2024-09-28, 17:44
Medlem
analkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Så deras drönarkameror och kikare har någon slags barnblindhet menar du?
Deg är det som skiljer judarna från araberna bla. Araberna sätter sina barn där drt krigas. Om de kallar stenkastande barn något annat så är det precis som du skriver ett sjukt folk arabefna som har ihjäl barn med flit
Citera
2024-09-28, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoom-out
Det känns som du desperat försöker hitta något fel i att bekämpa en terrorgrupp genom att jämföra helt olika militära operationer. Låt oss börja med en fråga för att klargöra skillnaden: När har Ukraina någonsin utfört terrorhandlingar mot Ryssland? Två helt skilda konflikter.

Nej nu är det ju du som försöker blanda ihop korten.

Min poäng var att handlingen i sig är fel, oavsett vem som utför den och oavsett mot vem den är riktad.

Du tycker handlingen är rätt när dina vänner utför den men fel när dina ovänner utför den. Det funkar inte så.
Citera
2024-09-28, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flundran90
Sjukt att Aftonbladets reporter Magnus Falkehed vågar köra rapportering direkt från Beirut. känns lite halvfarligt. Cred till honom!

Israel bombar inte hela Beirut, bara dom delarna där Hizbollah har sina fästen.
Citera
2024-09-28, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Jenkins
Sjukt hur Israel förstört ett område så här. Innan den första alijavågen i början av 1900-talet fanns det bara runt 20.000 judar där (och runt 600.000 andra folkslag) som levde relativt fredligt, där en del av dom dessutom var ashkenasiska judar som invandrade där på 1700-talet.

Väldigt få judar idag som har en koppling till området, av dom 7.2 miljoner judar som bor där är det rätt få som har släkt tillbaka till yashivjudarna, och ännu mindre som har en koppling geografiskt till området, nästan alla där kom efter 1948. Dessutom var yashivjudarna utblandade med allt från kaanaiter till araber (National Geographic har en intressant artikel om hur Yashivjudarna delade DNA med araberna i området)

Sjukt hur man på så kort tid kan totalt kan ockupera ett land och trycka ut befolkningen som bodde där och föda så mkt våld.

Nya länder bildas och gränser omformas konstant – oavsett vad du tycker om saken. Och Israels invandringspolitik? Det är inget du har rätt att bestämma över.
Citera
2024-09-28, 17:48
Medlem
What-The-Fucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Är man så korkad att man kan tror man kan bomba ihjäl en idé då är man rejält korkad. Rent ut av iq befriad. Israel kan mörda så många dom vill men dom kommer aldrig få bort det .. snarare ökar det och värre kommer det bli i framtiden .. den nya genereationen som växer upp insetts trauma kommer vilja slåss och hämnas. Jag tror bara Israel kommer få det värre.

- Kinseserna tvångsomskolar de 15 miljoner "sunni-muslimska Uigurerna" i tvångsläger. - Det kanske är en bättre idé?

- Hur tror du det kommer att gå? - Kina fritt från Islam?

1 % av befolknigen borde väl inte vara så svårt att omskola. Tar typ en, eller en och 1/2 generation...

Mvh

/WTF
Senast redigerad av What-The-Fuck 2024-09-28 kl. 18:07.
Citera
2024-09-28, 17:51
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Förstår att det är en jobbig dag för terroristkramare som du,.nu när vi närmar oss fred i MÖ. Efter Israels magnifika uppvisning..nu väntar mullorna😂🤭

Har du inget bättre att komma med? Uttrycket "terroristkramare" känns så passé. Har en fin dag med flickvän, pulled beef och oktoberöl. Sov gott inatt mördarn.
Citera
2024-09-28, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Nej nu är det ju du som försöker blanda ihop korten.

Min poäng var att handlingen i sig är fel, oavsett vem som utför den och oavsett mot vem den är riktad.

Du tycker handlingen är rätt när dina vänner utför den men fel när dina ovänner utför den. Det funkar inte så.

