2024-10-03, 20:36
Medlem
Är det möjlighet med dagens teknik att klara av alla katastrofer och lever under jorden om vi säger att en 10 km stor meteoroid slår ned på jorden som ex dödade alla dinosaurens

Direktträffar kan vi skippa, för det är inte realistiskt att överleva en sådan.

Om vi alla hjälps åt så kan vi i teorin bygga bästa bunkern.

Jag läser ex att 4 st behöver 500kvm odling för att överleva.
Det finns redan fisk och grönsaksodlingar som inte behöver vara i det fria och har en sluten kretslopp.
Räcker det att odla detta? Samt frukt, rotfrukter, kryddor, medicinska växter.

El och vatten kan man väl ta från grundvattnet ?

Det ska finnas luft system som återanvänds, kommer inte ihåg vad den heter?
Vad mer kan behöva?

Hur långt ned under jorden behöver man komma eller hur långt in i ett berg? Hur tjocka väggar? Ska porten in vara gjord av stål och hur tjock måste den vara? Måste bunkern står separat från berget? Måste den vara på en fjäder? Ska det finnas stötvågstunnlar?
Citera
2024-10-03, 21:39
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Är det möjlighet med dagens teknik att klara av alla katastrofer och lever under jorden om vi säger att en 10 km stor meteoroid slår ned på jorden som ex dödade alla dinosaurens

Direktträffar kan vi skippa, för det är inte realistiskt att överleva en sådan.

Om vi alla hjälps åt så kan vi i teorin bygga bästa bunkern.

Jag läser ex att 4 st behöver 500kvm odling för att överleva.
Det finns redan fisk och grönsaksodlingar som inte behöver vara i det fria och har en sluten kretslopp.
Räcker det att odla detta? Samt frukt, rotfrukter, kryddor, medicinska växter.

El och vatten kan man väl ta från grundvattnet ?

Det ska finnas luft system som återanvänds, kommer inte ihåg vad den heter?
Vad mer kan behöva?

Hur långt ned under jorden behöver man komma eller hur långt in i ett berg? Hur tjocka väggar? Ska porten in vara gjord av stål och hur tjock måste den vara? Måste bunkern står separat från berget? Måste den vara på en fjäder? Ska det finnas stötvågstunnlar?

Ett par saker vill jag påpeka.
på 500 kvadrat kan du odla vegetabilier så det räcker till fyra personer, men det gäller om du kompletterar med fisk, kött och ägg.
Ska du bara leva på odlad mat så krävs det mer mark.

Grundvatten kan du använda som vatten, men det ger dig inte el, och du behöver mycket el om du ska ge alla de där växterna ljus.

Det hjälper inte att rena luften, du behöver tillsätta syre också, och nej, det räcker inte med det dina grönsaker producerar.
Ett 30-tal fullvuxna lövträd ger tillräckligt med syre för en person, men bara under en del av året.
Även dessa behöver ljus, vilket kräver el.

Även om du komposterar och använder den naturgödsel som du producerar så kommer jorden att utarmas med tiden.
Du behöver tillföra konstgödsel eller annat.
Citera
2024-10-03, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Ett par saker vill jag påpeka.
på 500 kvadrat kan du odla vegetabilier så det räcker till fyra personer, men det gäller om du kompletterar med fisk, kött och ägg.
Ska du bara leva på odlad mat så krävs det mer mark.

Grundvatten kan du använda som vatten, men det ger dig inte el, och du behöver mycket el om du ska ge alla de där växterna ljus.

Det hjälper inte att rena luften, du behöver tillsätta syre också, och nej, det räcker inte med det dina grönsaker producerar.
Ett 30-tal fullvuxna lövträd ger tillräckligt med syre för en person, men bara under en del av året.
Även dessa behöver ljus, vilket kräver el.

Även om du komposterar och använder den naturgödsel som du producerar så kommer jorden att utarmas med tiden.
Du behöver tillföra konstgödsel eller annat.

Nu är jag inte alls insatt hur dessa odlingar fungerat men kan man inte stapla odlingar ovanpå varandra så kan man odla destu mer. Jag såg en jätteanläggning på youtube som odlade tomater. Där var det högt i tak och inte odlingar på varandra. Men det borde väl gå och stapla på varandra med dessa speciella lampor på varandra?

Kan man inte utnyttja människor avföring som ny odlingsjord?

Men jag har för mig att hydroponisk odling inte behöver någon jord utan vatten och näringslösning

Näringslösning kan man få från fiskodlingarna. Har för mig den hydroponiska odlingen som jag kikade på gjorde så, dom hade slutet kretslopp där man utnyttjade näringen från fiskodlingen till tomaterna.

Genom vatten så kan man få syre, det är så ISS rymdskeppet får syre. https://www.rymdstyrelsen.se/upptack-rymden/bloggen/2018/11/rymdstationens-nya-system-for-vatten--och-luftrening/
Senast redigerad av ProGBG 2024-10-03 kl. 21:57.
Citera
2024-10-03, 21:55
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Nu är jag inte alls insatt hur dessa odlingar fungerat men kan man inte stapla odlingar ovanpå varandra så kan man odla destu mer. Jag såg en jätteanläggning på youtube som odlade tomater. Där var det högt i tak och inte odlingar på varandra. Men det borde väl gå och stapla på varandra med dessa speciella lampor på varandra?

Kan man inte utnyttja människor avföring som ny odlingsjord?

Men jag har för mig att hydroponisk odling inte behöver någon jord utan vatten och näringslösning

Näringslösning kan man få från fiskodlingarna. Har för mig den hydroponiska odlingen som jag kikade gjorde så, dom hade slutet kretslopp där man utnyttjade näringen från fiskodlingen till tomaterna.

Jo, du kan använda din avföring som gödning, men en persons avföring räcker inte som näring till den mängd grödor som en person behöver.
Problemet är precis det samma med näringslösningen du skriver om.

Du kan få näringslösning från fiskodlingen, men det löser inte problemet eftersom fiskarna behöver mer mat/näring än vad deras avföring ger.

Men ja, du kan ju se till att ladda upp bunkern med ett antal ton konstgödsel, det gör att du kan vara självförsörjande längre.

Syre och el?
Citera
2024-10-03, 22:00
Medlem
Stenballes avatar
Citat:

Genom vatten så kan man få syre, det är så ISS rymdskeppet får syre. https://www.rymdstyrelsen.se/upptack-rymden/bloggen/2018/11/rymdstationens-nya-system-for-vatten--och-luftrening/

Hur många miljoner kan du lägga på ett sådant system, i den mån det alls går att köpa?
Citera
2024-10-03, 22:00
Medlem
Citat:
Jo, du kan använda din avföring som gödning, men en persons avföring räcker inte som näring till den mängd grödor som en person behöver.
Problemet är precis det samma med näringslösningen du skriver om.

Du kan få näringslösning från fiskodlingen, men det löser inte problemet eftersom fiskarna behöver mer mat/näring än vad deras avföring ger.

Men ja, du kan ju se till att ladda upp bunkern med ett antal ton konstgödsel, det gör att du kan vara självförsörjande längre.

Syre och el?

Vatten. Om inte grundvatten räcker till så kan man säkra upp med vattenrum.
Plankton till fiskarna kan man väl odla?
Citera
2024-10-03, 22:02
Medlem
Citat:
Hur många miljoner kan du lägga på ett sådant system, i den mån det alls går att köpa?

Har för mig att jag har läst om ett annat system också. Men visst blir det dyrt men så länge det är realistiskt så kan vi köra på.
Citera
2024-10-03, 22:04
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Vatten. Om inte grundvatten räcker till så kan man säkra upp med vattenrum.
Plankton till fiskarna kan man väl odla?

Ja, det kan du, men även plankton behöver näring, och då har du ännu en näringskrävande organism.
Citera
2024-10-03, 22:07
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Har för mig att jag har läst om ett annat system också. Men visst blir det dyrt men så länge det är realistiskt så kan vi köra på.

Okej, då leker vi med tanken att du lyckas fixa även syreproduktionen, men det kräver ännu mera el.

Snart behöver du ett litet kärnkraftverk, och det är inte realistiskt.

Solenergi?
Nej.
Vind?
Nej.
Fossila bränslen?
Nej.
Biobränslen?
Nej.
Vattenkraft?
Nej.
Citera
2024-10-03, 22:08
Medlem
Det finns väl en bunker full med frön på Svalbard som ska klara allt. Bara att börja jobba där så slipper man bygga eget.
Citera
2024-10-03, 22:10
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Det finns väl en bunker full med frön på Svalbard som ska klara allt. Bara att börja jobba där så slipper man bygga eget.

Okej....och när man har ätit upp alla frön då?
Citera
2024-10-03, 22:12
Medlem
Citat:
Ja, det kan du, men även plankton behöver näring, och då har du ännu en näringskrävande organism.

Ser att den behöver fosfat vilken man får från mat och det har vi redan fixat. Den behöver också Kalcium vilket vi också odlar. Nitrat som den också behöver finns också i maten. Så den behöver bara utvinnas därifrån. https://www.phytoplankton.se/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in