2024-09-25, 15:22
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Tack fr svar, det var lite det jag syftade p. Du, hrmongo och marknaden tror p Tesla som Ai/robotics play drav hgt P/E.

Hrmongo menar att Tesla r lgt vrderade pga att ingen prisar in dessa faktorer.

Om marknaden inte trodde p Tesla p annat utom bilar hade de suttit med sub 10 P/E

Absolut, s r det. Teslas vrde idag r till stor del mycket beroende p andra saker n just deras biltillverkning. Sedan gr sikterna isr hur mycket de andra verksamheterna kan vara vrda samt "nr" de kan vara vrda det man tror. Jag medger att idag r mycket "tro och spekulation". Men s r det. De flesta av oss vljer vr "religion och profet".

// CC
Citera
2024-09-25, 16:44
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Tesla handlas i >100ggr frvntad vinst jmfrt med branschsnittet p P/E 4-6. Tror man inte att en stark utveckling inom Ai, energisektor osv r alls inprisad br man inte vara p brsen. Tror du genuint marknaden prisar en icke vxande fordonstillverkare till ver 100ggr vinsten???

Vrderingarna p ex Tyska biltillverkare r konkursmssiga. Volkswagen vrderas till MINDRE n vad deras innehav i Porsche + Traton r vrt. Stellantis P/E 3, BMW vrderas till sin nettokassa ex finansieringsbusinessen. dvs s vrderas sjlva bilfursljningsdelen till 0kr.

Make it make sense

Den som tolkar ordet "underskattar" som "inte alls inprisat" borde inte kunna f sin ingenjrsexamen.

Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Du stllde frgan till BsteHrMongolid men jag kan svara frn mitt perspektiv.

It doesnt make sense att jmfra pplen och pron. Du nmner vriga biltillverkare men Tesla r inte ett bilfretag som t ex Volkswagen. Drav att de har ett P/E som r mycket hgre. Sedan r det s att vad tolk tror om ett fretags utveckling och framtida vinster r det som frklarar aktiekursen. Idag tror mnga (mig sjlv inkluderad) att Tesla kommer inom ngra r att dominera marknader ssom FSD, taxibranschen, robotar och batteritillverkning. Ingen av vrldens vriga bilfretag spelar inom dessa omrden. Ingen av vrldens vriga bilfretag har de mjligheter (och chans) som Tesla har vad gller framtida expansion i form av omsttning och vinst.

Om jag m.fl. har rtt eller om vi har fel, det terstr att se. Vi gr alla chansningar hr i livet.

// CC

Ja men typ s.
Citera
2024-09-25, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Helt klart s. Mitt tidsperspektiv r dock 5-10-15 r och min bedmning idag r att dessa tre kommer att vara vrda det. Vad gller just Tesla bedmer jag att deras andra delar frutom sjlva bilarna kommer att kunna "disrupta" marknader inom ovan nmnda tidsram vilket skulle f deras aktie att explodera. Deras nya Colossus-dator med 100 000 NVIDIA-chip r intressant, t ex. Men, ingen vet. Ingen visste ngot om NVIDIA heller frrn den totalt exploderade. Under mnga mnga r var det en trkig och menls aktie. Idag, inte riktigt s...

// CC

Tror du p dina aktier - KR!
Citera
2024-09-26, 13:26
Medlem
DVikings avatar
Stngning p 257 igr, upp ver 260 i frhandeln nu. Snart mot rshgsta.

Tesla ser ut att gra ett bra kvartal i Sverige med 6000 bilar levererade, dubbel mot t.ex. el-Volvo.
Citera
2024-09-27, 21:42
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Stngning p 257 igr, upp ver 260 i frhandeln nu. Snart mot rshgsta.

Tesla ser ut att gra ett bra kvartal i Sverige med 6000 bilar levererade, dubbel mot t.ex. el-Volvo.

