2024-10-02, 22:55
Medlem
paridas avatar
Hej ölexperter!

Jag ska åka tåg med några polare och tänkte bjuda på öl. Eftersom jag är så snål så tänkte jag köpa dessa på systemet istället.

Förut har det varit Mariestad långburk de har i bistron, men när jag läser nu verkar det vara något ekologiskt som serveras.

Någon av er som vet mer exakt vad det brukar finnas?
Citera
2024-10-02, 23:01
Medlem
katr00pzzs avatar
Har för mig att de brukar ha Ship full of IPA och Mariestads på flaska. Dock överpris som satan. Du ska veta att de även har blivit strängare med att du inte får dricka medtagen alkohol, så optimalt hade varit att ta med dig en egen termos eller liknande som du kan dricka ur och så behöver du inte vara orolig att bli avkastad från tåget.
Citera
2024-10-02, 23:07
Medlem
paridas avatar
Jag kanske var lite otydlig, men planen är ju såklart att på Systembolaget köpa lika öl som de serverar i bistron!
Då borde vi ju kunna dricka den i lugn och ro!
Citera
2024-10-03, 03:35
Medlem
Strodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av parida
Hej ölexperter!

Jag ska åka tåg med några polare och tänkte bjuda på öl. Eftersom jag är så snål så tänkte jag köpa dessa på systemet istället.

Förut har det varit Mariestad långburk de har i bistron, men när jag läser nu verkar det vara något ekologiskt som serveras.

Någon av er som vet mer exakt vad det brukar finnas?

Förra sommarn var det Norrlands ljus, den ekologiska.
Någon får gärna bekräfta eller neka.
Citera
2024-10-03, 06:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strode
Förra sommarn var det Norrlands ljus, den ekologiska.
Någon får gärna bekräfta eller neka.

Minnet kan svika mig, men är det inte Mariestad långburk, Mellerud ekologisk 33cl glasflaska och Ship full of IPA i nuläget? Kan inte lova, men är ganska säker.
Citera
2024-10-03, 07:38
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Undar om det beror på varifrån du åker. Jag åker gbg-sthlm-gbg och där serverades så vitt jag minns. Mariestad långburk, Krusovice långburk, poppels Apa och poppels pale ale.
Jag satt och drack popels apa.
Citera
2024-10-03, 08:26
Medlem
Jordgubbes avatar
Häromdan var det Mariestad, men bra tips till SJ att fortsätt vara diffusa på menyn och variera (Är ju ej tillåtet).
Citera
2024-10-03, 10:14
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Jag kanske var lite otydlig, men planen är ju såklart att på Systembolaget köpa lika öl som de serverar i bistron!
Då borde vi ju kunna dricka den i lugn och ro!

Om du är nervös. Ta med en kylbag med bärs. Gå å köp en öl i bistron så får du en plastmugg med. Sen sitter du med den, i bistron köpta, bärsen på bordet. Fyller på glaset gör du såklart ur kylbagen.

Personligen hade jag nog bara tagit med mig kylbag och egen plastmugg. Sen bara inte göra det så uppenbart.

Vi har haft groggbuffé med med oss med alla tillbehör på tåget. I stora gäng. Brukar aldrig vara ett problem. Så länge man sköter sig och gör det smart.
Citera
2024-10-03, 17:58
Medlem
paridas avatar
Tack för era tips! Blir nog till att köra Mariestad långburk då!

Stort tack, alla!
Citera
2024-10-03, 18:00
Medlem
liten.igelkotts avatar
Popples passion pale ale såldes när jag åkte tåg för någon vecka sedan.
Citera
2024-10-15, 01:07
Medlem
Är det sant att personalen i bistron öppnar dem alkoholhaltiga dryckerna för att klara utskänkningstillståndet?
Menar: du får inte ta med dig den alkoholhaltiga drycken utanför tåget?
Citera
2026-07-25, 13:10
Medlem
Fl1pst3rs avatar
Citat:
Tack för era tips! Blir nog till att köra Mariestad långburk då!

Stort tack, alla!
Någon som kan bekräfta att Mariestads långburk är det som serveras även 2026?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in