2024-10-03, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Okej, då leker vi med tanken att du lyckas fixa även syreproduktionen, men det kräver ännu mera el.

Snart behöver du ett litet kärnkraftverk, och det är inte realistiskt.

Solenergi?
Nej.
Vind?
Nej.
Fossila bränslen?
Nej.
Biobränslen?
Nej.
Vattenkraft?
Nej.

Behöver inget kärnkraftverk då jag utvinner elen från vatten som jag tidigare skrev.
Citera
2024-10-03, 22:20
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Behöver inget kärnkraftverk då jag utvinner elen från vatten som jag tidigare skrev.

Hur utvinner du el ur vatten?
Citera
2024-10-03, 22:24
Medlem
Citat:
Hur utvinner du el ur vatten?

Vattenkraftverk.
https://group.vattenfall.com/se/var-verksamhet/vara-energislag/vattenkraft
Citera
2024-10-03, 22:26
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Vattenkraftverk.
https://group.vattenfall.com/se/var-verksamhet/vara-energislag/vattenkraft

Grundvatten får du från en brunn.
För ett vattenkraftverk krävs det stora mängder strömmande vatten.
Tror du att vi som har egna brunnar är självförsörjande på el?
Citera
2024-10-03, 22:31
Medlem
Citat:
Grundvatten får du från en brunn.
För ett vattenkraftverk krävs det stora mängder strömmande vatten.
Tror du att vi som har egna brunnar är självförsörjande på el?

Nu är det bergvärme jag är ute efter men det går säkert att säkerhetställa så att man kan få strömmande vatten också i underjordiska källor och ha ett eget vattenkraftverk där nere.
Beroende på vilken typ av katastrof man utsätts för så kan man öka olika delar man kan få el på och även inkludera vindkraft verk och solkraftverk. Tror risken att utnyttja solkraften blir svår om himlen täcks med damm men det kan vara bra att ha i fall att.
Citera
2024-10-03, 22:59
Medlem
franges avatar
Citat:
Nu är det bergvärme jag är ute efter men det går säkert att säkerhetställa så att man kan få strömmande vatten också i underjordiska källor och ha ett eget vattenkraftverk där nere.
Beroende på vilken typ av katastrof man utsätts för så kan man öka olika delar man kan få el på och även inkludera vindkraft verk och solkraftverk. Tror risken att utnyttja solkraften blir svår om himlen täcks med damm men det kan vara bra att ha i fall att.
Menar du på fullaste allvar att du skall ha en underjordisk vattenkraftverksdamm?

Känner du till många underjordiska kraftigt strömmande forsar lämpliga att ha en turbin i? Hur skall du bygga in den? Tänk på att du måste leda undan vattnet medans du bygger kraftverket, hur skall du göra det? Borra tunnlar i urberget?

Alltså... Har du ens en aning om hur mycket arbete som krävs för att bygga ett vattenkraftverk ovan jord?
Citera
2024-10-03, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Menar du på fullaste allvar att du skall ha en underjordisk vattenkraftverksdamm?

Känner du till många underjordiska kraftigt strömmande forsar lämpliga att ha en turbin i? Hur skall du bygga in den? Tänk på att du måste leda undan vattnet medans du bygger kraftverket, hur skall du göra det? Borra tunnlar i urberget?

Alltså... Har du ens en aning om hur mycket arbete som krävs för att bygga ett vattenkraftverk ovan jord?

E du seriös har du läst min TS?
Du attackera mig som jag vore någon jävla expert utan jag bad alla om hjälp om hur vi ska bygga den bästa bunkern så hjälp mig istället för att attackera mig.

Spelar ingen roll vad det kostar, frågan är bara om det är möjlighet, det är det jag är nyfiken på, Finns det en chans att vi kan överleva alla attacker och bli helt självförsörjande med dagens teknik?

Däremot så finns det redan ett kraftverk i en bunker i Sverige i Stenungssund. Anläggningen är enorm. https://group.vattenfall.com/se/nyheter-och-press/reportage/har-ar-det-hemliga-kraftverket
Citera
2024-10-03, 23:50
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
E du seriös har du läst min TS?
Du attackera mig som jag vore någon jävla expert utan jag bad alla om hjälp om hur vi ska bygga den bästa bunkern så hjälp mig istället för att attackera mig.

