2024-09-29, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är skillnad på vad de ”allierade” borde gjort eller inte gjort och vad en individ borde gjort eller inte gjort. Alla har moraliskt ansvar för sina egna handlingar.

Det där låter mest som snömos för en teoretiker.

Om man tycker det var rätt att befria Europa från nazisterna kan man inte blunda för att det betydde vissa tyska barns död. Inte heller idag i t.ex. Libanon kan man precisionsbomba på en nivå så att alla barn överlever men alla fiendesoldater dör. Särskilt inte när fienden använder civila som sköldar. Däremot kan man kräva att Israel inte angriper områden som är helt och hållet civila, men frågan är ju om det ens finns sådana områden i regionen.
Citera
2024-09-29, 10:54
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Det där låter mest som snömos för en teoretiker.

Om man tycker det var rätt att befria Europa från nazisterna kan man inte blunda för att det betydde vissa tyska barns död. Inte heller idag i t.ex. Libanon kan man precisionsbomba på en nivå så att alla barn överlever men alla fiendesoldater dör. Särskilt inte när fienden använder civila som sköldar. Däremot kan man kräva att Israel inte angriper områden som är helt och hållet civila, men frågan är ju om det ens finns sådana områden i regionen.

Måste man bomba då om det nu inte går att undvika att civila barn dör? Du får det att låta som något naturligt att handla på detta sätt.
Citera
2024-09-29, 11:01
Medlem
Citat:
Måste man bomba då om det nu inte går att undvika att civila barn dör? Du får det att låta som något naturligt att handla på detta sätt.

Hur menar du att de allierade skulle besegrat Tyskland och hur skulle man fått stopp på Japans terror i Stilla Havet? Skicka påsar med nallebjörnar?

Det är samma här. Hizbollah skickar ju kontinuerligt raketer mot Israel i tid och otid. Det konstiga är väl snarare att Israel inte bombat området till grus tidigare för att få stopp på det.
Citera
2024-09-29, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Kanske för att girigheten är större än smartheten?

Alla försök till fred har stupat på att Israelerna har varit ovilliga att göra nödvändiga eftergifter. Istället för att lämna tillbaka en del av deras krigsrov, så har israelerna valt att kriga ännu mer.

Det skulle vara en enkel lösning på problemet. Dra in allt bistånd till Israel, och låt israelerna själva hantera sina relationer med sina grannar.

Herregud. Israel har tackat ja till alla som sökt fred.
Man har tackat nej till terrorgrupper, men även Ja en gång.

Då man även lämnade och körde bort bosättare från land man vunnit i krig.

Därefter användes det landet igen för att föra krig mot Israel.

Alla Arbiska länder under ottomanska imperiet har lämnat palestinierna och vänt dem ryggen för att enbart bruka dessa till spelbricka mot väst.

Vilket lätt till dagens situation.

Vad man än tycker så måste Irans Prox militär oavsett bekämpas, eller så måste väst förgå.
Citera
2024-09-29, 11:33
Medlem
Citat:
Det håller jag med om. Men det förändrar inte vad som är moraliskt fel eller inte.

Nja. utilitarismen. En handling är riktig om den leder till största möjliga överskott av gott. Man ska välja de handlingar som ger den största möjliga lyckan åt det största möjliga antalet människor.

Det kan vara rätt att döda barn om det ökar lycka för en större mängd. Ex varför det var moraliskt riktig att spränga atombomberna eller bomba tyska städer. Det kan alltså ha varit moraliskt riktigt att spränga Nassalah i luften även om oskyldiga drabbas.

Till Israels fördel är att de har ett system där de går i genom nyttan mot kostnaden. Dessutom tittar de på legalitet.
Citera
2024-09-29, 11:33
Avstängd
60 000 syrier flyr nu Libanon.. till Syrien.

Nu ser vi att argumentet att vi inte kan skicka hem syrier till hemlandet är helt befängt..

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dRkLvB/flydde-syrien-nu-flyr-de-igen-fran-libanon
Citera
2024-09-29, 11:35
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Du ställde en generell moralisk fråga helt utan koppling till verkligheten och jag satte in den i ett verkligt sammanhang. Moraliska frågeställningar som enbart har en lösning utanför verkligheten är rätt meningslösa. Problemet med ditt resonemang är att du förespråkar 100% barnsäker krigstaktik från Israel. Det är ett orimligt krav när de har en fiende som gladeligen offrar sin egen civilbefolkning.

Föreslå hur Israel skall få slut på ständig terror från omgivande områden med fredliga 100% barnvänliga medel när de fredsförslag som genom åren lagts fram av FN ständigt förkastas av deras fiender och dessa dessutom enbart ser Israels totala utplåning som lösning.

Du har en rätt mörk syn på människan och samhället om du ser strävan efter att undvika barnamord som en ”moralisk frågeställning utanför verkligheten”.
Citera
2024-09-29, 11:38
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nja. utilitarismen. En handling är riktig om den leder till största möjliga överskott av gott. Man ska välja de handlingar som ger den största möjliga lyckan åt det största möjliga antalet människor.

Det kan vara rätt att döda barn om det ökar lycka för en större mängd. Ex varför det var moraliskt riktig att spränga atombomberna eller bomba tyska städer. Det kan alltså ha varit moraliskt riktigt att spränga Nassalah i luften även om oskyldiga drabbas.

Till Israels fördel är att de har ett system där de går i genom nyttan mot kostnaden. Dessutom tittar de på legalitet.

Så kan man såklart resonera. Jag tycker dock ändå att det är fel rent moraliskt att skjuta ett civilt barn för att rädda hundra andra.
Citera
2024-09-29, 11:41
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Så kan man såklart resonera. Jag tycker dock ändå att det är fel rent moraliskt att skjuta ett civilt barn för att rädda hundra andra.

Då ska du inte ha ett körkort.
Citera
2024-09-29, 11:46
Medlem
Citat:

Du har givetvis rätt att tycka så. Jag säger inget om Nassalahs mord rättfärdigar mordet på flera barn och troligen andra oskyldiga. Det får framtiden utvisa.

Jag tycker Israel har varit skickliga i senaste anfallen mot Hizbollah med början av sprängningen av "pagers". Dock har Israel har två dilemman

1 avsaknad av en utgångsstrategi

2 Deras ekonomi lider.

Ut i från mitt perspektiv leder detta närmare till fred och en tvåstatslösning? Kanske inte men inte göra något kanske leder till ännu mindre fred och mindre chans till en tvåstatslösning.
Citera
2024-09-29, 11:47
Medlem
ejonT1s avatar
Citat:
Gud antecknar ditt tyckande,
men de flesta tänker, inkl. Israel, att det är sk colateral damage som bör undvikas genom att be civila lämna terrorinfrastruktur i förväg.

Problemet blir svårare när muslimerna använder mänskliga sköldar. Och hur veta vad som är en mänsklig sköld eller en random tomte som lyssnat till det enda tillgängliga på media: Koraninspirerade paranoida illusioner dvs Koranreciteringar.
Citera
2024-09-29, 11:48
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Då ska du inte ha ett körkort.

Jag förstår din poäng men jag köper den bara delvis. Självklart är det rätt val att köra på ett barn i stället för hundra om man ställs inför dessa två val. Det bästa vore dock att bromsa och inte köra på nåt barn. När du sitter med fingret på avtryckaren till ett gevär eller en bomb kan du alltid avstå från att trycka på avtryckaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in