2024-10-04, 19:03
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
– Det är en fullt utvecklad brand på andra våningen och vi är på plats med tre stationer, säger RLC-befäl på Mälardalens räddningscentral.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/ungdomens-hus-i-uppsala-brinner

Vad tror Flashen om det här då?
Citera
2024-10-04, 19:21
Medlem
Lär vara en del människor som firar nu.
Citera
2024-10-04, 19:24
Medlem
F.Hansens avatar
En fin metafor, säkert ungdomar själva som lekt med eld, fyrverkerier eller på annat sätt orsakat skiten vilket innebär att de inte har någonstans att vistas längre. Ungefär samma betyg som jag sätter på hela skalan av dagens ungdomar som grupp.
Citera
2024-10-04, 19:24
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zignature
Jag tror att någon fan har tänt på

Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Lär vara en del människor som firar nu.

Varför, är det något politiskt fäste eller?

Startade i en skateramp skriver Expressen för övrigt.
Citera
2024-10-04, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan

Startade i en skateramp skriver Expressen för övrigt.

Många politiker som har retat sig på kontraktet. Att föreningen sitter på en sån värdefull fastighet man vill fastighetsutveckla till några härliga borätter att sälja och något trendigt cafe i bottenplan man kan hyra ut svindyrt till någon ung tjej som drömmer om att starta eget innan hon går i konkurs.
Senast redigerad av 8978wxu642 2024-10-04 kl. 19:31.
Citera
2024-10-04, 19:47
Medlem
Första nyhet på SVT.se och det är stora lågor på bilden men de säger i artikel att den är släckt.
Citera
2024-10-04, 19:48
Medlem
AllenbySt45s avatar
Citat:
En del av verksamheten har stark lutning åt vänster och det har tidvis kritiserats att kommunens verksamhet härbergerar grupperingar med inte helt salongsfäiga agendor. Jag vet inte riktigt hur UH funkar men gissar att man kan som förening kan hyra eller låna lokaler för möten och andra arrangemang.

Det är nog inte anlagt med tanke på tidpunkten.

Korrigering: verksamheten drivs inte av kommunen utan av ett studieförbund som delvis finansieras genom kommunala bidrag.
Senast redigerad av AllenbySt45 2024-10-04 kl. 20:02.
Citera
2024-10-04, 20:01
Medlem
Luismis avatar
Fan vad tråkigt, det är en fin byggnad. Det var väl bara nåt år sen det brann på Basilico som ligger typ vägg i vägg?
Citera
2024-10-04, 20:28
Medlem
IRMEs avatar
Citat:

Lite vänster är det nog, men det är väl det mesta i Uppsala. Tror nog inte att det skulle vara någon orsak dock.

Däremot har de i åratal haft ekonomiska bekymmer och haft problem att få råd med renoveringar - tror att de också har nyligen varit på väg att flytta hela föreningen. Tror att det varit på tapeten i kommunen hur de ska få bidrag och sånt också.
Citera
2024-10-04, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Många politiker som har retat sig på kontraktet. Att föreningen sitter på en sån värdefull fastighet man vill fastighetsutveckla till några härliga borätter att sälja och något trendigt cafe i bottenplan man kan hyra ut svindyrt till någon ung tjej som drömmer om att starta eget innan hon går i konkurs.
Haha lol

Ja men det blir så jävla bra snyftartiklar

Pizzeria sen? För kameleontpengar
Citera
2024-10-04, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllenbySt45
En del av verksamheten har stark lutning åt vänster och det har tidvis kritiserats att kommunens verksamhet härbergerar grupperingar med inte helt salongsfäiga agendor. Jag vet inte riktigt hur UH funkar men gissar att man kan som förening kan hyra eller låna lokaler för möten och andra arrangemang.

Det är nog inte anlagt med tanke på tidpunkten.

Korrigering: verksamheten drivs inte av kommunen utan av ett studieförbund som delvis finansieras genom kommunala bidrag.

Om man med stark lutning åt vänster menar alternativa fjortonåringar med kajal, trasiga jeans och Marilyn Manson-tröja, ja då är det väl starkt vänsterlutande antar jag. Jag skulle snarare säga att det är ett tillhåll för subkulturella kids, liknar mer en fritidsgård än något annat. Café, replokaler, skateboardramp, spelningar ibland. Det hänger knappast vuxna människor där om det är det du tror. Tyvärr blir detta nog dödsstöten för Ungdomens Hus, lokalerna är attraktiva och verksamheten lär flyttas. Någon gissade på trendigt fik i bottenplanet, jag gissar på Uppsalas 53:e italienska restaurang.
Citera
2024-10-04, 21:56
Medlem
AllenbySt45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lakritsfabriken
Om man med stark lutning åt vänster menar alternativa fjortonåringar med kajal, trasiga jeans och Marilyn Manson-tröja, ja då är det väl starkt vänsterlutande antar jag. Jag skulle snarare säga att det är ett tillhåll för subkulturella kids, liknar mer en fritidsgård än något annat. Café, replokaler, skateboardramp, spelningar ibland. Det hänger knappast vuxna människor där om det är det du tror. Tyvärr blir detta nog dödsstöten för Ungdomens Hus, lokalerna är attraktiva och verksamheten lär flyttas. Någon gissade på trendigt fik i bottenplanet, jag gissar på Uppsalas 53:e italienska restaurang.
Jag känner inte till vad som krävs för att förlägga möten eller andra arrangemang där men jag vet att vuxna personer springer där. Till exempel har delar av palestinaprotesterna i Uppsala planerats i UHs lokaler vilket det finns bildbevis för på berörda organisationers sociala mediakonton. Jag känner också en person som driver en politisk organisation som inte på något sätt är riktad gentemot ungdomar men som använder lokalerna löpande.

Det räcker med att söka på Instagram efter geotaggen Ungdomens hus för att se att verksamheten är mycket bredare än den bild du förmedlar.
Senast redigerad av AllenbySt45 2024-10-04 kl. 22:04.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in