2024-10-05, 11:20
Medlem
Jag kollade lediga butikslokaler på Kista Galleria, det ser ändå ganska bra ut med bara två lediga butikslokaler + ett ledig kontorslokal.

Det innebär att Kista Galleria har inte kommit till det läge att de upplever några ekonomiska nackdelar med situationen i Kista.

Lokalerna är

1 butikslokal 101 kvm markplan
1 butikslokal 250 kvm markplan
1 kontorslokal 800 kvm plan 1

Finns ett annat butikscentra som jag har lite mer koll på över tid där det just nu är 12 lediga butikslokaler vilket då utgör lite mer än 10% av beståndet. Denna butikscentra har enorma mängder av bostäder runtomkring så det är lite intressant att lediga butikslokaler ökat kraftigt efter 2021. Där antar jag att det inte bara beror på att besökarna är fattiga utan även på att butikslokalernas hyror har ökat kraftigt vilket göra att företagen kastar in handduken.
Senast redigerad av SecretGarden352 2024-10-05 kl. 11:23.
Citera
2024-10-05, 11:32
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Det skulle vara intressant att veta om det är sant eller en skröna att personal fått/får eskort av vakter till tunnelbanan. Jag är ganska säker på att jag läst att det förekommer (eller har förekommit) vid det så kallade Bankhus 90, i Rissne en bit därifrån.

Frågan är hur mycket det ökade distansarbetet spelar in här?
Jo, det har förekommit att anställda i Kista fått eskort till tunnelbanan. Det har varit ett antal personrån mot folk som jobbar i Kista. KTH-studenter har blivit jagade i flera fall jag känner till. Personer på besök hos företag har blivit påhoppade, etc. Illa för de som blivit utsatta. En smärre katastrof för områdets rykte.

Jag har själv jobbat i Kista och känner rätt många där. På 80- och 90-talen var man säker så länge man var öster om tunnelbanan (dvs i kontorsområdet) men de senaste 15 åren eller så buset kommit in där.

Vad gäller Ericsson så spelar både nedskärningar och distansarbete roll för hur stor yta de behöver. Men företaget har självt uppgivit att tryggheten är en faktor.

Eftersom Kista är inne i en dålig spiral skulle det bli svårt att locka andra hyresgäster. Vakansgraden skulle bli så hög att restauranger mm kan få det tufft. Den onda spiralen skulle drivas på. Stockholms rykte som techstad får sig en törn. Fastighetsvärden för miljarder förstörs. Jag tycker att myndigheterna borde göra allt som står i deras makt för att bryta den dåliga trenden.

Eskort vid Bankhus 90 kan kanske stämma. Dock är det inte längre bankhus sedan SEB flyttade till Arenastaden. Skälen för SEBs flytt var flera. Tryggheten var ett, men kanske inte det främsta.
Citera
2024-10-05, 11:42
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Man utvecklade inte heller området söder om Kista, där man tänkte sig statliga myndigheter, så det blev en större övervikt av bostäder än vad som var planerat från början.
Ja, på 80-talet fanns det bl a en idé om att flytta hela KTH till Kymlinge, där tunnelbanetågen passerar en icke färdigbyggd station.

Idén drevs av det socialdemokratiska borgarrådet John-Olle Persson tillsammans med folk från KTHs ledning. När John-Olle omkom i en flygkrasch fanns ingen lika inflytelserik som kunde driva på. Till slut blev det som bekant så att man flyttade ut en mindre del av KTH till Kista kontorsområde.
Citera
2024-10-06, 11:24
Svenska silicon Valley?

Snarare svenska Bombay/Bagdad/Mogadishu.

Varför i helvete existerar dessa områden i Sverige?

Man borde släppa napalmbomber över hela området, och sen låta naturen växa över all sketen betong.

Hela området är en dystopi. Från arkitekturen till människorna som vistas där.
Citera
2024-10-06, 16:52
Medlem
Tranquility Bass avatar
Om nu Ericsson skulle flytta skulle det verkligen innebär att Stockholm som techstad får sig en törn? Företaget lär jo finnas kvar i Stockholm om än inte kanske i Stockholms kommun. Om man har sitt huvudkontor i Solna, Stockholms kommun eller i Sundbyberg lär inte påverka bilden av Stockholm som techstad så mycket.
Citera
2024-10-06, 19:12
När zigenarna tog över foodcourten och var som duvor som stod och väntade och sen rusade fram och åt från matresterna folk lämnade på brickorna är redan 15 år sen.

Det finns inga butiker kvar i Gallerian som är riktade till medelklass i stort sett.

Kista dog egentligen när Miljöpartiet utropade Järvafältet till ett reservat och förhidrade Tensta och Kista att växa ihop.

