2024-09-30, 08:04
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardaguler
Talar du för gemene bajare när du säger att en kvalmatch till WCL är större än ett avgörande derby i Allsvenskan?
Först och främst så är inte derbyt lika avgörande (du skrev "avgörande derbymatch") som kvalmatchen i WCL. Det är viktigt att ha i åtanke här. Topp 3 för Bajen är en helt annan sak, men topp 3 hänger absolut inte på gårdagens derbymatch.

För att svara på frågan, det är ju svårt att mäta.
Men 12000 i kvalmatchen tyder ju på att det kan bli upp mot 20 000 i gruppspelet och kanske fullsatt mot Barcelona, vilket vore tecken på att folk bryr sig rätt mycket.

Men för mig personligen är det viktigare att gå till Champions League -spel för damerna än att vinna igår. Helt klart. Det skall bli underbart med WCL fotboll ända fram till jul.

Men med det sagt så vill man ju så klart inte förlora (herr)derbyn.
Men vet inte om det är regression eller något. Gårdagens derbyförlust var tung, men verkar rinna av oväntat lätt. Bortamatch mot Aik är svårt och inte att jämföra med ett derby mot dom riktiga antagonisterna i stan på "hemmaplan".
Senast redigerad av QuantumQuill 2024-09-30 kl. 08:15.
Citera
2024-09-30, 10:20
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Och Djurgården kunde inte heller rusta upp stadion varav vi fick nöja oss med det näst sämsta alternativet, d.v.s. spela på Tele2 Arena (andra alternativet hade varit Strawberry i Solna). Skulle det för mig rättfärdiga att Tele2 Arena skulle kallas "Nya Stockholms Stadion" i våra kretsar? Knappast! I vårt och även gnagets fall fann vi oss i situationen (vilket jag iof inte gillar) medan det i ert fall handlar om en hype av en arena som innefattar allt som den moderna fotbollen står för.

Jag vet inte varför du är så engagerad i vad vi kallar vår hemmaarena för, med din logik borde det ju vara ett hån mot er gamla klackläktare att ha samma namn på er nya.

Söderstadion är där bajen spelar hemma, det var det innan arenan Söderstadion och det är det efter.
Citera
2024-09-30, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Först och främst så är inte derbyt lika avgörande (du skrev "avgörande derbymatch") som kvalmatchen i WCL. Det är viktigt att ha i åtanke här. Topp 3 för Bajen är en helt annan sak, men topp 3 hänger absolut inte på gårdagens derbymatch.

Men 12000 i kvalmatchen tyder ju på att det kan bli upp mot 20 000 i gruppspelet och kanske fullsatt mot Barcelona, vilket vore tecken på att folk bryr sig rätt mycket.

Men för mig personligen är det viktigare att gå till Champions League -spel för damerna än att vinna igår. Helt klart. Det skall bli underbart med WCL fotboll ända fram till jul.

Men vet inte om det är regression eller något. Gårdagens derbyförlust var tung, men verkar rinna av oväntat lätt. Bortamatch mot Aik är svårt och inte att jämföra med ett derby mot dom riktiga antagonisterna i stan på "hemmaplan".

Märktes på spelet igår. Finns ingen riktig rivalitet mellan Bajen och Gnaget. Var bara efter slutsignalen det blev lite kaos.

Alla avskyr Djurgården (oss), tydligen. En privilegierad position.
Citera
2024-09-30, 12:30
Medlem
Citat:

Damfotboll, vad är det för något? Annat ord för torkande målarfärg? Brydde du dig om torkade målarfärg för två-tre år sedan?
Citera
2024-09-30, 12:50
Medlem
Il.Malizias avatar
Har det avhandlats vad läktarna bråkade om igår? "Nakna UN"?
Citera
2024-09-30, 12:51
Medlem
ardagulers avatar
Citat:

Du är berättigad till din egna åsikt men jag ifrågasätter om gemene bajare tycker att en kvalmatch för damerna är viktigare än ett herrderby. Visst att ni har ett damlag i framkant på supportersidan men att det skulle anses viktigare av en majoritet känns långsökt. Hade din tes kunnat bekräftas genom att fråga de som var på plats igår före eller efter match?

Ingen match är väl mer avgörande än någon annan i seriespel då man det är samma poäng som står på spel men det finns ju ofta en känsla av vad som är avgörande. Förlorar Elfsborg SM-guldet mot degen och MFF eller gör dem det i andra matcher när de inte tar poäng? Förnuftet säger väl att det är poängsumman men det är ju inte så man minns fotboll. Missar ni topp tre så kommer man ju snacka om derbyt och inte torskarna mot Mjällby och HBK t.ex.

Mer knulldockestämning att möta DIF såklart och det smittar ju av sig på läktarna. Mot Hammarby känns det öppnare även om statistiken tydligt gynnar hemmalaget. Det känner man ju på läktarna också.
Citera
2024-09-30, 14:47
Medlem
trazkeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarparattarn
Jag kan säga så här att om vi så skulle spela CL final i dam CL skulle jag inte bry mig ett smack för det är så ointressant med damfotboll.

Märkligt att det endast är ni bajare som onanerar åt den sporten inte ens Häckens supportrar skryter om sina framgångar där.
Vi spelade väl typ kvartsfinal eller något i WCL förra året? Och vi slog ju Arsenal W i någon hemmamatch nyligen. Men det är bara dom närmast sörjande som bryr sig. Vi möter IK Tord i kvalet till svenska cupen på onsdag. Det är större än en final i WCL.
Citera
2024-09-30, 14:48
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazkei
Vi spelade väl typ kvartsfinal eller något i WCL förra året? Och vi slog ju Arsenal W i någon hemmamatch nyligen. Men det är bara dom närmast sörjande som bryr sig. Vi möter IK Tord i kvalet till svenska cupen på onsdag. Det är större än en final i WCL.
Ungefär som med erat herrlag då.
Citera
2024-09-30, 14:50
Medlem
trazkeis avatar
Citat:
Ungefär som med erat herrlag då. Drygt tusen i snitt för ett par år sedan...
Fast du har ju fortfarande inte fattat att det är Pandemi-siffror du bollar med. Jag önskar dock att du hade rätt i att vi hade en sådan explosiv utveckling. Hade ju krossat allt och alla då.
Citera
2024-09-30, 14:52
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazkei
Fast du har ju fortfarande inte fattat att det är Pandemi-siffror du bollar med. Jag önskar dock att du hade rätt i att vi hade en sådan explosiv utveckling. Hade ju krossat allt och alla då.
Jag inser att ni stått och stampat på runt 3500 hela tiden. Då är det ändå kraftigt dopat av bortasupportrar allt som oftast.
Citera
2024-09-30, 14:58
Medlem
trazkeis avatar
Citat:
Jag inser att ni stått och stampat på runt 3500 hela tiden. Då är det ändå kraftigt dopat av bortasupportrar allt som oftast.
Nej vi har inte stått och stampat. Om vi ser tillbaka till 2014 har vi ökat från 2800 i snitt till 4889 år 2023. Det är en rejäl ökning.

Orkar inte jämföra utvecklingen med Bajen. Ni spelade väl i S1 på den tiden...
Citera
2024-09-30, 15:15
Medlem
Teus avatar
Citat:
Barcelona och Manchester City (i vår grupp) vart precis klar för att spelas på Olympia Stadion (55 000 platser), så att det bara är "vi Bajare" som bryr sig om fotboll är en sanning med modifikation...
Hur många matcher med Hammarby Damer har du upplevt på plats under ditt förvånansvärt långa liv? Var uppriktig nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in