• 1
  • 2
2024-10-02, 23:16
Medlem
Alla generationer har haft nya saker som man behöver lära sig. Det är sant att den tekniska utvecklingen inte gick så fort för 200 år sedan, men det har ändå alltid skett en förändring i hur saker och ting fungerar mellan att folk växt upp (0-20 år) till när de är 50-60 år gamla. Var man t.ex. född 1880 så var bilen troligtvis inte en så stor del av ens uppväxt. När man fyllde 50 så fanns det tydligen 150 000 bilar i Sverige (källa: https://www.so-rummet.se/kategorier/bilens-historia#).

Var man född 1970 så fanns inte smartphones, bankID, och massor med andra innovationer, som man tvingats lära sig. Dessutom blev det mer eller mindre krav på att kunna perfekt engelska för att kunna klara sig. Alla generationer, förutom 40-talisterna, har lärt sig nya saker efter de var 20. Nu ser vi artiklar om hur hemskt komplicerat samhället har blivit, och hur 80-åringar inte klarar av något. Det man aldrig ser är att någon ifrågasätter varför 40-talisterna inte lärde sig engelska på 80-talet, hur en dator funkade på 90-talet, och massor som de bara låtit bli att lära sig.

Är 40-talisterna unika i att de totalvägrat att ta till sig någonting som kom efter de var unga?
Citera
2024-10-02, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qh
Alla generationer har haft nya saker som man behöver lära sig. Det är sant att den tekniska utvecklingen inte gick så fort för 200 år sedan, men det har ändå alltid skett en förändring i hur saker och ting fungerar mellan att folk växt upp (0-20 år) till när de är 50-60 år gamla. Var man t.ex. född 1880 så var bilen troligtvis inte en så stor del av ens uppväxt. När man fyllde 50 så fanns det tydligen 150 000 bilar i Sverige (källa: https://www.so-rummet.se/kategorier/bilens-historia#).

Var man född 1970 så fanns inte smartphones, bankID, och massor med andra innovationer, som man tvingats lära sig. Dessutom blev det mer eller mindre krav på att kunna perfekt engelska för att kunna klara sig. Alla generationer, förutom 40-talisterna, har lärt sig nya saker efter de var 20. Nu ser vi artiklar om hur hemskt komplicerat samhället har blivit, och hur 80-åringar inte klarar av något. Det man aldrig ser är att någon ifrågasätter varför 40-talisterna inte lärde sig engelska på 80-talet, hur en dator funkade på 90-talet, och massor som de bara låtit bli att lära sig.

Är 40-talisterna unika i att de totalvägrat att ta till sig någonting som kom efter de var unga?
En del kanske är inställningen och en annan att med åldern så kanske det blir svårare att lära sig. Sen hamnar man efter och då är det bara frustrerande.
Citera
2024-10-02, 23:30
Medlem
zombie-nations avatar
Första generationen som var ungdom. Ny musik, rock. Bilar blev vanliga för alla. Alla män måste lära sig att köra bil. Matlagningen förändrades och köpta konserver och andra snabba lösningar kom. Vitvaror blev vanliga som kylskåp och tvättmaskiner. Man började kolla på TV. Bönder fick sälja sina gårdar när staden bredde ut sig. Man läste minst två år engelska utan att man hörde det hela tiden. Mycket mer maskiner på arbetsplatsen. Mycket inflytande från USA.
Citera
2024-10-02, 23:59
Medlem
Stenballes avatar
Märkliga påståenden i trådstarten.
40-talisterna växte upp med penna, papper och möjligen en skrivmaskin.
De var 45-60 år när de började använda datorer och ännu äldre när smartphones dök upp, men de flesta av dem lärde sig att hantera dessa.
Citera
2024-10-03, 03:25
Medlem
pn222jws avatar
Ja och nej. 40-talisterna var/är/har bra (svensk) språkförmåga och matematik-kunskaper...då var det fortfarande stora skillnader på medel- och arbetarklassernas utbildningsambitioner samt även på mäns och kvinnors.
Citera
2024-10-03, 05:15
Medlem
Citat:
Alla generationer, förutom 40-talisterna, har lärt sig nya saker efter de var 20.
Det var de som flyttade från landet och jordbruk till städer och industri. Byggde egnahem eller flyttade till något miljonprogram med Konsum, post och bank inpå knuten och skaffade Volvo, hund och husvagn. Raggare. Man fick telefon. De var även våra första charterturister. Semester. Femdagars arbetsvecka. En arbetargrabb kunde studera till ingenjör. Och musiken med Elvis, Rock´n Roll...

