2024-10-04, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
De är bra ord för att förkorta kommunikation, vilket alla gör på något sätt bara av naturen och hur människan interagerar i den.

Om detta är fel eller inte, ja det är fel om man tänker på regelmallen som definierar alla andra regler. Sveriges lag är definierad i det svenska språket främst. Vad händer om man urvattnar integriteten i det svenska språket? Så jag förstår vad anhängarna till grammatisk korrekt svenska har sin ståndpunkt, samtidigt som att trådens ämne inte gör någon större negativ påverkan på det svenska språket som det faktum att vi har ca 1000000 invandrare i Sverige.

Överanvändning av allehanda förstärkningsord är i grunden inget invandrarrelaterat, men kan bli det om man ser till att orsaken är brister i ordförrådet som i sin tur kallat fram ord som inte borde vara där.
Citera
2024-10-04, 21:03
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Överanvändning av allehanda förstärkningsord är i grunden inget invandrarrelaterat, men kan bli det om man ser till att orsaken är brister i ordförrådet som i sin tur kallat fram ord som inte borde vara där.

Det blir ett invandringsrelaterat problem då avsaknaden av att beskriva sina tankar mer nyanserat med synonymer blir svårare för en person som inte har tillräcklig mängd av ord i sitt ordförråd och förmåga att använda sina ord för att beklä vad man vill meddela.
Det är också ett problem hos unga människor som utvecklar sitt vokabulär.

Det här är också relaterat till social status och inkomst då ordförmåga kan relateras till inkomst. Speciellt högsta nivån för en persons förmåga att uttrycka sig i tal och skrift kommer att avgöra högsta nivå för den personen på arbetsmarknaden.

Så med den här informationen och det som jag nyss skrev relaterat till unga oavsett härkomst, som var en grov förenklig, typ, att 1 av 8 i Sverige talar invandrarsvenska, så är det liksom sjukt att det svenska språket blir så misshandlat och där är också svaret på varför det fortlever och fortsätter att errodera svensk grammatik.
Senast redigerad av F.Hansen 2024-10-04 kl. 21:08.
Citera
2024-10-04, 21:07
Medlem
zombie-nations avatar
Samma generation men använder dessa ord. Fel på att använda ord som är vanliga, ska man ta bort all slang?
Citera
2024-10-04, 21:07
Medlem
Citat:
Det blir ett invandringsrelaterat problem då avsaknaden av att beskriva sina tankar mer nyanserat med synonymer blir svårare för en person som inte har tillräcklig mängd av ord i sitt ordförråd och förmåga att använda sina ord för att beklä vad man vill meddela.
Det är också ett problem hos unga människor som utvecklar sitt vokabulär.

Det här är också relaterat till social status och inkomst då ordförmåga kan relateras till inkomst. Speciellt högsta nivån för en persons förmåga att uttrycka sig i tal och skrift kommer att avgöra lägsta nivån för den personen på arbetsmarknaden.

Så med den här informationen och det som jag nyss skrev relaterat till unga oavsett härkomst, som var en grov förenklig, typ, att 1 av 8 i Sverige talar invandrarsvenska, så är det liksom sjukt att det svenska språket blir så misshandlat och där är också svaret på varför det fortlever och fortsätter att errodera svensk grammatik.
Inget åtgärdspaket att rekommendera?
Citera
2024-10-04, 21:11
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:
Inget åtgärdspaket att rekommendera?

Mitt rekommenderade åtgärdspaket ligger i att utveckla Ai-utbildning på ett intelligent sätt som gör att de unga och invandrare som vill lära sig att skriva och tala svenska kan få en skräddarsydd utbildning i hemmet.

Och nej jag är inte en ai eller bot, jag är jag. Men väl införstådd i det svenska språket och dagens teknologi.

Hehe,
Citera
2024-10-04, 21:18
Medlem
Citat:
Mitt rekommenderade åtgärdspaket ligger i att utveckla Ai-utbildning på ett intelligent sätt som gör att de unga och invandrare som vill lära sig att skriva och tala svenska kan få en skräddarsydd utbildning i hemmet.

Och nej jag är inte en ai eller bot, jag är jag. Men väl införstådd i det svenska språket och dagens teknologi.

Hehe,

Eller vända en aning på det: Det fanns inte så mycket av sådant här för 30-40 år sedan, då fanns givetvis också en del utfyllnadsord, men inte ord som inte hör hemma där alls eller de som i grunden har en helt annan betydelse. Exempel på det senare: "Grym person" borde vara en elak person, men sällan det som avses, mer att det är någon som är fenomenal på något, i varje fall inget negativt.
Citera
2024-10-04, 21:22
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-traktorforever
Som 60-talist stör jag mig på att dessa ord idag används i var och varannan mening i det svenska talspråket.
Är det någon mer därute i ”cyberrymden” som också blir irriterad eller är det bara jag?
Absolut, det är ju liksom typ sjukt, eller hur?
Citera
2024-10-04, 21:23
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:
Eller vända en aning på det: Det fanns inte så mycket av sådant här för 30-40 år sedan, då fanns givetvis också en del utfyllnadsord, men inte ord som inte hör hemma där alls eller de som i grunden har en helt annan betydelse. Exempel på det senare: "Grym person" borde vara en elak person, men sällan det som avses, mer att det är någon som är fenomenal på något, i varje fall inget negativt.

Språk är strukturer som evolverar inom människor och genom interaktion människor emellan. Kan du identifiera de kurvor eller stenar i forsen som streamlinar forsen i olika delar?
Det här är en enklare dimension av språkevolution, som t ex att folk använder en synonym som har en hög tolkningsgrad, eller förkortningar av ett beskrivande ord.
Jag pratar om, och har beskrivit liksom, typ och sjukt i dess senaste omstöpning men även beskrivit utvecklingen i en högre dimension och deras sammanhang inom den.
Citera
2024-10-04, 21:27
Avslutad
Ja.. Det är ju typ (sinnes)sjukt..ba'..
Citera
2024-10-04, 21:32
Medlem
Aha, skräpord
https://www.sahlstrom.info/tips-och-rad/listor-pa-skrapord/

Eller som en del kallar det, utfyllnadsord
https://se.babbel.com/sv/magazine/utfyllnadsord-och-interjektioner-viktiga-steg-till-att-bli-flytande
Citera
2024-10-04, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunorange
Så var det redan på 90-talet, så jag har hunnit vänja mig
Näe, det var det INTE!
Visserligen bodde jag i Storbritannien -88 till -01 men dessa ord har börjat användas frekvent endast de senaste åren. Främst av ”ståckhållmare”. Dessutom kan yngre personer från detta område inte uttala engelskr ”e” korrekt, det blir mer som ”iiii”. Så pinsamt!
Citera
2024-10-04, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Hursomhelst mer hemtrevliga än "brur", "bre", "jalla" etc ... dvs var positiv.
Det är ju orten läten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in