2024-10-02, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Är nog orimligt att förändra hela förskoleorganisationen gällande barn 1-3 år för att någon sådan här blådåre som tänder på blöjbarn dyker upp en gång vart hundrade år?! Vi vill alla skydda våra barn, men här skulle man sila mygg och svälja kameler om man gjorde så, bättre att i så fall förbjuda män i all skolverksamhet, eftersom fler pedofiler lär tända på lite mer utvecklade barn.

Det är betydligt fler än så. Han kunde hålla på i 6 år! Betänk att det kanske bara är toppen av ett litet isberg. Det kan finnas andra som inte upptäcks än på några år, och ytterligare fler som aldrig upptäcks.

Göra ansträngningar för att 9 barn skulle sluppit bli utsatta för sexuella övergrepp? Ja det tycker jag verkligen. Vadå förändra hela organisationen? Personalen som tar hand om barn 1-3 år består redan mest av kvinnor. Vore intressant om nån har en siffra på det. Om jag gissar tror jag inte att män utgör mer än 10 % av den personalen som tar hand om barn 1-3 år.

Jag har inget koncept över vilka barn pedofiler ”tänder på” och kan överhuvudtaget inte tänka i de banorna. Det här är ju rovdjur, predators. Främsta anledningen att han gav sig på så små barn är antagligen för att 1) de vet inte vad som är fel/inte lika medvetna, 2) de kan inte gå hem och berätta för sina föräldrar.
Citera
2024-10-02, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagVillMycket
Vad heter de?

Går att hitta genom hans fb.

Jag menar mer att någon borde ju anat något, tycker det skriker psykisk ohälsa och socanmälningar om dom, men jag måste se fel och är väl bara dömande.
Citera
2024-10-02, 22:58
Medlem
Black-butts-matters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Newsflash: förskolelärare/barnskötare är redan ett till största del kvinnodominerat yrke och har så varit så länge förskolor har funnits. Och det har gått bra. Ni kunde visa lite ödmjukhet och uppskattning för de som tar hand om era barn istället för att kalla dem för kärringar, batikhäxor, trötta kärringar osv och att ni minsann kan göra det så mycket bättre. Ja men var hemma med era barn då, var pappalediga. Vi har den möjligheten i Sverige. Min uppfattning är att många på förskolor är ganska unga, typ 20-30 årsåldern.

Det handlar inte om ”förebilder” med såhär små barn. Det handlar om omvårdnad.

Måste säga att det är smått chockerande att se att en tråd som handlar om sexuella övergrepp mot barn domineras av typ kvinnohatare som nu rusat hit för att dels skylla på kvinnor, dels försvara pedofilen. Tycka synd om män men inte tycka synd om de utsatta barnen. Mycket märkligt beteende. Och ni vill ta hand om andras barn? Ni ÄR själva mansbebisar som sitter om gnäller över hur kränkta ni är och hur synd det är om er om man påpekar att manlig personal är den enskilt största riskfaktorn. Så börja med att växa upp i så fall.

Vill man jobba med omsorg så handlar det om att se till någon annans välbefinnande. Inte om att sitta och tycka synd om sig själv och gnälla för att man inte föredras till att ta hand om en viss grupp. Det får man ta. Tror man att barnomsorg handlar om vuxnas känslor så har man alltså inte förstått något av detta.

Fullständigt korrekt. Det är ingen mänsklig rättighet att få jobba med små barn. I hemmet blir pappa viktigare ju äldre barnet blir och precis samma princip gäller i barnomsorgen. All min erfarenhet både som pappa och som ung vikarie i barnomsorgen säger mig att förskolan skulle vara både bättre och tryggare med enbart kvinnlig personal. Det går liksom inte att spela innebandy eller skjuta pilbåge med ettåringar.

Du kommer aldrig att känna dig mer överflödig som man än på en småbarnsavdelning. Eller som pappaledig åt din sexmånaders bäbis. Om du inte lärt dig amma möjligen.

Samhällets roll är inte att tillhandahålla ställföreträdande pappor. Förhoppningsvis finns en ”manlig förebild” hemma, som inte är pedofil.
Senast redigerad av Black-butts-matter 2024-10-02 kl. 23:07.
Citera
2024-10-02, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
Förhindra det från början? Är uppriktigt nyfiken på hur du tänkt dig att det ska gå till?

Personligen tror jag att det aldrig kommer ta slut.

Jag kan bara se ett sätt och det är att man tar bort den största riskfaktorn, manlig personal. Åtminstone för barn som är för små för att protestera eller berätta vad som hänt.

Annars bättre bakgrundskontroller då men jag menar, har de inget brottsregister så får de ju jobb. Jag tror inte att mitt förslag kommer att följas, förskolor behöver väl all personal de kan få tag i. Säkert många som gärna anställer män ur ett jämställdhetsperspektiv också, då det är ett kvinnodominerat yrke. Och kanske en del som inte gör det då det orsakar skepsis från föräldrar i större utsträckning.
Citera
2024-10-02, 23:03
Medlem
outback4s avatar
Får Obehagliga vibbar av dem som direkt efter en dramatisk händelse "förminskar" förövaren. Kan man gå ut och berätta att man är/vart! bästa vän med den som är pedofil så anar jag ugglor i mossen
Utseendet hjälper inte till att minska den känslan direkt..

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/illamaende-oro-i-ljusdal-flera-flickor-utsatta-for-misstankt-pedofil/
Citera
2024-10-02, 23:06
Medlem
Mrflinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DivJunk
Det är klart att anhöriga kan känna sorg. Ja, han var pedofil. Men han var också någons barn.
De som skriker högst i denna tråden har inte själva barn och förstår inte hur man kan älska någon som begått fruktansvärda brott.
Det är alltid lättare att sitta på läktaren och skrika.

