2024-10-04, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllenbySt45
Jag känner inte till vad som krävs för att förlägga möten eller andra arrangemang där men jag vet att vuxna personer springer där. Till exempel har delar av palestinaprotesterna i Uppsala planerats i UHs lokaler vilket det finns bildbevis för på berörda organisationers sociala mediakonton. Jag känner också en person som driver en politisk organisation som inte på något sätt är riktad gentemot ungdomar men som använder lokalerna löpande.

Ja, det händer säkert att vänsterlutande individer tillåts använda deras lokaler ibland, det skulle inte förvåna mig. Du fick det dock att låta som att det är AFA:s högkvarter när sanningen snarare är att stället för det mesta frekventeras av alternativa fjunisar som ogillar "orättvisor". Att kalla planerandet av en Palestinademonstration för "starkt vänster" känns lite överdrivet också men det kanske beror på var man själv står på den politiska skalan.
Citera
2024-10-04, 22:16
Medlem
Citat:
Det räcker med att söka på Instagram efter geotaggen Ungdomens hus för att se att verksamheten är mycket bredare än den bild du förmedlar.

Nu har inte jag Instagram men av bilderna att döma ser verksamheten ut ungefär som den bild jag förmedlade (ungdomar, replokaler, spelningar, etc).
Citera
2024-10-04, 22:16
Medlem
AllenbySt45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lakritsfabriken
Ja, det händer säkert att vänsterlutande individer tillåts använda deras lokaler ibland, det skulle inte förvåna mig. Du fick det dock att låta som att det är AFA:s högkvarter när sanningen snarare är att stället för det mesta frekventeras av alternativa fjunisar som ogillar "orättvisor". Att kalla planerandet av en Palestinademonstration för "starkt vänster" känns lite överdrivet också men det kanske beror på var man själv står på den politiska skalan.
Det handlar säkert om perspektiv men det är svårt att se t.ex Svarta katten som annat än starkt lutande åt vänster nästan oavsett vad man själv har sin politiska hemvist.
Citera
2024-10-04, 23:12
Medlem
Citat:
En del av verksamheten har stark lutning åt vänster och det har tidvis kritiserats att kommunens verksamhet härbergerar grupperingar med inte helt salongsfäiga agendor. Jag vet inte riktigt hur UH funkar men gissar att man kan som förening kan hyra eller låna lokaler för möten och andra arrangemang.

Det är nog inte anlagt med tanke på tidpunkten.

Korrigering: verksamheten drivs inte av kommunen utan av ett studieförbund som delvis finansieras genom kommunala bidrag.
Tror att klientelet som hänger där är nästan uteslutande kommunister och liknande avskum.
Citera
2024-10-04, 23:27
Medlem
AllenbySt45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikinghit
Tror att klientelet som hänger där är nästan uteslutande kommunister och liknande avskum.
Det tror inte jag. Verksamheten är till största del helt opolitisk.
Citera
2024-10-05, 11:16
Medlem
Citat:
Det handlar säkert om perspektiv men det är svårt att se t.ex Svarta katten som annat än starkt lutande åt vänster nästan oavsett vad man själv har sin politiska hemvist.

Jag tror att de brukar säga att: "den som är blå i sin ungdom har inget hjärta och den som är röd när den blir gammal har ingen hjärna", eller nåt sånt.

Vet flera högerradikala personer som i sin ungdom var kommunister och aktiva på Ungdomens hus i Uppsala.
Citera
2024-10-06, 09:47
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Det tror inte jag. Verksamheten är till största del helt opolitisk.

På pappret kanske sant men lite naivt och i praktiken falskt.

Det har tidigare uppmärksammats att en AFA flagga prytt ett av fönstrena på ungdomens hus och man har även haft/sponsrat sammankomster för s.k. "Revolutionär frukostbuffé" och andra "revolutionära" träffar.

Det är väl förvisso kanske okej om man också låter alla högerextrema göra detsamma där, men det har jag svårt att se.

