2024-09-26, 17:45
Medlem
Ringhals3s avatar
Portföljen stängde upp 2,23% får anses godkänt.
Citera
2024-09-26, 18:12
Medlem
Överaskande bra tryck idag! Creades stängde 8,01% upp. Inga nyheter vad jag sett än så länge

Även LVMH har hämtat andan och Boliden är åter på svarta siffror i portföljen.
Citera
2024-09-26, 20:01
Medlem
Klas-Vegass avatar
Tung i guld och silver har hela veckan varit bra. Ligger på 32,60% upp i år. Skalar tillbaka även om jag känner lite som swingexperten. Det känns lite som att kasta pil. Allt bara går upp :/
Citera
2024-09-26, 20:09
Medlem
Blev en bra börsdag, sålde av hälften av Sinch, chansa på SBB med andra hälften, SBB är inte någon aktie jag gillar men tror den gör ett litet ryck i morgon.
Citera
2024-09-27, 22:32
Medlem
Tre poster:
Ascelia Pharma. Emissionen klar. Åker vi?
Cereno Scientific. Nyhet kom efter stängning, förmodligen ruskigt positivt.
Hansa Biopharma. Åter i portföljen.
Kan tyckas svagt med tre biotech men nu är det så (100%).
Citera
2024-09-27, 23:41
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexTheRed
Överaskande bra tryck idag! Creades stängde 8,01% upp. Inga nyheter vad jag sett än så länge

Mycket märkligt. Creades är också ett märkligt investmentbolag, där Avanza utgör 40 % av innehavet, och så små innehav av onoterade bolag därtill där de mest kända är Apotea och Klarna (som dock bara utgör 3 resp. 1 % av det totala innehavet). Jag har aldrig känt mig lockad att investera i det upplägget.

Dessutom sitter ju Sven Hagströmer på dubbla stolar som styrelseordförande i både Creades och Avanza, vilket också delvis förklarar varför det ser ut som det gör.

Jag har inte kunnat hitta något annat som förklarar de senaste dagarnas uppgång - 15 % sen i tisdags - än nedan citerade ärligt talat rätt klena underlag, några vitsord från ett par "experter" på Privata Affärer resp. Ibindex. Deras omdömen om några utvalda investmentbolag tycks marknaden ha svalt med hull och hår, i både positiv och negativ riktning. Om det inte krävs mer än så för att höja rätt mediokra bolag som Creades och Spiltan och samtidigt sänka guldklimpar som Investor och Latour, ja, då blir jag faktiskt rejält besviken på marknaden.

Fredagens utveckling:

Creades +5,99 %
Spiltan +3,46 %
Investor -0,70 %
Latour -2,57 %

Citat:
Experter: Investor dyr på kort sikt, sälj Latour direkt - Di (Finwire)
2024-09-26 13:06

Efter att investmentbolagen utvecklats starkt på börsen ser två experter en ökad risk i den största favoriten - Investor som har drygt 620 000 aktieägare i Sverige.

Investor har i år gett en avkastning på nästan 36 procent, vilket är klart bättre än börsens 15 procent. Samtidigt har tillväxten i substansvärdet inte följt med helt, vilket lett till att substansrabatten krympt till rekordlåga 2 procent.

”Många har hittat till aktien som ett bra sätt att spara, vilket i grunden är sunt, men Investor är inte samma fynd i dag som det varit tidigare. På längre sikt är Investor säkert bra att äga, men man får vara beredd på att det kan smälla lite extra, inte minst om det blir en svagare börs”, säger Marcus Fridell, aktieskribent och investmentbolagsexpert på Privata Affärer, till Dagens industri.

Denna uppfattning delas också av Johan Hertz, grundare av börssajten Ibindex som följer investmentbolagen.

”Kortsiktig är det inget jättebra läge att köpa Investor nu, om vi får stök i oktober kommer rabatten komma upp igen. Är man långsiktig tycker jag inte att det är någon fara att köpa i dag”, säger han.

En annan aktie som duon däremot tycker att man bör sälja direkt är Latour, detta då aktien handlas till en premie på hela 52 procent. Detta innebär att aktien är både dyr, samt att risken på nedsidan är stor, enligt Hertz och Fridell.

