2024-10-02, 18:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av santamonica
Men om nu X sagt att hen sålt dom, men inte talar om till vem, då åker hen väl dit ändå för dom 100 pillren, och försäljning. Undrar vad det innebär?

Vore det bättre om polisen faktiskt fick "hitta" dom hos hen vid ett andra besök/kontakt kanske? Hen kan ju ändra sitt eventuella svar om att dom var sålda, till att det faktiskt var för eget bruk.
Ja erkänner hen att hen sålt vidare så åker hen dit för narkotikaförsäljning och som jag förstått är det endast fängelsestraff i skalan (inte böter). Minst 6 månaders fängelse.

Att ha narkotika för eget bruk ger lägre straff än att sälja narkotika så om X lyckas övertyga polisen om att det var för eget bruk och polisen lyckas hitta tabletterna blir straffet lägre. Jag antar att du här smider en plan som betyder att du ska smussla in dina 100 tabletter i Xs hus så polisen sen hittar dom?
Citera
2024-10-02, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Placeholdernick
Förlåt, men va? Han har samma medicin på recept, men inte många, och poliser hittar några få hos honom. Varför i helvete skulle han säga annat än att det är ifrån de recept han redan har? Samt varför skulle han erkänna att han sålt dom till dig och göra sig skyldig till narkotikaförsäljning? Om din kompis inte är fullständigt tappad så behöver du inte oroa dig öht. Om han däremot är det så nekar du bara till allt, du vet inget om det, solpiedim vad..? Neka, neka, neka. Se självklart till att pissa rent, kort halveringstid så vara lugnt, finns info på google med tider. Var du dum nog att swisha för köpet, så var det för någon gammal krognota eller middag. Kommer aldrig väckas åtal om du är tyst. Du får ingen "rabatt" av att erkänna.

Jo de 5 som hittades hos X kunde ju pekas till receptet. Men det var ju dock så att polisen fått kännedom om dom 100 pillren hen köpt online, och som dom inte hittade hemma hos X, och då tror jag att X sade att dom inte var till hen själv. Men eftersom jag bara hört lite om det hela från en anhörig, och inte vågat kontakta X själv än, så vet jag inte helt säkert vad X sade till polisen. Måste försöka få fram det asap.
Citera
2024-10-02, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IT-snubben
Ja erkänner hen att hen sålt vidare så åker hen dit för narkotikaförsäljning och som jag förstått är det endast fängelsestraff i skalan (inte böter). Minst 6 månaders fängelse.

Att ha narkotika för eget bruk ger lägre straff än att sälja narkotika så om X lyckas övertyga polisen om att det var för eget bruk och polisen lyckas hitta tabletterna blir straffet lägre. Jag antar att du här smider en plan som betyder att du ska smussla in dina 100 tabletter i Xs hus så polisen sen hittar dom?
Kanske något i den stilen ja. Vore inte det det bästa i den här situationen?
Citera
2024-10-02, 19:04
Avslutad
Citat:
Kanske något i den stilen ja. Vore inte det det bästa i den här situationen?
Haha nä jag tycker du ska avvakta lite med din plan.

Prata med X först så att du vet exakt vad hen sagt till polisen.

Tänk på att när husrannsakan görs så brukar polisen ibland ta med sig telefoner och datorer för vidare analys. Så får du inget svar när du ringer kanske det betyder att telefonen tagits i beslag. Oavsett bör du prata med X, kan ju visa sig att det inte är någon fara alls.
Citera
2024-10-02, 19:07
Medlem
Badassmfokas avatar
Jisses lugna ner dig, inget kommer hända med 99.9% säkerhet.

Kan nästan tro du trollar med dina neurotiska ideer om att vännen skulle berätta till polisen att den sålt det till dig och sen otroligast av allt hur du ska plantera tillbaka piller hos X så polisen hittar det där...

Var väl illa nog att starta en tråd om det som fått massa visningar nu. Du stressar upp dig massor i onödan och det värsta som kan hända dig är att du får böter. (Kanske förutom om du bryter dig in hos X och planterar piller du köpt av X! )

Sluta gör olagliga saker nu, du kan uppenbarligen inte hantera det.
Senast redigerad av Badassmfoka 2024-10-02 kl. 19:12.
Citera
2024-10-02, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IT-snubben
Haha nä jag tycker du ska avvakta lite med din plan.

Prata med X först så att du vet exakt vad hen sagt till polisen.

Tänk på att när husrannsakan görs så brukar polisen ibland ta med sig telefoner och datorer för vidare analys. Så får du inget svar när du ringer kanske det betyder att telefonen tagits i beslag. Oavsett bör du prata med X, kan ju visa sig att det inte är någon fara alls.

Mobilen finns kvar det vet jag. Datorn vet jag inte (än).
Citera
2024-10-02, 19:51
Avslutad
Citat:
Mobilen finns kvar det vet jag. Datorn vet jag inte (än).
Då är det bara ringa. Lovar dig att telefonen inte är avlyssnad såvida din vän X inte är en riktigt ful fisk. Vilken hen inte verkar vara enligt dig. Så ring nu och red ut den här röran...
Citera
2024-10-02, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badassmfoka
Jisses lugna ner dig, inget kommer hända med 99.9% säkerhet.

Kan nästan tro du trollar med dina neurotiska ideer om att vännen skulle berätta till polisen att den sålt det till dig och sen otroligast av allt hur du ska plantera tillbaka piller hos X så polisen hittar det där...

Var väl illa nog att starta en tråd om det som fått massa visningar nu. Du stressar upp dig massor i onödan och det värsta som kan hända dig är att du får böter. (Kanske förutom om du bryter dig in hos X och planterar piller du köpt av X! )

Sluta gör olagliga saker nu, du kan uppenbarligen inte hantera det.

Idén med pillrens eventuella återtåg beror helt och hållet på omsorg om vännen, och de olika straffsatserna som beskrivits här i tråden! Jag klarar mig.
Citera
2024-10-02, 20:02
Medlem
I den situation du beskriver kan **X** riskera åtal för narkotikabrott om hen har köpt och sålt olagligt införskaffad Zolpidem, även om hen har recept på det. Om X berättar för polisen att hen har sålt till dig, kan du också riskera åtal för innehav och köp av narkotika. Även om ingen av er har tidigare brottslighet, kan polisen fortfarande utreda detta som ett allvarligt fall. Du bör överväga att söka juridisk rådgivning för att förstå eventuella risker och försvara dig.
Citera
2024-10-02, 20:32
Medlem
HBTKuks avatar
Om personen har uppgett ditt namn så är denne riktigt dum. Så enkelt att bara vara tyst, särskilt om man kränger droger, vilket din polare gör.

Han lär ha mer vett än så..
Citera
2024-10-02, 21:10
Medlem
zcinners avatar
Varför skulle X få husransakan efter brevet kommit fram?
Citera
2024-10-02, 21:12
Medlem
jimmiejugends avatar
Du vet såklart ingenting om detta om det är någon som frågar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in