra bit in i framtiden. Så småningom får du ett brev med en kallelse till huvudförhandling.

Min gissning är att ingen särskild bevisning kommer presenteras under förhöret och sedan läggs förundersökningen ned.

Vissa har en teori om att detta skulle vara ett prejudicerande pilotfall. Det tror jag definitivt inte. Dels har vi redan pilotfall, tidigare i tråden länkades till en artikel från Ystad Allehanda om en snubbe vars brev verkar ha fastnat 5 gånger:

https://www.ystadsallehanda.se/tomelilla/bestallde-droger-pa-posten-nu-riskerar-tomelillabon-fangelse-alla-har-ju-ovanner/

Tyvärr är artikeln bakom en paywall men man fattar vad det handlar om. Detta är ett betydligt bättre bevisläge för en åklagare. Att försöka göra ett bötesbrott till pilotfall är sällsynt, ofta vill man ha ett så pass grovt brott att det leder till fängelse.
Dessutom, om detta skulle varit ett pilotfall hade definitivt dator och telefon tagits i beslag.
Du som är juridiskt kunnig jag har läst domar, som inte varit en förhandling men det har liksom bara kommit till tingsrätten och lagts ner utan att GM eller målsägande ens verkar varit på plats, men man kan ändå hämta ut domen och det står bara att det läggs ner, varför blir det så? och kan det bli så här med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in