Jag har barn och skulle inte älska mitt barn om han var pedofil
Citera
2024-10-02, 23:11
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petitoo
Det hade nog varit bättre om han tagit sitt liv men aldrig efterlämnat material. Vidrigt.
Han tog sitt liv men materialet var tydligen inte spritt utan för familen att hitta. DET måste vara snudd på värre. Men om det aldrig spreds, ..
Citera
2024-10-02, 23:12
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrflink
Jag har barn och skulle inte älska mitt barn om han var pedofil
Jo, det skulle du. Men med förbehåll.

Även mördares mammor älskar sina barn utan att älska det dom gjort, såklart. Sluta debattera dumheter.
Citera
2024-10-02, 23:12
Medlem
Manginazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black-butts-matter
De har väl haft en tillsammans med kommunledningen?

Ok ok! men blir det någon utredning? han hade väl jobbat på dagis i 12-15 år? kan ju röra sig om hundratalet offer?
Citera
2024-10-02, 23:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Krävs väl ändå en del för att implementera ett nationellt förbud för män för att arbeta med blöjbarn och det kan få negativa konsekvenser i exempelvis glesbygd där man då kan drabbas av personalbrist. Man skulle även tvingas rotera personal mellan avdelningar ifall manliga vikarier kom till en småbarnsavdelning, vilket inte är helt ovanligt. Hela tiden med en hemsk tanke i bakhuvudet om att organiseringen beror på pedofili.

Hade fler män tänt på så här små barn, så hade vi väl sett fler fall och fler män som aktivt sökt sig till blöjbarnen. Tror faktiskt att den här snubben är ett unikum och de är hemska, men ska de här få dårarna för den skull få förändra hela förskoleverksamheten?

Det är tyvärr vanligare än det vi ser….
Har hört historier där någon slutade då hon tyckte något skumt pågick men blundade och bara slutade … hon visste inte om såg i syne eller om det var så, att den manliga anställda där hon jobbat använde fingrarna på blöjbarnen. Detta är så vidrigt att ens beskriva. Alla män är inte pedofiler, men det Är konstigt med män som ska kramas och gosas med skolelever och dagis barn. Tyvärr får man hålla fysiskt distans men endå vara stöttande som manlig anställd. Eller så får dom gå två och två för att inte bli beskyllda
Citera
2024-10-02, 23:14
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Stalker
Jag läste i tråden att det tog 3 1/2 månad mellan husrannsakan och självmord, vad gjorde polisen under den tiden käkade munkar?
Har du problem med läsförståelsen ditt jävla stolpskott?
Han tog livet av sig dagen efter husrannsakan. Detta för att polisen beslagtog alla hans mediafiler på mobil och dator. Så han visste att han skulle bli outad så småningom. Därför tog han livet av sig nästan direkt (slängde sig framför tåget). Sen tog det 3 1/2 månad innan det kom ut i medierna.
Citera
2024-10-02, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Har aldrig skrivit "äckliga".

Däremot har jag skrivit batikhäxor, för de har lyckats skapa sig en egen identitet - en bit under feminister men mer generellt. Du däremot har återigen citerat fel. Du vill trycka på din intelligens, men allvarligt.

Det är inte o-intelligent att notera omvärlden. Speciellt om omvärlden uppvisar faktaresidens, eller annat ogillande som saknar grund. Jag tar inte med "hat" för det tror jag inte.

Jag tror din inställning till män är ärlig, du tror att vi alla är arslen som antingen slår dig, tänker slå dig, eller funderar på i vilken riktning abdullah måste tillbes. Eller vad han nu heter. Inte allt av det är ditt fel.

Men du har fel principiellt. "Män" generellt är inte värre än "kvinnor". Men vi tenderar att tangera lagarna - på olika sätt. Oavsett det, om nåt av det är mot barn, så är det allvarligt. Du har försökt förklara hur jag försvarar pedofiler och om du inte ännu förstått att det inte är sant, så finns inte mycket jag kan säga - trots ett par flört med lagen tidigare.

Men som rabiat feminist så måste du väl upprätthålla skenet. Jag vet mindre om era interna bestämmelser än jag vet om HA's.

Vad har jag sagt som du tycker är hat mot män?

Jag har sagt att:

- män i personalen är den största riskfaktorn för sexuella övergrepp mot barn på en förskola.

- barnomsorg handlar om barnens bästa, inte om vuxnas känslor.

Inget av detta utgör hat mot män.
[/quote]

Du har sett det där våldtäktsmålet i Frankrike va? Mannen som drogade sin fru, bjöd in främmande män att våldta henne, halva byns manliga befolkning dök upp, nu sitter de i rätten och säger att det inte var våldtäkt. En har försvarat sig med att säga att han trodde hon var död.

Så jo mäns våld mot kvinnor är ofantligt mycket värre än kvinnors våld mot män, på systematisk nivå. Det är överhuvudtaget inte jämförbart. Då pratar vi mord och våldtäkt alltså. Och i stora delar av världen generellt förtryck.

Det betyder inte att jag tar alla män för våldtäktsmän och mördare. Men det är som du skrev, man måste kunna notera omvärlden. Jag kan inte ta ansvar för de här männens beteende. Men jag kan konstatera att kvinnor inte beter sig på det sättet mot män, och jag kan framförallt ha målsättningen att kvinnors utsatthet för våld ska minska. För att det ska minska måste man fokusera på det våld som faktiskt sker. Det räcker inte att konstatera att det finns andra män som inte begår brott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in