Flashback bygger pepparkakshus!
2024-10-03, 23:25
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoffpotatis
Du har så klart rätt, my bad.
Slarvigt nämnde jag endast den namngivne personen. Givetvis är det precis lika intressant vad de "alla" hade för roller i sammanhanget.
Det är väl inte ett dugg intressant. Menar du att de personerna är skyldiga till att en galen person mördar sitt ex?
Citera
2024-10-04, 00:02
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Det är väl inte ett dugg intressant. Menar du att de personerna är skyldiga till att en galen person mördar sitt ex?
Läs gärna inlägget Zoffpotatis kommenterade innan du kommer med galna anklagelser.
Det finns ingen som menar att dom personerna är skyldiga.
Den enda skyldiga här är mördaren.
Senast redigerad av Timeout 2024-10-04 kl. 00:04.
Citera
2024-10-04, 00:25
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Läs gärna inlägget Zoffpotatis kommenterade innan du kommer med galna anklagelser.
" intressant vad alla har gjort som fick honom över gränsen?
Citera
2024-10-04, 00:50
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
" intressant vad alla har gjort som fick honom över gränsen?
Du fattar tydligen inte. Marcus ANKLAGAR sina vänner och då undrar man ju varför.
Kanske ska förtydliga. Vad hade mördaren Markus gjort som fick hans vänner att vända sig emot honom?
Hela Marcus inlägg är en anklagan mot kvinnan han mördade och hans vänner. Det är deras skuld enligt honom, dom vände sig emot honom.
OM du hade läst hela mitt inlägg så hade du fattat.
Missa inte sista stycket. Jag fetade det så du inte missar.
Citat:
Förstår faktiskt inte varför alla hakar upp sig på Mikael. Så här står det på mördarens sida.

Jag hoppas verkligen att ni alla, ni vet vilka ni är ( framför allt du Mikael Johansson), verkligen gick igenom vad ert handlande skulle kunna ge för konsekvenser.

Det är ni alla, ni vet vilka ni är, vad ert handlande och så namnger han Mikael.
Jag undrar bara vad hon sa till er som fick er att vända sig emot mig.

Någon har hänt och många fler är inblandade men en person namnges, men många här lägger allt på Mikael.
Det hade ju varit betydligt mer intressant att få veta vad "alla" har gjort som fick mördaren över gränsen.
Varför vände dom sig mot honom? Finns det en historik av att mördaren är kvinnoboxare och hans vänner kände till det och äntligen tog avstånd?
Dom som kände honom går ju knappast på vad en kvinna säger om hon inte har skador tex.
Var han en genuint snäll och trevlig person vänder sig inte vänner mot honom på det här viset, det måste vara något allvarligare som har hänt.
Senast redigerad av Timeout 2024-10-04 kl. 00:53.
Citera
2024-10-04, 00:55
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Personer kan ju vara skyldiga i olika grader. Som en skolskjutning där mördaren varit mobbad av klasskamrater.

För en person som inte har någon form av våldsbenägenhet i grunden så krävs det väldigt mycket för att de ska begå ett mord. Det vanligaste när man tittar på våldsbrottslingar är att man kan se en röd tråd redan från förskoleåldern och framåt i livet där de begått våldshandlingar.

Det är egentligen inget som rättfärdigar ett mord men olika faktorer och omständigheter ökar risken för ett mord. Separation är en sådan faktor. En annan faktor är om en part betett sig oerhört illa mot en. Att vara socialt utstött är en annan faktor. Att ha en vana att hantera skjutvapen är sannolikt också en faktor då tröskeln för att använda det är väldigt mycket lägre än hos en person som inte har den vanan. Så det kan vara intressant att veta vad som ledde upp till denna handling.
Citera
2024-10-04, 01:12
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Du fattar tydligen inte. Marcus ANKLAGAR sina vänner och då undrar man ju varför.
Kanske ska förtydliga. Vad hade mördaren Markus gjort som fick hans vänner att vända sig emot honom?
Hela Marcus inlägg är en anklagan mot kvinnan han mördade och hans vänner. Det är deras skuld enligt honom, dom vände sig emot honom.
Det är ingen som vet vad som hänt. Marcus kan ha gjort något innan men likväl så kan ju kvinnan ha gjort något. Det vet vi inte.