Israel försvarar sig mot en terrorgrupp, och i det fallet anser jag att målet rättfärdigar medlen.

Det är enkelt att predika moral när man själv aldrig upplevt verkligheten på marken.
Citera
2024-09-28, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoom-out
Nya länder bildas och gränser omformas konstant – oavsett vad du tycker om saken. Och Israels invandringspolitik? Det är inget du har rätt att bestämma över.

Har inte sagt att jag bestämmer om den heller. Zionismen är dock något som sticker ut, då jag mig veterligen inte känner till något liknande där det massinvandrats och tagit över ett landområde på så kort tid. Och hur bisarrt det är att se hur mkt våld det har fötts pga av det.
Citera
2024-09-28, 17:57
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Glöm inte Israels invasion i Libanon 1982 det var därför Hizbollah kom till. Had Winge Israel gjort det hade inte Hizbollah funnits.

Men varför gick de in i Libanon? Inget skedde ju i ett vakuum. Anledningen var ju alla blodiga attacker som palestinierna gjorde över gränsen från Libanon.

De palestinska flyktingarna och invandrarna hade ju tagit över hela södra Libanon upp till Beiruts kristna östra sida.

Vad invandrarna ägnade sig åt var terrorangrepp mot Israel, samt mord, våldtäkter och plundring av de stackars kristna, som bott i landet i 2000 år.

För att få slut på detta gick Israel in.
Citera
2024-09-28, 18:02
Medlem
Citat:
Har inte sagt att jag bestämmer om den heller. Zionismen är dock något som sticker ut, då jag mig veterligen inte känner till något liknande där det massinvandrats och tagit över ett landområde på så kort tid. Och hur bisarrt det är att se hur mkt våld det har fötts pga av det.

Ta USA, Kanada, Australien, Brasilien – listan är lång. Många länder har genomgått folkutbyten. Historien är full av folkvandringar där starkare och mer utvecklade civilisationer tar över, och de svagare antingen smälter in i den nya kulturen eller utplånas om de sätter sig emot.
Citera
2024-09-28, 18:08
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Palestinierna ägde ju bara 9 procent av marken i Palestinamandatet. Judarna ägde lika mycket och därför bestämde FN, 1948, att man skulle splitta mandatet 50-50. Men istället för att bli glada över att få mer land än vad de hade rätt till så startade araberna krig samma år för att äntlugen få mörda alla judar, våldta deras kvinnor och stjäla deras egendom (efter gammalt beprövat arabiskt mönster). Men det misslyckades de med och nu är de sura (sedan snart 80 år). Men som talesättet lyder: "Den som gapar efter mycket, mister ofta hela stycket".

PS: Varför stavar du "sionism" med "z" och stor bokstav? Är du sinnessjuk eller bara okunnig?
Senast redigerad av Ken Dryden 2024-09-28 kl. 18:11.
Citera
2024-09-28, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Men varför gick de in i Libanon? Inget skedde ju i ett vakuum. Anledningen var ju alla blodiga attacker som palestinierna gjorde över gränsen från Libanon.

De palestinska flyktingarna och invandrarna hade ju tagit över hela södra Libanon upp till Beiruts kristna östra sida.

Vad invandrarna ägnade sig åt var terrorangrepp mot Israel, samt mord, våldtäkter och plundring av de stackars kristna, som bott i landet i 2000 år.

För att få slut på detta gick Israel in.

Tror du får läsa på lite om vilka bodde i området sen bronsålderns början fram till nu. Var knappast en homogen grupp kristna där. Kristna har inte vart en dominant folkgrupp där sen mellan 300-600-talet. I början på 1900-talet bodde det lika många judar som kristna där, ca 20-20.000, resterande 550.000 var araber och andra minoriteter. Det var dessutom relativt fredligt mellan dessa grupper innan det bussades dit massa folk från andra länder.

Allt våld och motsättningar vi ser nu är såklart ett resultat av att man tvingat dit massa folk som inte har släktband eller historia till området och samtidigt tvingat iväg folk som hade detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in