2024-10-05, 11:45
Medlem
Hej! Jag hittade nyss att man kan odla egen saffran och att det går bra att odla i kruka. Jag funderar nu på om det går att plantera saffran nu i en kruka inomhus. Det skulle ju vara roligt att ha egen saffran till julen! Är det någon som har erfarenhet och har testat detta?
Citera
2024-10-05, 11:57
Moderator
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurribollen
Hej! Jag hittade nyss att man kan odla egen saffran och att det går bra att odla i kruka. Jag funderar nu på om det går att plantera saffran nu i en kruka inomhus. Det skulle ju vara roligt att ha egen saffran till julen! Är det någon som har erfarenhet och har testat detta?
Man kan inte odla saffran utan vill du få saffran måste du odla saffranskrokusen. För ett kuvert med 0,5 gram saffran som man köper i affären behöver du 75-100 krokusknölar. det går fint att odla i kruka, men lite för sent för saffran denna jul men nästa år funkar fint.

Lycka till!
Citera
2024-10-05, 11:59
Medlem
Wikitomtes avatar
Glöm det. En kruka räcker inte ens till en lussebulle. Däremot är saffranskrokus väldoftande som innomhusväxt.
Citera
2024-10-05, 12:04
Medlem
OlitBrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurribollen

Det är ju en kul idé. Dock är det nog lite sent. Men testa säger jag.
Citera
2024-10-05, 12:09
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Man kan inte odla saffran utan vill du få saffran måste du odla saffranskrokusen. För ett kuvert med 0,5 gram saffran som man köper i affären behöver du 75-100 krokusknölar. det går fint att odla i kruka, men lite för sent för saffran denna jul men nästa år funkar fint.

Lycka till!

varje lök kan ge upp till 5 blommor vid optimala förhållanden.
Citera
2024-10-05, 13:16
Medlem
Necriss avatar
Det är inte alls för sent, mina lökar kom i måndags! Beställ idag så ordnar det sig. Den ligger ändå bara i vila och väntar på sjunkande temperaturen, så antagligen är transport hem till dig exakt vad den behöver för att börja bilda blommor.

Betala inte mer än 10 kr per lök. 0-4 blommor per lök, desto större lök ju troligare att då får en eller fler blommor. 160 blommor för ett gram, så för lussekatter behöver du typ femtio blommor.
Citera
2024-10-06, 07:56
Medlem
Gaspodins avatar
Hur tänker du utvinna denna saffran ts?
Citera
2024-10-13, 22:35
Medlem
Saffranskrokuslökar finns att köpa på diverse trädgårdsbutiker för ganska lite pengar. Har testat att plantera 8 i skyddad kruka och 3 i rabatten, så ska se om de överlever vintern. Någon som har testat att övervintra krokus utomhus?
Citera
2024-10-30, 23:46
Medlem
Det blev 10 lökar för min del som jag planterade för ca 3 veckor sen. Förstår såklart att det inte är alls tillräckligt för något men tänker att jag testar hur det blir i år så får jag satsa på nästa år istället! Tack för svaren!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in