Tesla upp ven nr SPX r ner och stora valar gr in med miljoner USD i leap call options. De dr roliga TSLA-dagarna verkar vara p vg tillbaka.
Citera
2024-09-28, 04:09
Medlem
wwrs avatar
Om Teslaanstllda i Tyskland r sjukskrivna kan en kontrollant frn fretaget dyka upp hemma och kolla att de verkligen r sjuka.

https://www.dagensps.se/motor/hembes...vacker-debatt/

Vlkommen till Musks vrld dr fretagen styr. Helst utan fack om Musk fr bestmma.

Citat:
Facket rasar mot arbetsbelastning

De menar att det r den hga arbetsbelastningen p fabriken som gr folk sjuka, inte lathet.

Hembesken kallar de fr absurda. Distriktschefen Dirk Schulze vittnar om att anstllda frn hela fabriken klagar p att de jobbar fr hrt.
Senast redigerad av wwr 2024-09-28 kl. 04:19.
Citera
2024-09-28, 04:25
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Nyligen stngde Musk av Cybertrucken p distans, genom fjrrstyrning. Det r inte manligt gjort, skriver Kadyrov

https://www.expressen.se/nyheter/var...nligt-av-musk/

Skgget borde ha plockat ur simkortet. Det sa jag frn brjan 🙂
Senast redigerad av wwr 2024-09-28 kl. 04:37.
Citera
2024-09-28, 08:10
Medlem
Humeruss avatar
r rtt njd med mina tv rslner med GAV 155$ fr ngra mnader sedan. Ska jag slja?

Det r iaf vldigt roligt att det hnder lite.
Enligt min mening str vi infr ett otroligt spnnande brsklimat.

Tesla polariserar ter igen p riktigt och folk p Twitter spyr galla ver FSD.
Jag tycker mig vittra FOMO i luften.
Hur kortad r TSLA just nu, ngon som har koll?
Citera
2024-09-28, 09:53
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
r rtt njd med mina tv rslner med GAV 155$ fr ngra mnader sedan. Ska jag slja?

Det r iaf vldigt roligt att det hnder lite.
Enligt min mening str vi infr ett otroligt spnnande brsklimat.

Tesla polariserar ter igen p riktigt och folk p Twitter spyr galla ver FSD.
Jag tycker mig vittra FOMO i luften.
Hur kortad r TSLA just nu, ngon som har koll?

https://www.nasdaq.com/market-activi...short-interest

77m aktier, drygt 2%, lgsta p ver 1 r.
Citera
2024-09-28, 16:25
Medlem
Enterprises avatar
Ngon som tror att TSLA slpper ngot substantiellt den 10/10 (uppskjutet frn 8/8)?
Eller r det bara skryt och tomprat?
Citera
2024-09-28, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Ngon som tror att TSLA slpper ngot substantiellt den 10/10 (uppskjutet frn 8/8)?

Ja man undrar ju om senaste tidens uppgng blir sell the news som vanligt eller om det blir ngot utver det vanliga som gr att aktien fortstter uppt ven efter eventet.

Ska man kolla historiskt s brukar det ju bli sell the news, men nu r det mjligen, mjligen ngot strre n det vanliga.
Citera
2024-09-29, 01:08
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise

Sjlva bilmodellen tror jag fyller hgt stllda frvntningar, srskilt om man inkluderar produktionsprocessen. Franz von Holzhausen har tidigare hintat om att "modellen efter Cybertruck" (som gissningsvis r denna robotaxi) r den bildesign han r mest stolt ver ngonsin.

Dock rcker det inte med en cool bil, man behver brja konkretisera exakt hur FSD/robotaxi ska fungera och rullas ut. Helst inget mer "jag tror nsta r blabla" utan faktiska lanseringsdatum, omrden och strategier. T.ex s r MPI (miles per intervention) inte bra nog fr en robotaxitjnst i mnga trafikmiljer nnu. Nr blir den tillrckligt bra fr att anvndas och var? Har man en backuplsning/remotefrare? Osv.

Vi vet att supervised FSD och A.S.S r imponerande. Men det r ingen robotaxi nnu.

En "one more thing" kan vara att det visas upp mer n en bilmodell - eventuellt t.o.m att man pratar om kommande konsumentbilar, ven om jag tror det sistnmnda r mindre troligt.
Senast redigerad av gladihatten 2024-09-29 kl. 01:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in