Tror nog att de minst sagt har varit med om en massa revolutionerande.

För oss som vuxit upp med datorer tror jag inte det som hänt där egentligen varit så otroligt. Mer gammal sextiotalsteknik som blivit snabbare och mindre. Men visst, Internet är mer än en fluga.

Tror det finns fler 40-talister som kan förklara hur en dator fungerar än vad det finns 00-talister som kan det. Sedan kan såklart de senare mer om applikationerna (eller program som man sa förr).

På en anställningsintervju för många år sedan fick jag frågan om jag "kan datorer". Visst, svarade jag. Vilken del av en dator ska jag berätta om?
Frågan var egentligen om jag kunde använda Windows.
Senast redigerad av Stiffinger 2024-10-03 kl. 05:35.
Citera
2024-10-03, 09:12
Medlem
Citat:

Det fanns inget absolut allmänt behov av att kunna varken engelska eller datorer på 80-talet. Det gör det iofs inte idag heller, men väl ett större socialt tryck på att kunna åtminstone lite engelska.

Bilar blev för övrigt var mans egendom först på 1950-talet.
Citera
2024-10-03, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det var de som flyttade från landet och jordbruk till städer och industri. Byggde egnahem eller flyttade till något miljonprogram med Konsum, post och bank inpå knuten och skaffade Volvo, hund och husvagn. Raggare. Man fick telefon. De var även våra första charterturister. Semester. Femdagars arbetsvecka. En arbetargrabb kunde studera till ingenjör. Och musiken med Elvis, Rock´n Roll...

Tror nog att de minst sagt har varit med om en massa revolutionerande.

För oss som vuxit upp med datorer tror jag inte det som hänt där egentligen varit så otroligt. Mer gammal sextiotalsteknik som blivit snabbare och mindre. Men visst, Internet är mer än en fluga.

Tror det finns fler 40-talister som kan förklara hur en dator fungerar än vad det finns 00-talister som kan det. Sedan kan såklart de senare mer om applikationerna (eller program som man sa förr).

På en anställningsintervju för många år sedan fick jag frågan om jag "kan datorer". Visst, svarade jag. Vilken del av en dator ska jag berätta om?
Frågan var egentligen om jag kunde använda Windows.

Ja, misstänker att det finns fler tekniskt kunniga ingenjörer, alltså människor som faktiskt förstår hur ett datorsystem är uppbyggt, bland 40-talisterna än 70-talister och senare.
Citera
2024-10-03, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whiskytangopapa
Ja, misstänker att det finns fler tekniskt kunniga ingenjörer, alltså människor som faktiskt förstår hur ett datorsystem är uppbyggt, bland 40-talisterna än 70-talister och senare.
Precis, vilket jag ville få fram. Eller än mer, 00-talisterna har inte en aning om hur en dator är uppbyggd.
Citera
2024-10-03, 12:39
Medlem
Citat:
Precis, vilket jag ville få fram. Eller än mer, 00-talisterna har inte en aning om hur en dator är uppbyggd.

Det beror nog på att kunskapsinlärning förr i tiden fokuserade på praktisk inlärning samt att barnen på den tiden fick hjälpa till hemma samt möjlighet att meka på egen hand.

Idag är det youtube de mekar med.
Citera
2024-10-03, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whiskytangopapa
Det beror nog på att kunskapsinlärning förr i tiden fokuserade på praktisk inlärning samt att barnen på den tiden fick hjälpa till hemma samt möjlighet att meka på egen hand.

Idag är det youtube de mekar med.
Nu var det nog inte så vanligt att man lärde sig hur en dator är uppbyggt hemma, även om det förekom som ingenjörsutbildning via korrespondents.
Citera
2024-10-03, 12:58
Medlem
Citat:
Nu var det nog inte så vanligt att man lärde sig hur en dator är uppbyggt hemma, även om det förekom som ingenjörsutbildning via korrespondents.

Nej, precis. Men intresset och förståelse för teknik i allmänhet och tekniken bakom en dator.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in