Hade staden fått exandera naturligt i de områdena hade miljonprojektet byggts bort och industriområdena inte varit öar av jobb förlagda mitt i kåkstäder.
Citera
2024-10-07, 12:58
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Jo, det har förekommit att anställda i Kista fått eskort till tunnelbanan. Det har varit ett antal personrån mot folk som jobbar i Kista. KTH-studenter har blivit jagade i flera fall jag känner till. Personer på besök hos företag har blivit påhoppade, etc. Illa för de som blivit utsatta. En smärre katastrof för områdets rykte.

Jag har själv jobbat i Kista och känner rätt många där. På 80- och 90-talen var man säker så länge man var öster om tunnelbanan (dvs i kontorsområdet) men de senaste 15 åren eller så buset kommit in där.

Vad gäller Ericsson så spelar både nedskärningar och distansarbete roll för hur stor yta de behöver. Men företaget har självt uppgivit att tryggheten är en faktor.

Eftersom Kista är inne i en dålig spiral skulle det bli svårt att locka andra hyresgäster. Vakansgraden skulle bli så hög att restauranger mm kan få det tufft. Den onda spiralen skulle drivas på. Stockholms rykte som techstad får sig en törn. Fastighetsvärden för miljarder förstörs. Jag tycker att myndigheterna borde göra allt som står i deras makt för att bryta den dåliga trenden.

Eskort vid Bankhus 90 kan kanske stämma. Dock är det inte längre bankhus sedan SEB flyttade till Arenastaden. Skälen för SEBs flytt var flera. Tryggheten var ett, men kanske inte det främsta.
Ja, Sida huserar tydligen där idag efter SEB (istället för i Botkyrka där personalen inte ville jobba).

Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Ja, på 80-talet fanns det bl a en idé om att flytta hela KTH till Kymlinge, där tunnelbanetågen passerar en icke färdigbyggd station.

Idén drevs av det socialdemokratiska borgarrådet John-Olle Persson tillsammans med folk från KTHs ledning. När John-Olle omkom i en flygkrasch fanns ingen lika inflytelserik som kunde driva på. Till slut blev det som bekant så att man flyttade ut en mindre del av KTH till Kista kontorsområde.

Intressant! Att flytta hela KTH ut i skogen uppfattades nog av vissa som en förlegad tanke. Kista har i alla fall ett mångårigt renommé som teknikkluster, landets mest kända, men det kanske inte spelar samma roll som tidigare för företagens och utbildningarnas anseende.
Citera
2024-10-07, 17:59
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ja, Sida huserar tydligen där idag efter SEB (istället för i Botkyrka där personalen inte ville jobba).

Intressant! Att flytta hela KTH ut i skogen uppfattades nog av vissa som en förlegad tanke. Kista har i alla fall ett mångårigt renommé som teknikkluster, landets mest kända, men det kanske inte spelar samma roll som tidigare för företagens och utbildningarnas anseende.
Då, på 80-talet, när Kista lanserades som Sveriges Silicon Valley (jo, det gjordes faktiskt många sådana jämförelser) ville alla techföretag flytta dit och man spekulerade i ett Kista som skulle bli två-tre-fyra gånger så stort som det slutligen blev.

Närheten till Arlanda sades vara en avgörande faktor och fullbokade plan skulle gå i skytteltrafik mellan Arlanda och det riktiga Silicon Valley.

En flytt av hela KTH till Kista/Kymlinge hade nog haft stor betydelse och kraftigt ökat antalet verksamma personer. Förespråkarna verkade tycka att det skulle bli kronan på Kistaverket, så att säga. Det talades om att miljön skulle frambringa nobelpristagare etc.

Att en flytt skulle kosta flera miljarder i dåtidens penningvärde såg inte förespråkarna som något problem. Vad det skulle bli av KTHs nuvarande lokaler - som till stor del är k-märkta - sågs inte heller som något bekymmer. ”De kan väl bli konferenslokaler” sade en av förespråkarna vid flera tillfällen.

Jag är inte så säker på att KTH hade haft samma dragningskraft och rykte om det flyttat långt ut i förorten till nybyggda, mera slätstrukna, lokaler. Inte ens om Kista utvecklats till ett högattraktivt område. Och nu, när Kista utvecklats som det gjort, får man vara tacksam för att det aldrig blev någon flytt.

Jag ser de där idéerna som en slags vurm och bubbla som litet grand påminner om t ex Northvolt.
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2024-10-07 kl. 18:03.
Citera
2024-10-07, 20:43
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Ja, det är slum där nu. Det har väl inte varit OK sen 80-talet.

Det var inte ok då heller, bostafsområdet har aldrig flugit, det som var hett var företagsparken.
Det blev ju aldrig så att de som arbetade på techföretagen bodde i Kista mer än någon enstaka vaktmästare eller städerska typ.
Citera
2024-10-11, 19:59
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det var inte ok då heller, bostafsområdet har aldrig flugit, det som var hett var företagsparken.
Det blev ju aldrig så att de som arbetade på techföretagen bodde i Kista mer än någon enstaka vaktmästare eller städerska typ.