Spelar ingen roll vad det kostar, frågan är bara om det är möjlighet, det är det jag är nyfiken på, Finns det en chans att vi kan överleva alla attacker och bli helt självförsörjande med dagens teknik?

Däremot så finns det redan ett kraftverk i en bunker i Sverige i Stenungssund. Anläggningen är enorm. https://group.vattenfall.com/se/nyheter-och-press/reportage/har-ar-det-hemliga-kraftverket
Anläggningen är ett underjordiskt OLJEKRAFTVERK, dimwit
Citat:
Man ägnade tio år mellan 1959 och 1969 åt att installera fyra oljeeldade kraftverksenheter i bergrummen som under fredstid skulle leverera el under perioder med toppförbrukning och fungera som kraftreserver, men framför allt var de tänkta att försörja Sverige med el efter ett krig då alla andra anläggningar och infrastrukturen hade slagits ut.
Citera
2024-10-04, 06:56
Medlem
slagskotts avatar
Du går nog bet på denna ts.
En kortare tid kan du nog överleva men du behöver otroligt mycket ström kontinuerlige och den måste tas från utsidan, eventuellt bygga upp något i anslutning till ett stort grottsystem där du byggt ett hus som är varmt och torrt på insidan.
Promenade till utsidan måste vara en förutsättning för underhåll av strömanläggning och förmodligen ledstänger om det är så att det är så mycket damm
att det inte går att se ute.

Får man förmoda att det fortfarande finns syre i luften ute?
Citera
2024-10-04, 08:31
Medlem
Citat:
Är det möjlighet med dagens teknik att klara av alla katastrofer och lever under jorden om vi säger att en 10 km stor meteoroid slår ned på jorden som ex dödade alla dinosaurens

Direktträffar kan vi skippa, för det är inte realistiskt att överleva en sådan.

Om vi alla hjälps åt så kan vi i teorin bygga bästa bunkern.

Jag läser ex att 4 st behöver 500kvm odling för att överleva.
Det finns redan fisk och grönsaksodlingar som inte behöver vara i det fria och har en sluten kretslopp.
Räcker det att odla detta? Samt frukt, rotfrukter, kryddor, medicinska växter.

El och vatten kan man väl ta från grundvattnet ?

Det ska finnas luft system som återanvänds, kommer inte ihåg vad den heter?
Vad mer kan behöva?

Hur långt ned under jorden behöver man komma eller hur långt in i ett berg? Hur tjocka väggar? Ska porten in vara gjord av stål och hur tjock måste den vara? Måste bunkern står separat från berget? Måste den vara på en fjäder? Ska det finnas stötvågstunnlar?
Finns färdiga odlings-set på 2 m2 som under året producerar lika mycket grönt som 400 m2 gör under en sommar
Citera
2024-10-04, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Finns färdiga odlings-set på 2 m2 som under året producerar lika mycket grönt som 400 m2 gör under en sommar

Se där ja, då kommer det ordna sig med odlingarna när man inte behöver så mycket yta till så få människor. 🙂
Citera
2024-10-04, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Du går nog bet på denna ts.
En kortare tid kan du nog överleva men du behöver otroligt mycket ström kontinuerlige och den måste tas från utsidan, eventuellt bygga upp något i anslutning till ett stort grottsystem där du byggt ett hus som är varmt och torrt på insidan.
Promenade till utsidan måste vara en förutsättning för underhåll av strömanläggning och förmodligen ledstänger om det är så att det är så mycket damm
att det inte går att se ute.

Får man förmoda att det fortfarande finns syre i luften ute?

Varför funkar inte bergvärme eller vattenkraft?
Hur illa kan det bli utanför vid värsta tänkbara scenario? Vad hände när dinosaurierna dog, när kunde man gå ut?

Även om solen täckts i flera hundra år så borde man ändå kunna gå ut och utnyttja olika kraftverk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in