• 1
  • 2
2024-09-30, 06:03
Medlem
PrippsFats avatar
Jag har verkligen försökt få en lägenhet centralt. Har bra lön och inga betalningsanmärkningar. Är nog en perfekt hyresgäst.

Men hur många lägenheter jag söker, så får jag inga på Home Q.

Har varit på en visning. Men den resulterade i inget.

Finns det något man kan göra för att öka sina chanser? Skall man ringa de som lägger ut annonserna och tjata hål i huvudet på dem eller vad? Hur öka sina chanser?

Tips tas emot tacksamt.
Citera
2024-09-30, 06:56
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrippsFat
Jag har verkligen försökt få en lägenhet centralt. Har bra lön och inga betalningsanmärkningar. Är nog en perfekt hyresgäst.

Men hur många lägenheter jag söker, så får jag inga på Home Q.

Har varit på en visning. Men den resulterade i inget.

Finns det något man kan göra för att öka sina chanser? Skall man ringa de som lägger ut annonserna och tjata hål i huvudet på dem eller vad? Hur öka sina chanser?

Tips tas emot tacksamt.

Maila privata hyresvärdar direkt.
Citera
2024-09-30, 07:24
Medlem
Sonny00s avatar
En förklaring av vad ”Home Q” är för någonting plus en länk hade varit klädsamt.
Citera
2024-09-30, 07:35
Medlem
Titsdontlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
En förklaring av vad ”Home Q” är för någonting plus en länk hade varit klädsamt.
En sketen sida som listar hyresrätter till överpriser
Citera
2024-09-30, 08:15
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Min bild av homeq är att de primörer de med större behov framför de som bara vill ha något bättre.

Så säg att du bor i Göteborg och vill flytta från Västra Frölunda till centrum, finns det då en sökande på lägenheten i centrum som fått ett jobb på Volvo men bor i Örebro kommer örebroare ha företräde då den personen har större behov och dessutom bidrar till stadens utveckling.

Tror faktiskt lång kötid är något negativt på homeq då det signalerar "fet katt" och någon som kommer ringa tio gånger i veckan om upplevt dåligt städat trapphus och ludd i torktumlare.
Citera
2024-09-30, 08:30
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Från Homeq sida mot potentiella hyresgäster
"Lägenheterna hyrs ut med köpoäng, först-till-kvarn eller slumpmässigt. Så oavsett om du behöver en lägenhet nu eller i framtiden, bli medlem!"

Från deras sida till fastighetsägare
"För att garantera en trygg och stabil hyresprocess genomför vi en noggrann inkomst- och kreditkontroll för alla som söker era lägenheter. Genom en effektiv automatiserad process granskar vi inkomstuppgifterna för varje sökande. Vi kontrollerar och verifierar anställningsavtal, lönespecifikationer, bolagsintyg eller studentintyg för att säkerställa sökandens sysselsättning och ekonomiska stabilitet. Men även kredithistorik, flytthistorik och mer. Med våra noggranna bakgrundskontroller kan ni känna er trygga och göra välgrundade beslut i er hyresprocess."

Då TS kommer på visning tar ju sig TS igenom bakrundskontrollen, så handlar då antagligen om att TS antagligen bäljs bort till götmån gör någon med bättre ekonomi, större behov eller möjligen längre kötid. Allternativt att TS inte klarar en fördjupad kontroll.

Något nytt och intressant jag hörde när vi köpte lgh är att antalet beviljade men outnyttjade krediter var något väldigt positivt vid en kreditprövning. Så jag med mina olika kreditkort med en sammanlagd outnyttjad kredit på 600 000 blev väldigt kreditvärdig, troe det skulle varit det omvända.

Så TS hur ser det ut med dina kreditkort sköter du dem?
Citera
2024-09-30, 22:33
Alla kommuner har egen hyresvärd som man söker lägenhet i inte homeQ
Citera
2024-10-01, 06:57
Medlem
PrippsFats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Från Homeq sida mot potentiella hyresgäster
"Lägenheterna hyrs ut med köpoäng, först-till-kvarn eller slumpmässigt. Så oavsett om du behöver en lägenhet nu eller i framtiden, bli medlem!"

Från deras sida till fastighetsägare
"För att garantera en trygg och stabil hyresprocess genomför vi en noggrann inkomst- och kreditkontroll för alla som söker era lägenheter. Genom en effektiv automatiserad process granskar vi inkomstuppgifterna för varje sökande. Vi kontrollerar och verifierar anställningsavtal, lönespecifikationer, bolagsintyg eller studentintyg för att säkerställa sökandens sysselsättning och ekonomiska stabilitet. Men även kredithistorik, flytthistorik och mer. Med våra noggranna bakgrundskontroller kan ni känna er trygga och göra välgrundade beslut i er hyresprocess."

Då TS kommer på visning tar ju sig TS igenom bakrundskontrollen, så handlar då antagligen om att TS antagligen bäljs bort till götmån gör någon med bättre ekonomi, större behov eller möjligen längre kötid. Allternativt att TS inte klarar en fördjupad kontroll.

Något nytt och intressant jag hörde när vi köpte lgh är att antalet beviljade men outnyttjade krediter var något väldigt positivt vid en kreditprövning. Så jag med mina olika kreditkort med en sammanlagd outnyttjad kredit på 600 000 blev väldigt kreditvärdig, troe det skulle varit det omvända.

Så TS hur ser det ut med dina kreditkort sköter du dem?
Jag har noll i lån, inga kreditkort och aldrig haft betalningsanmärkningar. Tjänar bra.
Citera
2024-10-01, 06:58
Medlem
PrippsFats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilovesummer
Alla kommuner har egen hyresvärd som man söker lägenhet i inte homeQ
Varför inte?
Citera
2024-10-01, 06:59
Medlem
PrippsFats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Maila privata hyresvärdar direkt.
Tack!
Citera
2024-10-01, 13:14
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Tack!

Jag har 3 bekanta som fått lägenhet på det viset, dessutom i Stockholm.
Lycka till.
Citera
2024-10-01, 13:28
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Jag har noll i lån, inga kreditkort och aldrig haft betalningsanmärkningar. Tjänar bra.

Du får skaffa dig några kreditkort, använda dem och visa att du kan sköta dina krediter så förbättrar du sin kreditvärdighet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in