Så är det, när jag arbetare i Kista för ett antal år sedan gick långa lämmeltåg både till t-banan och pendeltågen varje morgon och eftermiddag. Blå linjen är även den enda linjen i Stockholm som har ungefär lika stort resande i båda riktningarna i rusning.
Citera
2024-10-13, 08:02
Medlem
Batleikas avatar
Jag uppfattar den här frågan som uppförstorad. Att Kistas roll som Siicon Valley är främst historisk är en realitet. Jag ser inte det som kontroversiellt eller problematiskt.

Den stora frågan gällande Kista är inte otrygghet i meningen stora mängder rån eller liknande. Visst förekommer olika händelser men inte i en sådan omfattning att det på allvar driver utvecklingen.

Kistas problem handlar främst om att kontoren är äldre och byggda i/för en annan era. Tidigare hade man stora kontor med daglig närvaro på plats. Nu har läget ändrats. Man vill ha mindre kontor och flexiblare lösningar. Centralt läge har också blivit viktigare.

Kista som bostadsområde står sig hyfsat. Det beror enbart på att det finns väldigt få hyresrätter i Kista. Det finns många invandrare där men främst sådana som lyckats i Sverige. Kopplingen mellan bostadsområdet och arbetsområdet är svag. Det är få som både jobbar och bor i Kista.

Det som är risken nu är att Kista Galleria drabbas av negativ utveckling. Det händer inte över dagen men på några års sikt. Det har varit tydligt att Kista Galleria byggt sin framgång på två saker:
1. Stor närvaro av högavlönade svenskar på dagtid vardagar.
2. Stor närvaro av invandrare övrig tid.
Man har helt enkelt haft hög närvaro hela tiden vilket gett goda förutsättningar.

Till punkten 2 hör det faktum att övriga områden i Järva har väldigt torftig service. De domineras av lokala små butiker som betalar beskyddaravgifter till kriminella nätverk och är allmänt sunkiga. Kista är inget utsatt område. Det står inte med på polisens lista och har aldrig gjort det. Kista Galleria fungerar i jämförelse som ett sorts fort där normala butikskedjor kan bedriva normal handel. Inte så att den omedelbara omgivningen är så akut sunkig men i övriga Järva-området råder utbrett förfall.

Det som behövs framåt vore sannolikt att några större myndigheter förlägger huvudkontor i Kista. Det är som jag bedömer det också en sannolik utveckling.
Senast redigerad av Batleika 2024-10-13 kl. 08:06.
Citera
2024-10-13, 11:09
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batleika
Jag uppfattar den här frågan som uppförstorad. Att Kistas roll som Siicon Valley är främst historisk är en realitet. Jag ser inte det som kontroversiellt eller problematiskt.

Den stora frågan gällande Kista är inte otrygghet i meningen stora mängder rån eller liknande. Visst förekommer olika händelser men inte i en sådan omfattning att det på allvar driver utvecklingen.

Kistas problem handlar främst om att kontoren är äldre och byggda i/för en annan era. Tidigare hade man stora kontor med daglig närvaro på plats. Nu har läget ändrats. Man vill ha mindre kontor och flexiblare lösningar. Centralt läge har också blivit viktigare.

Kista som bostadsområde står sig hyfsat. Det beror enbart på att det finns väldigt få hyresrätter i Kista. Det finns många invandrare där men främst sådana som lyckats i Sverige. Kopplingen mellan bostadsområdet och arbetsområdet är svag. Det är få som både jobbar och bor i Kista.

Det som är risken nu är att Kista Galleria drabbas av negativ utveckling. Det händer inte över dagen men på några års sikt. Det har varit tydligt att Kista Galleria byggt sin framgång på två saker:
1. Stor närvaro av högavlönade svenskar på dagtid vardagar.
2. Stor närvaro av invandrare övrig tid.
Man har helt enkelt haft hög närvaro hela tiden vilket gett goda förutsättningar.

Till punkten 2 hör det faktum att övriga områden i Järva har väldigt torftig service. De domineras av lokala små butiker som betalar beskyddaravgifter till kriminella nätverk och är allmänt sunkiga. Kista är inget utsatt område. Det står inte med på polisens lista och har aldrig gjort det. Kista Galleria fungerar i jämförelse som ett sorts fort där normala butikskedjor kan bedriva normal handel. Inte så att den omedelbara omgivningen är så akut sunkig men i övriga Järva-området råder utbrett förfall.

Det som behövs framåt vore sannolikt att några större myndigheter förlägger huvudkontor i Kista. Det är som jag bedömer det också en sannolik utveckling.

Om centralt läge har blivit viktigare för ett företag som Ericsson borde det väl gå att hitta X antal orsaker till detta (om det stämmer)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in