2024-09-28, 18:04
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efterhuden
"Fastän han till sin natur var Gud, ansåg han inte sin jämlikhet med Gud vara något att hålla fast vid. Nej, han avstod från allt, antog en tjänares gestalt och blev lik en människa.Till det yttre blev han människa"
Filipperbrevet 2:6-7

Är inte detta ett exempel på hur bibeln säger att Jesus är gud men ändå en människa unik från fadern?

Vilken dålig översättning. Att vara gudomlig och att vara Gud är inte exakt samma sak. Även människor kan bli gudomliga utan att bli gudar.
Citera
2024-09-28, 18:05
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Väldigt få kristna får för sig att Fadern och Sonen och den helige Ande är samma sak.

Faktum är att den tanken, alltså att personerna i Gud är samma sak är en uråldrig heresi, kallad Patripassianism, en variant av Sabellianismen, allt samlat under begreppet Modalism.

Poängen är att att just den frågan har utretts av den kristna kyrkan sedan allra äldsta tid.

Problemet är att nästan alla som kallar sig för kristna tror ju öppet på att alla tre är Gud, trots att Bibeln säger annorlunda. Hade folk bemötat sig att läsa Bibeln ordentligt, hade folk inte bett till helgon, till Jesus eller liknande, utan direkt till Gud.
Citera
2024-09-28, 19:07
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det var en dålig översättning, jag antar att det är "nuBibeln" du citerar?

Läs först Bibel2000 och Folkbibeln:

"Han ägde Guds gestalt men vakade inte över sin jämlikhet med Gud" (Bibel2000)
"Han var till i Guds gestalt men räknade inte jämlikheten med Gud som segerbyte" (Folkbibeln)

Och här är några engelska översättningar:

"Who, being in the form of God, thought it not robbery to be equal with God:" (King James)
"who, existing in the form of God, didn’t consider equality with God a thing to be grasped" (WEB)
"who, subsisting in the form of God, did not esteem it an object of rapine to be on an equality with God;" (Darby)
"who, being in the form of God, thought [it] not robbery to be equal to God," (Young's Literal Translation)

Jesus är lik Gud, men är inte Gud, på liknande sätt är en son lik sin fader, men sonen är inte fadern.
Ja, om man tittar på grundtexten så framgår det tydligt att det är INTE fråga on huruvida Jesus "bevakade" sin jämställdhet med Gud eller inte. Det står att han inte ROFFADE ÅT SIG, dvs. STAL jämlikhet med Gud. Det skulle ha gjort Jests till en tjuv, om han hade försökt göra det. Istället är det Satan som ville utmana Fadern och blev därmed en rivaliserande gud, i opposition med Fadern. Därför kallas Satan denna världsordningens gud. Hur har Satan lyckats med den gudomligheten som han roffade åt sig? Hur ser det ut i världen? Se hur det gick.
Citera
2024-09-28, 20:15
Medlem
1 Johannesbrevet 5:7
"Ty tre äro som vittna i himmelen, Fadren, Ordet och den Helge Ande, och de tre äro ett."

En av dem mest attackerade doktrinerna är treenigheten. Inte konstigt att nästan alla "bibelöversättningar" tar bort denna vers.
Citera
2024-09-29, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Problemet är att nästan alla som kallar sig för kristna tror ju öppet på att alla tre är Gud, trots att Bibeln säger annorlunda. Hade folk bemötat sig att läsa Bibeln ordentligt, hade folk inte bett till helgon, till Jesus eller liknande, utan direkt till Gud.
Det handlar om hur man förstår vad bibeln säger:

Jesus är världens skapare och Gud och kallas Ordet:

Han kallas Gud och frälsare:

Allt är till genom honom och till honom:

En son blir född som kallas Gud och fader:

Gud den allsmäktige vittnar om sig att han var människa:

Han som sitter på tronen är en enda person och han är både Fadern och Sonen:

Jag tror jag har en aning om var problemet ligger och det är i förståelsen av skillnaden mellan den fysiska verkligheten och den metafysiska.

Att människosonen kan relatera till "en annan" som är större än honom och som är redan existerande och att det ändå kan vara han som är den personen.

Det är nämligen så att Gud existerar icke-rumsligt och detta medför att han ur vårat rumsliga perspektiv alltid existerat och är överallt existerande oavsett att han har sitt eget ursprung i en människa som lever här vid en tid och på en plats.

När han stiger upp till Faderns högra sida så är det därför till den plats han ur vårt perspektiv redan befinner sig och det är han som är Fadern.