I praktiken tror jag inte Sverigedemokrater, moderater, eller folk som är höger är lika välkomna som de som är vänster.
Citera
2024-10-06, 13:33
Medlem
AllenbySt45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
På pappret kanske sant men lite naivt och i praktiken falskt.

Det har tidigare uppmärksammats att en AFA flagga prytt ett av fönstrena på ungdomens hus och man har även haft/sponsrat sammankomster för s.k. "Revolutionär frukostbuffé" och andra "revolutionära" träffar.

Det är väl förvisso kanske okej om man också låter alla högerextrema göra detsamma där, men det har jag svårt att se.

I praktiken tror jag inte Sverigedemokrater, moderater, eller folk som är höger är lika välkomna som de som är vänster.
Jag har aldrig påstått att allt som sker i huset är opolitiskt. Det var nog t.o.m jag som först lyfte det i tråden och har efter bästa förmåga försökt kartlägga aktiviteten där. Min slutsats är att verksamheten till största del är opolitisk. Har du belägg för att största delen är politisk är jag villig att lyssna på det så klart.
Citera
2024-10-06, 22:37
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Jag har aldrig påstått att allt som sker i huset är opolitiskt. Det var nog t.o.m jag som först lyfte det i tråden och har efter bästa förmåga försökt kartlägga aktiviteten där. Min slutsats är att verksamheten till största del är opolitisk. Har du belägg för att största delen är politisk är jag villig att lyssna på det så klart.

Nästan alla som rör sig i de flesta föreningssammanhang är vänster.

Som jag sa så är det väl på pappret opolitiskt, ja. Men i praktiken så är det nog inte det. Tror du att ungsvenskarna (eller vad de nu heter nu förtiden?) skulle få hänga där utan att bli trakasserade för deras politiska åskådning? Tror du att kommunister hade blivit behandlade lika?

Som jag sa så har man låtit hänga AFA-flaggor synligt i fönsterna längre tider och även haft regelbundna träffar för revolutionära grupper (kanske fortfarande?). Det är starkt politiskt färgat.

Nu är så gammal så det är väl inte lika som när jag var ung men så var det nog för runt 15-20 år sen iaf.
Citera
2024-10-07, 16:46
Medlem
AllenbySt45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Nästan alla som rör sig i de flesta föreningssammanhang är vänster.

Som jag sa så är det väl på pappret opolitiskt, ja. Men i praktiken så är det nog inte det. Tror du att ungsvenskarna (eller vad de nu heter nu förtiden?) skulle få hänga där utan att bli trakasserade för deras politiska åskådning? Tror du att kommunister hade blivit behandlade lika?

Som jag sa så har man låtit hänga AFA-flaggor synligt i fönsterna längre tider och även haft regelbundna träffar för revolutionära grupper (kanske fortfarande?). Det är starkt politiskt färgat.

Nu är så gammal så det är väl inte lika som när jag var ung men så var det nog för runt 15-20 år sen iaf.
Du verkar vilja diskutera helt andra saker än vad jag uttalat mig om, dessutom utifrån spekulation om vad som skulle hända givet olika scenarion. Jag har tyvärr inget att bidra med i det.
Citera
2024-10-07, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vikinghit

Knappast. Klientelet kan dock vara av den typ som senare i livet studerar på folkhögskola, och behöver lite stöd för att ta sig dit. Ett socialt sammanhang behöver vi alla, och det blir man inte automatiskt kommunist av.

De högerextrema kommunisthatarna i min hemkommun är dock mestadels genuint ensamma personer.
Citera
2024-10-08, 23:12
Medlem
IRMEs avatar
Undrar om någon tände på eller? Vem skulle gynnas? Det var väl mer eller mindre klart att de redan skulle flytta till Bolandskolan?

Var någon från ungdomens hus sur på beslutet och ville hämnas?

Var det så att kommunen var rädd att folk skulle tvinga sig kvar? Kommunen har väl velat få bort dem i många år? Kommunen har ju tidigare haft "tur" med att hus som jobbiga personer befinner sig i börjar att brinna, tänker främst på de gamla trähusen som brann upp så att de kunde bygga skrytbygget musikens hus / numera "UKK".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in