Det en stark tendens för människor att ställa sig på kvinnans sida vid en konflikt. Kvinnor är svagare vilket väcker vår vilja att skydda dem. Kvinnor är mer känslomässigt öppna vilket gör att de har lättare att få människor att bry sig. Vi har en stark trend i vår kultur att kvinnor är offer och män förövare. Därför blir det ofta en obalanserad bild vi får av andras relationsproblem. Våra känslor lurar oss helt enkelt. Därför är det också egentligen bäst att söka professionell hjälp vid relationskriser. Våra vänner är nästan alltid för obildade för att kunna hantera information på ett balanserat sätt. Jag har sett hur det lett till decennier långa konflikter mellan syskon eller separerade föräldrar.

Sen verkar vissa personer vara mentalt svagare och då kan det leda till mord som i detta fall.
Citera
2024-10-04, 01:13
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Jag fattar men tycker det är ointressant då en knäppgök kan få för sig vad som helst. Och om några vänt sig mot honom är ju helt naturligt. De vände sig mot honom för att han var en idiot. Vad finns det mer att forska om liksom.
Citera
2024-10-04, 04:25
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Hon bodde inte i hus, hon bodde i en tvåa, bostadsrätt som hon köpt själv efter skilsmässan från hennes ex.

Hennes ex som heter Björn?
Citera
2024-10-04, 05:05
Medlem
Citat:
Förstår faktiskt inte varför alla hakar upp sig på Mikael. Så här står det på mördarens sida.

Jag hoppas verkligen att ni alla, ni vet vilka ni är ( framför allt du Mikael Johansson), verkligen gick igenom vad ert handlande skulle kunna ge för konsekvenser.

Det är ni alla, ni vet vilka ni är, vad ert handlande och så namnger han Mikael.

Någon har hänt och många fler är inblandade men en person namnges, men många här lägger allt på Mikael.
Det hade ju varit betydligt mer intressant att få veta vad "alla" har gjort som fick mördaren över gränsen.
Varför vände dom sig mot honom? Finns det en historik av att mördaren är kvinnoboxare och hans vänner kände till det och äntligen tog avstånd?
Dom som kände honom går ju knappast på vad en kvinna säger om hon inte har skador tex.
Var han en genuint snäll och trevlig person vänder sig inte vänner mot honom på det här viset, det måste vara något allvarligare som har hänt.
Jag hakar upp mig på att det står citat; fram för allt du Mikael Johansson, slut citat.
Därför är Mikael Johansson intressant, menar jag
Citera
2024-10-04, 11:14
Medlem
Citat:

Ja det här fallet är onekligen intressant. Han skrev också något om att Mikael kommer att ljuga för polisen, vad nu det betyder.
Citera
2024-10-04, 11:19
Medlem
Citat:

Frugan/sambon och någon av vännerna hade en relation bakom hans rygg on the down low?!

Därav "jag hoppas ni förstår resultatet av vad ni gjorde... Knulla bakom min rygg..."

Sedan flippade han ur..?
Citera
2024-10-04, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Det är ingen som vet vad som hänt. Marcus kan ha gjort något innan men likväl så kan ju kvinnan ha gjort något. Det vet vi inte.

Det en stark tendens för människor att ställa sig på kvinnans sida vid en konflikt. Kvinnor är svagare vilket väcker vår vilja att skydda dem. Kvinnor är mer känslomässigt öppna vilket gör att de har lättare att få människor att bry sig. Vi har en stark trend i vår kultur att kvinnor är offer och män förövare. Därför blir det ofta en obalanserad bild vi får av andras relationsproblem. Våra känslor lurar oss helt enkelt. Därför är det också egentligen bäst att söka professionell hjälp vid relationskriser. Våra vänner är nästan alltid för obildade för att kunna hantera information på ett balanserat sätt. Jag har sett hur det lett till decennier långa konflikter mellan syskon eller separerade föräldrar.

Sen verkar vissa personer vara mentalt svagare och då kan det leda till mord som i detta fall.
Intressanta inlägg, kriminologi och psykologin bakom brott är otroligt intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in