Två aktier som man däremot kan kasta in i portföljen är Creades och Spiltan. Den förstnämnda på grund av att aktien handlas i linje med substansen, medan den tidigare haft en rejäl premie på 90 procent, och Spiltan till följd av en “oförtjänt hög” rabatt på nästan 25 procent.
https://www.placera.se/placera/telegram/2024/09/26/investor-experter-investor-dyr-pa-kort-sikt-salj-latour-direkt-di.html
Citera
2024-09-28, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanspippi
Tre poster:
Ascelia Pharma. Emissionen klar. Åker vi?
Cereno Scientific. Nyhet kom efter stängning, förmodligen ruskigt positivt.
Hansa Biopharma. Åter i portföljen.
Kan tyckas svagt med tre biotech men nu är det så (100%).

Är det storhetsvansinne att citera sig själv? Men följande slog mig precis.
Ascelias VD: Corfitzen.
Cerenos VD: Sörensen.
Hansas VD: Tulstrup.
Ni som vet, är de samtliga danskar? Låter så i mina öron iallafall.
Kanske jag drabbats av någon sorts danskomani?
Utfall på det?
Citera
2024-09-28, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Om det inte krävs mer än så för att höja rätt mediokra bolag som Creades och Spiltan och samtidigt sänka guldklimpar som Investor och Latour, ja, då blir jag faktiskt rejält besviken på marknaden.
Jag minskade faktiskt ner på mitt innehav i Latour på ~323 kr så fort jag såg nyheten om den DI-artikeln för liknande artiklar har sänkt kursen tidigare. Dessutom har premien varit sanslöst hög nu ett tag så det är högst välförtjänt att kursen kommer ner lite. Jag ökade senast på för ganska precis 1 år sen och då var kursen ~185 kr. Rätt mycket i uppgången sen dess som bara består i ökad substanspremie...
Citera
2024-09-28, 02:29
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Jag minskade faktiskt ner på mitt innehav i Latour på ~323 kr så fort jag såg nyheten om den DI-artikeln för liknande artiklar har sänkt kursen tidigare. Dessutom har premien varit sanslöst hög nu ett tag så det är högst välförtjänt att kursen kommer ner lite. Jag ökade senast på för ganska precis 1 år sen och då var kursen ~185 kr. Rätt mycket i uppgången sen dess som bara består i ökad substanspremie...

Det har sagts att Latour har varit för dyr i några år redan, så det är ett återkommande tema. Jag har själv ägt aktien i omgångar men sålde hela mitt innehav i vintras efter höstens svacka när börsen överlag var rejält sur. Men aktien fick ny fart och så blev den "för dyr" igen ... Kanske är det helt enkelt där aktien ska vara? Likväl som Investor och Industrivärden "ska" handlas med rabatt kanske Latour, Bure m.fl "ska" handlas med premie?
Citera
2024-09-28, 09:58
Medlem
Swingexpertens avatar
Rapport v39 ⚖️ 2024

Nytt ATH 🤩 OMXS30 satte en ny topp på 2649,92 och rusade denna vecka med +2,34%.

Min bästa fond blev ”Schroder ISF China A Acc USD” som tokrusade med +15,0%.

Vilket rally vi fick uppleva!
Citera
2024-09-28, 10:11
Medlem
marytraders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swingexperten
Rapport v39 ⚖️ 2024

Nytt ATH 🤩 OMXS30 satte en ny topp på 2649,92 och rusade denna vecka med +2,34%.

Min bästa fond blev ”Schroder ISF China A Acc USD” som tokrusade med +15,0%.

Håller med, blev en riktigt bra september tillslut efter en trevande inledning. Jag skall stänga månaden på måndag och räkna ut exakt vad det landade på men tror någonstans kring +30% med hävstången och kunde ta hem delvinster i både Securitas och Investor. Stängde dessutom Sweco i torsdags precis innan den sjönk och återinvesterade i AAK. Happy days.
Senast redigerad av marytrader 2024-09-28 kl. 10:31.
Citera
2024-09-28, 10:46
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:

Vilken osis att du gjorde en sån felbedömning och valde att satsa på räntor i stället för aktier. Mycket uppgång som försvann där.

Citat:
Jag hakar på obligations-rallyt nu när räntan är i fritt fall 🤑 Passar på att göra en rejäl vinsthemtagning när allt aktierelaterat är på plus. Flyttar samtidigt upp stopparna till ”break-even”.

Nya köp inför nästa vecka blir:

Captor Aster Global High Yield (+5,33%)
Case Credit Opportunity SEK (+3,90%)
MS Emerging Markets Lcl Inc (+5,32%)
Spiltan Högräntefond SEK (+5,17%)
Spiltan Räntefond Sverige (+1,99%)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem