Citat:
Ursprungligen postat av
qh
Alla generationer, förutom 40-talisterna, har lärt sig nya saker efter de var 20.
Det var de som flyttade från landet och jordbruk till städer och industri. Byggde egnahem eller flyttade till något miljonprogram med Konsum, post och bank inpå knuten och skaffade Volvo, hund och husvagn. Raggare. Man fick telefon. De var även våra första charterturister. Semester. Femdagars arbetsvecka. En arbetargrabb kunde studera till ingenjör. Och musiken med Elvis, Rock´n Roll...
Tror nog att de minst sagt har varit med om en massa revolutionerande.
För oss som vuxit upp med datorer tror jag inte det som hänt där egentligen varit så otroligt. Mer gammal sextiotalsteknik som blivit snabbare och mindre. Men visst, Internet är mer än en fluga.
Tror det finns fler 40-talister som kan förklara hur en dator fungerar än vad det finns 00-talister som kan det. Sedan kan såklart de senare mer om applikationerna (eller program som man sa förr).
På en anställningsintervju för många år sedan fick jag frågan om jag "kan datorer". Visst, svarade jag. Vilken del av en dator ska jag berätta om?
Frågan var egentligen om jag kunde använda Windows.