2024-10-02, 12:36
Medlem
Åter igen, jag vet inte vem som mördade Palme, och jag påstår inte att det var CA, men jag står absolut fast vid att han såhär långt i den långa utredningen är mest intressant (att utreda vidare) och utan otvekan mest misstänkt.

Sen får man acceptera att mordet inte kommer att klaras upp. Jag har inga problem med det, det är mest bara fakta så att säga. Vad gäller just CA tror jag inte att särskilt mycket nytt kommer att dyka upp som förändrar något. Det är som det är.

Men det handlar som jag ser det om en grundläggande förmåga att lägga ihop ett och ett, samt om statistik som jag ser det. Han fikade mitt emot mordplatsen, han besökte mordplatsen rent fysiskt på tioårsdagen (kanske även innan, det vet vi inte), han ser ut som gärningsmannen, signalement på längd och kroppsform stämmer, hans revolver försvinner, han erkänner själv att han milt uttryckt inte gillade Palme, han uteblir märkligt nog från möten i pistolklubben under hela 1986? han hade ett solklart motiv till att skjuta Palme, han håller sig undan kontakten med myndigheter (hörsammar inte kallelser från polisen), han lämnar tveksamma uppgifter i förhör, flytten är lite märklig, hans liv förändras helt efter februari 1986, han skjuter sig när polisen knackar på oannonserat osv osv.. han bodde också inom genomförbart avstånd från mordplatsen så att säga. Värt att notera är att han stämmer in väldigt väl också på en typiskt ensamagerande gärningsman med psykisk ohälsa som ger sig på politiker och andra, och just hans vapen bara råkar vara den enda revolvern som inte provskjuts..

Var för sig är allt det här ointressant, det säger ingenting men brottsutredning handlar väl om att lägga ett pussel bit för bit. sammantaget tecknar allt det här en bild som pekar i en riktning..

Genomför man en stor utredning så uppstår naturligtvis en massa falskekon. Klutter i bakgrunden så att säga! Osammanhängande vittnesutsagor, falska påståenden, oklara spår som inte leder någonstans, missförstånd, vittnen som tar helt fel på dag osv. Det gäller att kunna sålla och sortera ut en rimlig bild av vad som hänt. CA är en fullt ut tänkbar gärningsman. Helt klart..

MEN det är naturligtvis massor vi inte vet och aldrig någonsin kommer att få klarhet i. Det är lätt att övertolka bilden vi har av CA. Den är trots allt väldigt knapphändig. Men möjlig GM? Absolut!
Citera
2024-10-02, 13:00
Medlem
Vad gäller utsagor från fd klubbmedlemmar och familj m.m. så kan det vara värt att tänka på bara att i landets fängelser sitter både en och annan individ inlåst som är dömd för exempelvis mord, eller överfallsvåldtäkter och andra grova dåd som utav omgivningen beskrivits som mycket mycket lugna o tystlåtna osv..

Absolut inte typen som skulle kunnat begå nåt sånt här.., den sista man skulle tänka sig..” osv

En som jobbat på fängelse berättade en gång att en del grova brottslingar inte alls är som man förväntar sig alla gånger. Dömda mördare kan vara väldigt lugna människor som är lågmälda och till och med trevliga att konversera med. Inte alls alltid de stereotypa adrenalindårarna i varje enskilt fall.

Det finns ju till och med ett inte helt ovanligt förekommande uttryck i svensk språket som lyder -I de lugnaste vatten..

Så att sånt kan va värt att ha med sig bara i diskussionen om eventuell mördare eller inte.
Senast redigerad av Macke85 2024-10-02 kl. 13:43.
Citera
2024-10-02, 13:16
Medlem
pojkpingiss avatar
Kikade precis igenom "debatten" mellan TP och JJ. Tycker ärligt talat inte att en dylik debatt känns särskilt pigg 2024, möjligen om året vore 1990. Två nördar i varsin ringhalva hårt kramande varsin seriefigur. Och inte hettade det till heller - som Expressen utlovade. Det enda som hettade till, var väl att JJ verkade vara på ett tämligen dåligt humör redan från start. Dessutom fick jag ibland känslan av att han trodde sig ha hamnat på ett seminarium om CA, där endast han själv var talare. Någon vidare debattör var han heller inte, tyvärr. Trots sina passerade fyrtio kändes det mest som om han satt med taggarna utåt på den anklagades bänk likt en hormonstinn tonåring. Där höjde åtminstone jag på ögonbrynen, och fick dålig magkänsla.

Och den mer än lovligt självcentrerade och möjligen överförfriskade moderatorn älskade verkligen sin egen röst, så pass att det tyvärr gick utöver både TP och JJ, och det utlovade samtalet. Det blev egentligen varken hackat eller malet. Dessutom hänvisade han (vid tre tillfällen under samtalets gång) till att debatten kunde fortsätta i baren som minsann öppnade kl 18. Vilken tomte.

TP fick tyvärr inte många sylar i vädret, men verkade vara långt mer avslappnad och road över tillställningen än sin meningsmotståndare. Dock blev han synbart irriterad på moderatorns tramsande ett par ggr, vilket så klart var befogat. Annars var han saklig och lugn, ömsom risade och ömsom rosade såväl uppslaget som boken CA. Något JJ inte var i närheten av (för att uttrycka det diplomatiskt), tyvärr.

Jag ser tyvärr "debatten" från JJ:s håll lite som ett haveri, hoppas det var en engångsföreteelse, annars kommer han tyvärr inte vara någon vidare promotor för uppslaget, för ifrågasatt kommer han sannolikt bli fler ggr. Men kanske får man se det som att hans främsta förtjänst var att just föra fram CA i ljuset för den breda massan. Nyhetens behag lär dock lägga sig snart om boken, och JJ kan återgå till det normala, kanske lika bra. Fan vet.
Citera
2024-10-02, 13:27
Medlem
Är det bara jag som tycker att youtubevideon där man låter ett AI-verktyg jämföra, Mårtens tror jag det är, fantombild med något foto på CA är något av det mest intressanta som hänt i utredningen på sådär 38 års tid?

Det är svårt att bara prata bort..
Citera
2024-10-02, 13:38
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Är det bara jag som tycker att youtubevideon där man låter ett AI-verktyg jämföra, Mårtens tror jag det är, fantombild med något foto på CA är något av det mest intressanta som hänt i utredningen på sådär 38 års tid?

Det är svårt att bara prata bort..

Solklart intressant, och fantombilden är ju väldigt lik CA. Men att det skulle vara det intressantaste som hänt i utredningen håller jag inte med om, det är dessutom väldigt svårt att rangordna. Däremot är väl hela uppslaget CA något av det intressantaste som hänt i utredningen på 38 år, dock bygger ju i princip allt på indicier (vilket i sig inte är fel). Men mycket av den fakta som presenterats (främst via tråden) om CA är ju intressant och besvärande för CA. Dock är det ju viktigt (mitt i all CA-yra) att försöka hålla sig nykter, och inse att man kan plocka fram i det närmaste lika tunga indicier mot kring flertalet andra uppslag. Och att utredningen lades ner pga alla indicier och fakta mot SE är ju inte konstigt heller, egentligen. Om man ska vara brutalt ärlig.
Citera
2024-10-02, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Relevant avsnitt SvD-artikeln

Ja, som sagt har vi bedömt dessa uppgifter som mindre trovärdiga och icke tillförlitliga redan 2020 på grund av deras ursprung, inblandade uppgiftslämnare samt deras status och motiv. Det kan vara på sin plats att länka tillbaka till dessa uppgifter, eftersom de har aktualiserats igen av TP på bokmässan.

Uppgiftslämnaren berättar i förhör IVA 21361:

Angående uppgiftens ursprung
(tredjehandsuppgifter)
Uppgifterna fick *** av en, som han beskriver det, knäppskalle som själv haft vapen. De uppgifter som *** nu berättar är det han i sin tur har fått höra av sin uppgiftslämnare och uppger att mannen heter *** och har säkert figurerat i polisens papper.

Motivet enligt UL (tjäna pengar)
*** tyckte att *** och han skulle tjäna pengar på uppgifterna.*** tyckte det lät lite intressant med att man hade historien om hur Christer Anderssons vapen försvann och tog därför själv kontakt med Palmegruppen och den som då svarade var Lennart Gustavsson.

Tidpunkt och syfte enligt UL (1985 eftersom CA var i behov av pengar)
*** köpte då Christer Anderssons Smith&Wesson revolver för 24-25 000. |….] CA kunde inte mycket annat göra än att sälja vapnet då han var tvungen att ha pengarna för att någorlunda få till sommarstugan.

*** är av uppfattningen att försäljningen av vapnet ägde rum före mordet, det kan eventuellt ha varit under hösten 1985.

Trolig UL och status

(FB) Tråden om Christer Andersson

Försök att tolka förhöret
i anslutning till pilbågsprästen

Kontakt 2018 och registeruppslag i ärendet
https://ibb.co/1nFfHLg
https://wpu.nu/images/b/b3/IVA_21361-01_kontroll_av_vapeninnehav.pdf

Förhör IVA 21361 - transkribering Lookalike (tidig utl med mindre maskering)

Jag håller med om att källorna har så grava trovärdighetsproblem att man måste lämna uppgifterna därhän.
Det mesta verkar härstamma från den certifierade psyksjuke rättshaveristen Bengt Å,och därmed så blir det problem direkt.

