2024-10-04, 21:50
Medlem
Tycker det är värre med alla som börjar en mening med... Ja men... Eller... exakt å precis...
Citera
2024-10-04, 21:51
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-traktorforever
Som 60-talist stör jag mig på att dessa ord idag används i var och varannan mening i det svenska talspråket.
Är det någon mer därute i ”cyberrymden” som också blir irriterad eller är det bara jag?

De exempel du tar upp är ju knappast moderna utan har ingått i ungdomsspråket i 25-30 år. "Ballt", "lack", m.fl. är andra exempel.

"Soft" (= bra) var också inne på den tiden men det hör man inte längre.
Citera
2024-10-04, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
De exempel du tar upp är ju knappast moderna utan har ingått i ungdomsspråket i 25-30 år. "Ballt", "lack", m.fl. är andra exempel.

"Soft" (= bra) var också inne på den tiden men det hör man inte längre.

Jag håller inte med dig. När jag återvände till Sverige 2001 hörde jag aldrig dessa ord i var och varannan mening, det är först de senaste åren de har blivit alltmer vanliga. Jag är mycket medveten om att jag säkert är en ”språkpolis” men jag tycker det är tråkigt att man måste sticka in ”liksom” hela tiden. Gör man det pga osäkerhet eller är det bara en (o)vana?
Citera
2024-10-04, 23:04
Medlem
Liksom, typ och sjukt känns ok så länge det inte är vartannat ord. Finns andra ”nya” ord som jag stör mig mer på.
Citera
2024-10-04, 23:31
Avslutad
Förut sa man han ba, hon ba, den ba
Citera
2024-10-05, 00:09
Medlem
GastonLeMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Absolut, det är ju liksom typ sjukt, eller hur?

Citat:
Ursprungligen postat av DieselnDust
Ja.. Det är ju typ (sinnes)sjukt..ba'..

Vad betyder ”ju” ? Det är ett ord eller läte som kan läggas till listan!
Citera
2024-10-05, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
De är bra ord för att förkorta kommunikation, vilket alla gör på något sätt bara av naturen och hur människan interagerar i den.

Om detta är fel eller inte, ja det är fel om man tänker på regelmallen som definierar alla andra regler. Sveriges lag är definierad i det svenska språket främst. Vad händer om man urvattnar integriteten i det svenska språket? Så jag förstår vad anhängarna till grammatisk korrekt svenska har sin ståndpunkt, samtidigt som att trådens ämne inte gör någon större negativ påverkan på det svenska språket som det faktum att vi har ca 1000000 invandrare i Sverige. Dvs 1 av 8 talar latjolajban svenska och det är synnerligen ett mycket större problem än att folk säger liksom, typ och sjukt.
Allt med Stockholm är bra!
Citera
2024-10-05, 02:20
Medlem
pn222jws avatar
Det viktiga är att talaren har en förmåga att differentiera om/när den vill eller bör precisionera.
Citera
2024-10-05, 02:30
Medlem
VillageOblivias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Jag minns när man ofta kunde använde både ”hon” eller ”den” när man pratade om t.ex.klocka eller båt.

Hon är 12 och då seglar hon till Tyskland. Fungerar kanske fortfarande i svenska språket,även om det är ovanligt.

Jo, att byta ut "den" mot "hon" känns spontant mer korrekt än att säga "han", speciellt när det kommer till klockan. Att säga hon är kvart över tre är ju ganska vedertaget även i samtida rikssvenska.

Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Det må vara dialektalt, men i själva verket ursvenskt! Utrum, eller som mina läroböcker i grundskolan ville kalla det, realgenus, "den", är en relativ nymodighet i svenskan, vilken saknas i flertalet dialekter där allt är han, hon eller det.

"Dra upp han" är god fornsvenska; han (sadeln) står i ackusativ! (Om du inte vill vara riktigt jobbig, och hävda att vi har att göra med en instrumental dativ här, där sadeln är instrumentet för handlingen, och det således skulle heta honom!)

Tack för ett ingående och informativt inlägg! Jag hade trott att detta var ganska unikt till platsen jag växte upp på, men då är det alltså mer inrotat i det svenska språket som helhet än jag först trodde?
Citera
2024-10-05, 06:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GastonLeMan
Vad betyder ”ju” ? Det är ett ord eller läte som kan läggas till listan!
Jag vet faktiskt inte. Men vet att vissa stavar det jue samt juh oxå.
Citera
2024-10-05, 08:06
Medlem
Jordgubbes avatar
Jag tycker det är lite krångligt när ett ord får motsatt betydelse plötsligt, som tex "grymt" eller "sjukt". Sen tror jag alla grupper har en omedveten tendens att skapa ett sätt att tala (eller annat) som ger dem en gemenskap och stänger andra ute en liten aning. Samma sak för vanliga dialekter och slang som också är en sorts social gränssättning. Men när ungdomsåren är över behövs inte det längre. På så sätt kan den här typen av ord (eller dialekter) vara en liten avgränsning i både tid och rum. Det vore intressant se mer om hur ungdomligt språk varierat över senaste tusen åren.

https://sprakkonsulterna.se/ungdomssprak-varken-battre-eller-samre-forr/
Tex citat "På 70-talet ondgjorde sig vuxna gärna över att ungdomar sa liksom och va i var och varannan mening"

https://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=3053509&fileO Id=3053510
Tex citat "Jag är så sjukt in i helvete sinnessjukt trött!"
Citera
2024-10-05, 08:48
Avslutad
Klart det är störigt. Men en del saknar väl vokabulären..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in