2024-04-03, 17:27
Medlem
lemmy124s avatar
Är vi inne i en "dom gråtande barnen"-diskussion idag? Annars kan jag meddela:
Över 4000 Bajare åker ner till Malmö på söndag. Med största sannolikhet lär Malmöpolisen försöka hämnas, då för attacken mot deras "allierade" i Stockholm. Malmöpolisen har som bekant för dom flesta Hammarbyarna, en tendens att vilja starta bråk. Bara i Malmö tex där jag hört snutar skrika: "kom då" osv.

Jag ser det som att fotbollens läktare representerar ett lands sinnesstämning. Att hela gängdimensionen då sprids över nästan allt som har att göra med sporten är bara ett symptom av Sverige 2024.
Citera
2024-04-04, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Att Aftonbladet har en fråga där bengalmotståndarna får skyhögt mer sympati än bengalkidsen är ett exempel.

Det är ju knappast aktiva fotbollssupportrar som läser Sportbladet utan snarare "allmänt idrottsintresserade" herrar från babyboomgenerationen och Generation X som bara glor på fotboll när det vankas stormatcher eller landskamper och då helst på dumburken.
Senast redigerad av TomasoRocchi 2024-04-04 kl. 02:38.
Citera
2024-04-04, 04:45
Medlem
Jag är för supporter-kulturen med sång och flaggor och engagerad publik som följer matchen och skriker lämpliga ramsor. Men bengaler oc röken från dem är bara irriterande. Likaså det monotona dunkande på trummor. Många verkar inte ens bry sig vad som händer på planen. Bara kör samma entoniga dunkande och tror de är viktigare än själva matchen.
Citera
2024-04-04, 08:46
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Jag är för supporter-kulturen med sång och flaggor och engagerad publik som följer matchen och skriker lämpliga ramsor. Men bengaler oc röken från dem är bara irriterande. Likaså det monotona dunkande på trummor. Många verkar inte ens bry sig vad som händer på planen. Bara kör samma entoniga dunkande och tror de är viktigare än själva matchen.
Exakt. Folk gnäller alltid om att man "hatar supporterkulturen" om man är mot bengaler och trummor, men jag tror vi är rätt många som i det stora tycker jävligt bra om supporterkulturen, bara det att man tycker bengaler och trummor försämrar den.
Citera
2024-04-04, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Exakt. Folk gnäller alltid om att man "hatar supporterkulturen" om man är mot bengaler och trummor, men jag tror vi är rätt många som i det stora tycker jävligt bra om supporterkulturen, bara det att man tycker bengaler och trummor försämrar den.

Ja, det blir en olycklig begreppsförvirring eller vad man ska kalla det, när en liten del av alla som brinner för sina lag ska få definiera vad svensk supporterkultur är.
Jag tror de som brinner för att få hålla på med fyrverkerier och sånt tror sig företräda en mycket större grupp än de egentligen gör.
Citera
2024-04-04, 09:33
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Så vad är enligt dig "lämpliga" ramsor? Drar du gränsen vid könsord, svordomar eller att kalla nån nåt mindre smickrande?

Är väldigt för bengaler och tycker det är en stämningshöjare som hör till.
Citera
2024-04-04, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1

Citat:
Ursprungligen postat av Kruken
Ja, det blir en olycklig begreppsförvirring eller vad man ska kalla det, när en liten del av alla som brinner för sina lag ska få definiera vad svensk supporterkultur är.
Jag tror de som brinner för att få hålla på med fyrverkerier och sånt tror sig företräda en mycket större grupp än de egentligen gör.
Ja,så tycker väl jag också i stort. Tifon kan också vara kul.
Citera
2024-04-04, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Så vad är enligt dig "lämpliga" ramsor? Drar du gränsen vid könsord, svordomar eller att kalla nån nåt mindre smickrande?

Är väldigt för bengaler och tycker det är en stämningshöjare som hör till.
Med lämpliga menade jag i första hand att de speglar vad som händer på plan. Var gränsen går vad gäller hat och ord är kanske lite flytande,men direkta hot mot spelare är fel tycker jag. Bengalerna tycker jag förstör mycket pga all rök. Inte kul när matchen måste avbrytas.
Citera
2024-04-04, 10:08
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Med lämpliga menade jag i första hand att de speglar vad som händer på plan. Var gränsen går vad gäller hat och ord är kanske lite flytande,men direkta hot mot spelare är fel tycker jag. Bengalerna tycker jag förstör mycket pga all rök. Inte kul när matchen måste avbrytas.
Bara vi är eniga om din åsikt i frågan inte är mer värd än någon som tycker helt annorlunda än dig.
Citera
2024-04-04, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Bara vi är eniga om din åsikt i frågan inte är mer värd än någon som tycker helt annorlunda än dig.
Alla har naturligtvis rätt till sin åsikt.
Citera
2024-04-04, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill

Precis, det är väl hela grejen här, att ingen mindre grupp (eller individ) kan tala för en större massa och bestämma vilken typ av supporterskap som är rätt och bäst.
Citera
2024-04-04, 10:36
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kruken
Precis, det är väl hela grejen här, att ingen mindre grupp (eller individ) kan tala för en större massa och bestämma vilken typ av supporterskap som är rätt och bäst.
Exakt.

No true Scotsman - fallacy
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in