2024-09-30, 15:06
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Läser du riktigt rätt nu?

"Men att mer än svenska omställningen hänger på att Northvolt överlever."

Att omställningen inom (ex. EU) hänger på Northvolt. Det är så du ska läsa det hela.

Det du skriver i din tolkning är inte riktigt samma sak.

" hänger alltså svenska omställningen på Northvolt och mer än så"

Du skriver att den svenska omställningen hänger på fler saker än Northvolt.

Nej det gör jag inte. Jag sätter ... efter och hänvisar därmed till det Burman skriver. Det ska inte göras några tolkningar. Svara i stället på vad han menar, i konkreta termer.
Citera
2024-09-30, 15:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Ja, självklart. Men det har ju också rapporterats om förluster på flera ggr försäljningen. Det borde inte vara möjligt utan avskrivningar av investeringar, menar jag.

Men det är ju inte det som är krisen. Krisen är att de har tomt i kassan och avskrivningarna tömmer inte kassan.
Citera
2024-09-30, 15:12
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Nåt som jag inte fattat ännu är vad alla tusentals på Northvolt sysslat med senaste åren då produktionen aldrig kommit igång. Har massor av anställda bara hängt på fabriken utan att göra nåt? Finns det en gigantisk överbyggnad i Stockholm och Västerås som har powerpoint-möten med varandra?

Postade detta tidigare i tråden:

Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Från en ett år gammal Google-recension av fabriken från en klarsynt engelsman som jobbat där:
Never worked in a place where so many employees don't have a clue. A lot of smart people who do nothing and don't know what to do.....every day. The place must be bleeding money
Citera
2024-09-30, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej det gör jag inte. Jag sätter ... efter och hänvisar därmed till det Burman skriver. Det ska inte göras några tolkningar. Svara i stället på vad han menar, i konkreta termer.

Jaga tolkar det som att han menar att NV har betydelse för ett större sammanhang än just för Sveriges omställning.

Jag lägger inte mer vikt vid det än att jag, och säkert fler än mig, tolkar orden så.

Jämför med detta:

"Men att mer än Ukrainas frihet hänger på att Ukraina överlever (den ryska aggressionen)."
Citera
2024-09-30, 15:21
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Ja, självklart. Men det har ju också rapporterats om förluster på flera ggr försäljningen. Det borde inte vara möjligt utan avskrivningar av investeringar, menar jag.

Jag har funderat på om det handlar om ett MiniScribe-fall.

https://en.wikipedia.org/wiki/MiniScribe#Fraud_and_failure
Citera
2024-09-30, 15:22
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Never worked in a place where so many employees don't have a clue. A lot of smart people who do nothing and don't know what to do.....every day. The place must be bleeding money
Men det handlar alltså om över två tusen jobbare som, enligt min uppfattning, inte kunnat leverera ett enda användbart batteri under snart tre års "produktion".

Då räcker inte förklaringen att arbetet var dåligt organiserat.
Citera
2024-09-30, 15:30
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men det handlar alltså om över två tusen jobbare som, enligt min uppfattning, inte kunnat leverera ett enda användbart batteri under snart tre års "produktion".

Då räcker inte förklaringen att arbetet var dåligt organiserat.

Några batteripack har de ju levererat eftersom Scania sagt att de mottagit ett antal. Mig veterligen har inget annat företag sagt att de fått NV-batterier? Det finns ju däremot inget som säger att de tillverkat cellerna i Scania-packen själva -- det kan vara paketeringar av inköpta celler. Det skulle göra att samtliga skeppade pack skulle tillverkats med förlust, vilket tillsammans med ett "skeppa tegelstenar"-scenario (till lager i Polen t.ex.) bara skulle spä på pengabrännandet.
Citera
2024-09-30, 15:37
Medlem
glimmandes avatar
Deras pilotfabrik i Västerås kanske är dom som producerat?
Citera
2024-09-30, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Deras pilotfabrik i Västerås kanske är dom som producerat?

Talar väl lite emot det hela när det verkar vara Västerås som procentuellt verkar ta en större smäll än Skellefteå när det gäller varsel. Dessutom talas det om en upprampning till 100 000 battericeller fram till nyår och det blir kvar 1800 anställda i Skellefteå så......
Citera
2024-09-30, 15:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jaga tolkar det som att han menar att NV har betydelse för ett större sammanhang än just för Sveriges omställning.

Jag lägger inte mer vikt vid det än att jag, och säkert fler än mig, tolkar orden så.

Jämför med detta:

"Men att mer än Ukrainas frihet hänger på att Ukraina överlever (den ryska aggressionen)."

Ja jag tolkar hans ord exakt så och då hade jag förväntat mig att han kunde vidareutveckla detta. Nu är det bara påståenden och givetvis ett sätt för honom att försöka få större fokus på att rädda Northvolt för Skellefteå.

Han är ju helt ute och cyklar för övrigt. Northvolt behövs inte eftersom de inte klarar att bedriva den verksamhet de påstått sig kunna. Att ge pengar till likviditetsproblem som kommer från att man inte klarar produktionen är ren idioti.
Citera
2024-09-30, 16:00
Medlem
Citat:
Ja jag tolkar hans ord exakt så och då hade jag förväntat mig att han kunde vidareutveckla detta. Nu är det bara påståenden och givetvis ett sätt för honom att försöka få större fokus på att rädda Northvolt för Skellefteå.

Han är ju helt ute och cyklar för övrigt. Northvolt behövs inte eftersom de inte klarar att bedriva den verksamhet de påstått sig kunna. Att ge pengar till likviditetsproblem som kommer från att man inte klarar produktionen är ren idioti.

Nog håller jag helt med dig. Allt onödigt ska bort har alltid varit min devis och även i detta med att "ge" folkets pengar till ditten och datten. Det är inte en framkomlig väg.
Citera
2024-09-30, 16:01
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Men det är ju inte det som är krisen. Krisen är att de har tomt i kassan och avskrivningarna tömmer inte kassan.
Nja, det håller jag inte med om. Om NV hade försäljning med positiv marginal så skulle det säkert finnas nya eller gamla investerare som skulle kunna skjuta till likvida medel. Det är ju inget konstigt att växande bolag får likviditetsproblem, tvärtom. Men i NV fall så förefaller alla siffror stå på rött: det verkar inte finnas någon positiv marginal, och definitivt inget täckningsbidrag som kan kompensera avskrivningar av de enorma investeringarna.

Jag tror på konkurs innan jul, kanske redan i oktober.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in