Sedan behöver man förstå att han som människa skapade den metafysiska matematiska orsaken till all existens och detta förklarar skrifterna om sonen som skaparen.

Som uppstånden Gud så är han alltså både före och samtida med sin mänskliga kropp. Som uppstånden Gud lade han syndens förbannelse på sin egen jordiska kropp och som människa ansvarig för världens existens bar han därför genom sin död bort synderna för alla de som tror på honom.

Därför vill Fadern att man ärar sonen för det är genom honom som Gud skapat både all existens och människornas frälsning. Den som ärar sonen ärar därför Fadern och den som sett sonen har därför sett Fadern.
Citera
2024-09-29, 18:16
Medlem
Ta inte kontakt !
Bedragare. Lita aldrig på en enda av de där. De skryter tom om att de lurar folk med flit.
Man blir aldrig av med deras jävla parasiter heller. Besatta desperata, hatar människor allihopa.
Hoppas deras planeter försvinner.
Citera
2024-09-29, 19:02
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Det handlar om hur man förstår vad bibeln säger:

Jesus är världens skapare och Gud och kallas Ordet:

Han kallas Gud och frälsare:

Allt är till genom honom och till honom:

En son blir född som kallas Gud och fader:

Gud den allsmäktige vittnar om sig att han var människa:

Han som sitter på tronen är en enda person och han är både Fadern och Sonen:

Jag tror jag har en aning om var problemet ligger och det är i förståelsen av skillnaden mellan den fysiska verkligheten och den metafysiska.

Att människosonen kan relatera till "en annan" som är större än honom och som är redan existerande och att det ändå kan vara han som är den personen.

Det är nämligen så att Gud existerar icke-rumsligt och detta medför att han ur vårat rumsliga perspektiv alltid existerat och är överallt existerande oavsett att han har sitt eget ursprung i en människa som lever här vid en tid och på en plats.

När han stiger upp till Faderns högra sida så är det därför till den plats han ur vårt perspektiv redan befinner sig och det är han som är Fadern.

Sedan behöver man förstå att han som människa skapade den metafysiska matematiska orsaken till all existens och detta förklarar skrifterna om sonen som skaparen.

Som uppstånden Gud så är han alltså både före och samtida med sin mänskliga kropp. Som uppstånden Gud lade han syndens förbannelse på sin egen jordiska kropp och som människa ansvarig för världens existens bar han därför genom sin död bort synderna för alla de som tror på honom.

Därför vill Fadern att man ärar sonen för det är genom honom som Gud skapat både all existens och människornas frälsning. Den som ärar sonen ärar därför Fadern och den som sett sonen har därför sett Fadern.

Du bygger alltså din teologi på urusla bibelöversättningar?
Citera
2024-09-29, 19:21
Medlem
Citat:
Du bygger alltså din teologi på urusla bibelöversättningar?
Egentligen har jag en bias om det jag läser för jag visste att Jesus var Gud och världens skapare innan jag ens format någon teologi.

Jag citerar från Svenska Folkbibeln och om den översättningen skulle vara en dålig översättning av grundtexten och att grundtexten ger intrycket att Jesus inte skulle vara Gud så är Svenska Folkbibeln i så fall en förbättring.
Citera
2024-09-29, 19:24
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Egentligen har jag en bias om det jag läser för jag visste att Jesus var Gud och världens skapare innan jag ens format någon teologi.

Jag citerar från Svenska Folkbibeln och om den översättningen skulle vara en dålig översättning av grundtexten och att grundtexten ger intrycket att Jesus inte skulle vara Gud så är Svenska Folkbibeln i så fall en förbättring.

SFB är en ganska dålig översättning dock. Jag vet inga bra översättningar av Bibeln, utan man måste läsa det på originalspråken för att se att Jesus är Guds son, och din heresi är obiblisk.
Citera
2024-09-29, 19:26
Medlem
Citat:
SFB är en ganska dålig översättning dock. Jag vet inga bra översättningar av Bibeln, utan man måste läsa det på originalspråken för att se att Jesus är Guds son, och din heresi är obiblisk.
I så fall är det bibeln det är fel på. Jag vet vem Gud är. För den delen är Guds son samma person som Gud men som människa.
Citera
2024-09-29, 19:28
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
I så fall är det bibeln det är fel på. Jag vet vem Gud är. För den delen är Guds son samma person som Gud men som människa.

Du är alltså polyteist, som Gud i Bibeln tar avstånd ifrån.
Citera
2024-09-29, 19:29
Medlem
Citat:
Du är alltså polyteist, som Gud i Bibeln tar avstånd ifrån.
Jag tror att Gud är en enda. Han är Kristus uppstånden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in