Uppgiften som finns om en splittring inom APK förtjänar dock lite belysning tycker jag.Att klubben skall ha delats i två delar skall enligt Johan Mikaelsson kunna verifieras genom Svenska Sportskytteförbundet.
Har du lite info runt detta?
Citera
2024-10-02, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10juni
Så mycket kan man i alla fall konstatera att även Christer A den tredje verkar ha haft en viss koppling till radioteknik. På minnessidan finns det nämligen en uppgift om att han 1995 arbetade på "planeringsavdelningen för antennära produkter" hos Ericsson. I likhet med den rätte CA tycks han också ha varit travintresserad.

Det jag inte riktigt får ihop är uppgiften från individen som skriver på Walls blogg och som påstår sig veta vilken radioamatören är.
Han säger att denne varit bosatt Trångsund sedan åtminstone 1990.
När jag kollar BL Christer så har denna bott i nuvarande bostad sedan 1997.
Det kan naturligtvis ha en enkel förklaring..han kanske helt enkelt flyttat inom samma gata.
Han uppmanar dessutom Wall att söka kontakt..så oavsett måste det vara BL Christer som avses vara den s.k radioamatören.
Citera
2024-10-02, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Solklart intressant, och fantombilden är ju väldigt lik CA. Men att det skulle vara det intressantaste som hänt i utredningen håller jag inte med om, det är dessutom väldigt svårt att rangordna. Däremot är väl hela uppslaget CA något av det intressantaste som hänt i utredningen på 38 år, dock bygger ju i princip allt på indicier (vilket i sig inte är fel). Men mycket av den fakta som presenterats (främst via tråden) om CA är ju intressant och besvärande för CA. Dock är det ju viktigt (mitt i all CA-yra) att försöka hålla sig nykter, och inse att man kan plocka fram i det närmaste lika tunga indicier mot kring flertalet andra uppslag. Och att utredningen lades ner pga alla indicier och fakta mot SE är ju inte konstigt heller, egentligen. Om man ska vara brutalt ärlig.

Det som jag tyckte var intressantast var TPs uppgift om att han äntligen tänker försöka bemöta de femton punkterna som Wall,Olsson med flera författade redan 2020.
Jag ser fram emot förklaringen till SEs uppgift angående exempelvis hans observation av HJ vid sin vita taxibil precis efter mordet.
Citera
2024-10-02, 14:43
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det som jag tyckte var intressantast var TPs uppgift om att han äntligen tänker försöka bemöta de femton punkterna som Wall,Olsson med flera författade redan 2020.
Jag ser fram emot förklaringen till SEs uppgift angående exempelvis hans observation av HJ vid sin vita taxibil precis efter mordet.

Håller med. Jag trodde ärligt talat att TP bemött de femton frågorna som publicerades i DN 2020, märkligt att han inte gjort det, det borde han ha gjort senast någon månad efter publiceringen. Kanske finns naturliga orsaker till det uteblivna svaret. Han har ju inte varit aktiv (kanske sunt) gällande SE/MOP sedan 2021 vad jag vet. Det tredje Filter-podd-avsnittet om Skandiamannen släpptes ju då.

Ett smärre olidligt avsnitt, minns att Göransson var bitvis olidlig, sedan plockade man ju isär varenda ord som SE yppat och sökte vända det emot honom (om jag minns rätt). Snudd på osmakligt. Har för mig att det rörde sig om nylanseringen av TP:s bok med 7-8 nya kapitel, varav i några de ägnade sig åt överkurs in absurdum gällande överanalysering av minsta stavelse från SE, som om de plötsligt börjat vackla kring spåret själva. Kan till viss del förstå att TP tog semester från MOP efterpå.
Citera
2024-10-02, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det jag inte riktigt får ihop är uppgiften från individen som skriver på Walls blogg och som påstår sig veta vilken radioamatören är.
Han säger att denne varit bosatt Trångsund sedan åtminstone 1990.
När jag kollar BL Christer så har denna bott i nuvarande bostad sedan 1997.
Det kan naturligtvis ha en enkel förklaring..han kanske helt enkelt flyttat inom samma gata.
Han uppmanar dessutom Wall att söka kontakt..så oavsett måste det vara BL Christer som avses vara den s.k radioamatören.
Med hjälp av olika årgångar av Sveriges befolkning kan man se att Christer den andres gatunummer var 11 B från 1978. Så även 1990. Från 1997 handlar det om 9 A. Samma gata alltså.
Citera
2024-10-02, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10juni
Med hjälp av olika årgångar av Sveriges befolkning kan man se att Christer den andres gatunummer var 11 B från 1978. Så även 1990. Från 1997 handlar det om 9 A. Samma gata alltså.

Bra det 10 Juni.
Därmed råder ingen motsättning emellan de lämnade uppgifterna på Walls blogg och den verkliga verkligheten.
Citera
2024-10-02, 15:29
Medlem
Macke85
Håller helt med om det. AI-bilden är ännu en skarp misstanke som pekar åt samma håll som alla de andra, i den numera lååånga listan emot CA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in