2024-09-29, 19:43
Medlem
Hossejns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
SFB är en ganska dålig översättning dock. Jag vet inga bra översättningar av Bibeln, utan man måste läsa det på originalspråken för att se att Jesus är Guds son, och din heresi är obiblisk.

Så, av alla översättningar som har gjorts så är du övertygad om något för att du talar/läser orginalspråken obehindrat, eller för att någon du litar på påstår att översättningarna är dåliga? Kan du hänvisa till någon vetenskaplig källa eller dylikt som stärker din tes.
Citera
2024-09-30, 01:49
Medlem
Flammarions avatar
Tre nyanser av Gud.
Det är INTE samma sak som polyteism.
Citera
2024-09-30, 07:29
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Jag tror att Gud är en enda. Han är Kristus uppstånden.

Då tror du inte på det som står i Bibeln.
Citera
2024-09-30, 07:35
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hossejn
Så, av alla översättningar som har gjorts så är du övertygad om något för att du talar/läser orginalspråken obehindrat, eller för att någon du litar på påstår att översättningarna är dåliga? Kan du hänvisa till någon vetenskaplig källa eller dylikt som stärker din tes.

Jag har själv studerat bibelhebreiska och koinégrekiska. Jag vet att det är svårt att översätta från dessa språk, men vid många tillfällen ser jag (främst i NT) att det rör sig mer om översättarens alternativt redigerarens önsketänkande, än vad som verkligen står i texten.

Jag har hört talas om en som ska ha översatt GT bra, men jag har själv inte läst den,och jag vet inte namnet på den. Jag känner inte till någon bra översättning av NT, men det är möjligt att det finns.

Det finns många nyanser i Bibeln som försvinner i översättningarna, och dessa är viktiga i en del fall. I några fall är det bara poetiska skillnader.
Citera
2024-09-30, 07:35
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Tre nyanser av Gud.
Det är INTE samma sak som polyteism.

Tre nyanser av Gud är obibliskt.
Citera
2024-09-30, 08:44
Medlem
Citat:
Då tror du inte på det som står i Bibeln.
Gud skapade allt genom människosonen enligt Bibeln:
1 Mos 1:1 "I begynnelsen skapade Gud himmel och jord."
Kristus är begynnelsen och det betyder att det är i honom som Gud skapade himmel och jord.
Joh 1:3 Allt blev till genom honom, och utan honom blev ingenting till av det som är till

Joh 1:10 Han var i världen och världen hade blivit till genom honom, men världen kände honom inte.

Kol 1:16 för i honom skapades allt i himlen och på jorden: synligt och osynligt, tronfurstar och herradömen, härskare och makter – allt är skapat genom honom och till honom.
Om Sonen säger Gud:
Heb 1:10 Och:
I begynnelsen lade du, Herre,
jordens grund,
och himlarna är
dina händers verk.
Jesus Kristus som människoson är världens grundläggare och Jesus Kristus som uppstånden är Gud Fadern:

Jesus säger:
Upp 21:6 ..."Det har skett. Jag är A och O, begynnelsen och änden. Åt den som törstar ska jag fritt ge ur källan med livets vatten. 7 Den som segrar ska få detta i arv, och jag ska vara hans Gud, och han ska vara min son.
Förnekar du att Jesus är Gud så är du en av dem som inte tar emot honom: (Likt Jehovas Vittnen).
Joh 1:10 Han var i världen och världen hade blivit till genom honom, men världen kände honom inte. 11 Han kom till det som var hans eget, och hans egna tog inte emot honom. 12 Men åt alla som tog emot honom gav han rätten att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn. 13 De är inte födda av blod eller av köttets vilja eller av någon mans vilja, utan av Gud.
Världen har inte blivit till genom någon annan än Gud.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2024-09-30 kl. 08:48.
Citera
2024-09-30, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SKÅNELAND
Jag har ett tag undrat vem den heliga anden är.
Och är igentligen kristendomen en monoteistisk religion?
Fadern, sonen och den heliga anden. Hur går det ihop?
Jesus var en människa av kött och blod som innehade guds ande.
Citera
2024-09-30, 09:52
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Det är inte hela sanningen.

Allt har av min Fader blivit förtrott åt mig. Och ingen känner Sonen utom Fadern, ej heller känner någon Fadern utom Sonen och den för vilken Sonen vill göra honom känd. -- — Matteus 11:27

Och likväl har ingen stigit upp till himmelen, utom den som steg ned från himmelen, Människosonen, som var i himmelen. — Johannes 3:13

Ja, jag har gått ut ifrån Fadern och har kommit i världen; åter lämnar jag världen och går till Fadern.» — Johannes 16:28

Lärda kristna har definierat att Gud är fadern, sonen och den helige anden.

Vid den tiden talade Jesus och sade: »Jag prisar dig, Fader, du himmelens och jordens Herre, för att du väl har dolt detta för de visa och kloka, men uppenbarat det för de enfaldiga. — Matteus 11:25
Citera
2024-09-30, 12:16
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Tre nyanser av Gud är obibliskt.

Sanningen kan uttryckas på olika sätt.
Citera
2024-09-30, 12:21
Medlem
Flammarions avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Barbe

… och Jesus var den fysiska manifestationen av Fadern.
Citera
2024-09-30, 18:46
Medlem
Hossejns avatar
Citat:
Jag har själv studerat bibelhebreiska och koinégrekiska. Jag vet att det är svårt att översätta från dessa språk, men vid många tillfällen ser jag (främst i NT) att det rör sig mer om översättarens alternativt redigerarens önsketänkande, än vad som verkligen står i texten.

Jag har hört talas om en som ska ha översatt GT bra, men jag har själv inte läst den,och jag vet inte namnet på den. Jag känner inte till någon bra översättning av NT, men det är möjligt att det finns.

Det finns många nyanser i Bibeln som försvinner i översättningarna, och dessa är viktiga i en del fall. I några fall är det bara poetiska skillnader.

Okej, så då har du alltså läst Bibeln på originalspråk och sedan jämfört denna med exempelvis Bibel 2000, sedan plockat ut delar ur bibeln där översättningen ändrar mer än nyansen, och där kommit till insikt att dessa översättningar är så pass olik originalspråk så att det förändrar innebörden i Bibeln?

Tolkar jag dig då rätt?
Citera
2024-09-30, 21:31
Medlem
Citat:
I alla mirakler Jesus gjorde var det gud som verkade genom Jesus och den ande Jesus innehade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in