2024-04-22, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Yes har numera ändrat receptet och fått tillbaka sin miljömärkning.

Man häller väl enklast ut fettet i vanliga soppåsen och sedan diskar man som vanligt? Att man diskar är väl inte problemet utan det är väl om man häller stora mängder flott från fritöser eller stekpannor rakt ner i avloppet som det blir problem?
Låter söligt, iallafall för mig som alltid använder kompostpåse i papper.
Bättre låta bli att köpa fritös kanske. Inte så nyttigt heller med friterad föda.
Citera
2024-04-22, 17:18
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
...eller så köper man propplösare och fixar problemet på fem minuter utan ryggskador.

För en som har precis noll koll på den här lagen: har lagen drivits igenom, och hur har den påverkat? Jag köpte en sån där orange, pringlesformad Mr Muscle-plastburk häromveckan för att rensa i köksavloppet, och jag tyckte den funkade sämre än förr om åren. Men samtidigt står det fortfarande på burken att den är frätande. Innehåller kaustiksoda, står det. Så vet ni om den produkten ändrats på något vis?
På Jula finns en burk som heter "Mudin" som är dyr men den fungerar. Jag har använt den!
Citera
2024-09-27, 14:50
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
På Jula finns en burk som heter "Mudin" som är dyr men den fungerar. Jag har använt den!
På Clas Ohlson är det den finns. Är väl nån saltlösning. Riktigt bra men dyr och Clas Ohlson finns inte nära för alla.

Hade ingen koll på denna lag. Jag har stopp i avloppet, knäckt rygg + influensa så kan inte rensa själv och har kollat runt i mina affärer i närheten och finns ju fan ingenting... Bara sånt där förebyggande som absolut inte hjälper i efterhand. Alla borde ta in sån där Mudin eller kommer den också försvinna? För de leverar inte ens hem det där längre, förut har jag beställt sånt med posten. Kommer det försvinna nästa år också? Nu får jag ta bilen massvis med mil till närmsta Class Ohlson för att få ordning på detta.
Citera
2024-09-27, 15:00
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
På Clas Ohlson är det den finns. Är väl nån saltlösning.
Nej, det är kaliumhydroxid, typ samma som i vanliga propplösare med andra ord.
Citera
2024-09-27, 16:55
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Och kaliumhydroxid är väl t.o.m. mer frätande än natriumhydroxid?
Citera
2024-09-27, 18:20
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Så den kommer förbjudas nästa år också eller? Jag köpte en idag. Proppen var borta efter en kvart. Provat annat från ICA och Willys under en vecka utan någon märkbar effekt alls. Minns att jag började använda den då den rekommenderaderades där jag bodde förut där det var emot stadgarna att använda propplösare för det var gamla rör men den från Clas Ohlson var godkänd sas det men kanske var skitsnack då.

Får köpa på mig ett lager med såna då. Var proppfullt (pun intended) med de på Clas Ohlson. Trist bara när de kostar 139kr och det är ju sällan man behöver det men om de förbjuds nästa år och inget annat hjälper så behöver man ju ha några hemma för framtiden.
Senast redigerad av IWannaBeAdored 2024-09-27 kl. 18:24.
Citera
2024-09-28, 21:03
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Rätt eller fel att propplösare förbjuds?
Hur går det till när barn sväljer propplösare? De brukar ha en sådan där barnsäker skruvkork. Och vilken förälder är korkad nog att ställa en sådan flaska där barn kommer åt den?

Jag brukar slå i en skvätt i badrumsvasken ca en gång i månaden för att förebygga problem, funkar perfekt. Använder alltid heltäckande skyddsglasögon då. Kanske dags att bunkra propplösare.

https://www.svd.se/a/xgzMWn/tillstan...pa-propplosare

Hur ska de veta att man använder propplösning hemma utan tillstånd?
Citera
2024-11-16, 20:52
Medlem
fulvodkas avatar
Har nu märkt senaste veckorna att Mr. Muscles propplösare (den med kaustiksoda) försvunnit från samtliga butikshyllor.

Frågan är då om ren kaustiksoda fungerar lika bra?
Senast redigerad av fulvodka 2024-11-16 kl. 21:10.
Citera
2024-11-16, 20:53
Medlem
fulvodkas avatar
Mr. Muscle propplösare med kaustiksoda finns inte längre att köpa

Har nu märkt senaste veckorna att Mr. Muscles propplösare (den med kaustiksoda) försvunnit från samtliga butikshyllor.

Anledningen har ni här: https://www.svd.se/a/xgzMWn/tillstan...pa-propplosare

Frågan är då om ren kaustiksoda fungerar lika bra?
Senast redigerad av fulvodka 2024-11-16 kl. 21:11.
Citera
2024-11-16, 20:54
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Hur ska de veta att man använder propplösning hemma utan tillstånd?
Kommer väl inte gå att köpa dem om de förbjuds?
Citera
2024-11-16, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fulvodka

Frågan är då om vanlig kaustiksoda fungerar lika bra?
Förmodligen.
Citera
2024-11-16, 20:56
Medlem
Vilken olycka. Använder ju det några gånger om året.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in