2024-10-02, 17:29
Medlem
Köpte 100 Zolpidem från en privatperson X (en vän), som jag vet köpt dom på nätet.
Nu har X åkt på husrannsakan från polisen pga den sändningen (som jag redan fått), men hos X hittade dom inte så många (typ 5 stycken). X har dessutom Zolpidem på recept (dock inte så många per månad så hen behöver själv köpa svart då och då).
Jag vet inte om X har berättat vem som köpt dom 100 från den aktuella beställningen/leveransen, vågar inte ringa och fråga om det skulle vara avlyssnat. Brukar polisen göra det i sådana här fall? Fick veta vad som hänt av en anhörig till X.

Vad riskerar X att åka på som köpt i sitt namn, men sålt dom till mig?
Vad kan jag åka på om X sagt till polisen att det är till mig hen sålt?
Ingen av oss är någonsin straffad förut. X är sjukskriven och jag är pensionär.
Citera
2024-10-02, 17:58
Medlem
Du kan väl skicka ett sms och träffas någonstans.
Citera
2024-10-02, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du kan väl skicka ett sms och träffas någonstans.
Nej sms vågar man sig väl inte på heller antar jag? Vi bor dessutom väldigt långt från varandra. Får väl åka dit kanske.
Citera
2024-10-02, 18:04
Avslutad
Jag är inte jurist men skriver ändå då jag inte tror så många smarta jurister hänger här ändå då jag inte fått svar på egna funderingar tidigare.

Om polisen kommer hem till dig och hittar tabletterna åker du dit för ringa narkotikabrott och då kan du förvänta dig dagsböter.

Om X är dum nog att erkänna att hen sålt 100 tabletter till dig (hur ska polisen veta att hen sålt vidare till någon om inte X säger det?) kommer X få skaka gallera, annars om X bara behöver förklara de 5 tabletterna blir det dagsböter precis som för dig.
Citera
2024-10-02, 18:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av santamonica
Nej sms vågar man sig väl inte på heller antar jag? Vi bor dessutom väldigt långt från varandra. Får väl åka dit kanske.
Och om de har span på X hus och du åker till hen, vad tror du händer då?

Sorry, kunde inte låta bli Du oroar dig för mkt. Mycket osannolikt att de avlyssnar X telefon såvida inte X är en person med väääldigt mkt fuffens för sig...
Citera
2024-10-02, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IT-snubben
Och om de har span på X hus och du åker till hen, vad tror du händer då?

Sorry, kunde inte låta bli Du oroar dig för mkt. Mycket osannolikt att de avlyssnar X telefon såvida inte X är en person med väääldigt mkt fuffens för sig...

Skulle såklart inte träffa X hos hen utan någon annanstans, och nej X har inget annat "fuffens" för sig än detta.
Citera
2024-10-02, 18:20
Medlem
zombie-nations avatar
Har ni inte Signal, Telegram eller Protonmail?
Citera
2024-10-02, 18:24
Medlem
Citat:
Jag är inte jurist men skriver ändå då jag inte tror så många smarta jurister hänger här ändå då jag inte fått svar på egna funderingar tidigare.

Om polisen kommer hem till dig och hittar tabletterna åker du dit för ringa narkotikabrott och då kan du förvänta dig dagsböter.

Om X är dum nog att erkänna att hen sålt 100 tabletter till dig (hur ska polisen veta att hen sålt vidare till någon om inte X säger det?) kommer X få skaka gallera, annars om X bara behöver förklara de 5 tabletterna blir det dagsböter precis som för dig.

Om X berättat att hen sålt till mig och polisen kommer hem till mig och inte hittar dom 100 pillren (kommer dom inte att göra) vad händer då?

Om X inte berättat att hen sålt till mig (eller någon annan...) borde ju polisen hittat 100 Zolpidem hos hen men det gjorde dom ju inte. Då fattar dom väl att hen sålt dom, och hen åker dit ändå, eller?
Citera
2024-10-02, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Har ni inte Signal, Telegram eller Protonmail?

Nej tyvärr, bara Messenger där vi kommunicerat, och det har jag raderat helt. Även tagit bort X (tillfälligt) på FB/Messenger. Undrar just om det faktum att jag raderat all vår kommunikation på Messenger och tagit bort hen som vän där gör att den försvinner även på X´s Messenger?
Citera
2024-10-02, 18:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av santamonica
Om X berättat att hen sålt till mig och polisen kommer hem till mig och inte hittar dom 100 pillren (kommer dom inte att göra) vad händer då?

Om X inte berättat att hen sålt till mig (eller någon annan...) borde ju polisen hittat 100 Zolpidem hos hen men det gjorde dom ju inte. Då fattar dom väl att hen sålt dom, och hen åker dit ändå, eller?
Om polisen inte hittar nåt hos dig så händer inget med dig. Spelar ingen roll om X skulle sagt att hen sålt till dig. Polisen måste i så fall hitta grejerna hos dig för att se att det stämmer.

Om polisen på nåt sätt vet i förväg att de borde hitta 100 tabletter hos X men inte hittar dessa så lär X bara åka dit för ringa narkotikabrott.
Citera
2024-10-02, 18:37
Medlem
Förlåt, men va? Han har samma medicin på recept, men inte många, och poliser hittar några få hos honom. Varför i helvete skulle han säga annat än att det är ifrån de recept han redan har? Samt varför skulle han erkänna att han sålt dom till dig och göra sig skyldig till narkotikaförsäljning? Om din kompis inte är fullständigt tappad så behöver du inte oroa dig öht. Om han däremot är det så nekar du bara till allt, du vet inget om det, solpiedim vad..? Neka, neka, neka. Se självklart till att pissa rent, kort halveringstid så vara lugnt, finns info på google med tider. Var du dum nog att swisha för köpet, så var det för någon gammal krognota eller middag. Kommer aldrig väckas åtal om du är tyst. Du får ingen "rabatt" av att erkänna.
Citera
2024-10-02, 18:47
Medlem
Citat:
Om polisen inte hittar nåt hos dig så händer inget med dig. Spelar ingen roll om X skulle sagt att hen sålt till dig. Polisen måste i så fall hitta grejerna hos dig för att se att det stämmer.

Om polisen på nåt sätt vet i förväg att de borde hitta 100 tabletter hos X men inte hittar dessa så lär X bara åka dit för ringa narkotikabrott.

Men om nu X sagt att hen sålt dom, men inte talar om till vem, då åker hen väl dit ändå för dom 100 pillren, och försäljning. Undrar vad det innebär?

Vore det bättre om polisen faktiskt fick "hitta" dom hos hen vid ett andra besök/kontakt kanske? Hen kan ju ändra sitt eventuella svar om att dom var sålda, till att det faktiskt var för eget bruk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in