2024-09-24, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Helt sanslöst. Guldfortsätter pinna på efter passerat 2600 (brukar ge konsolideringar när man når en ny trappa). Silver upp 5% nu. Kul för mig som ligger tungt i metaller men det känns ändå inte riktigt bra. Det känns inte stabilt.

Det mesta verkar även upp nu på börsen trotts härdsmälta 5 augusti.

Guld silver ratio är fortfarande väldigt hög.

Ponerar man att guldet når säg 3000$ inom 6 månader till 18 månader och silvret sticker så och det blir en ratio på säg 45 och silvret går över 60$ så är vi inte ens i närheten av inflationsjusterat ath i silver. Guldets ath i modern tid är ca 2700$ justerat för inflationen. Det är en no brainer att det slås när som helst(6-18 månader, eller imorgon)

Nu har ju jag varit positiv till guld jävla länge men det känns kul att det även blivit lite fart i alla gruvbolagen.
Citera
2024-09-24, 22:09
Medlem
Jag har väldigt fel angående inflationsjusterat högsta guldpriset, det lär vara en bra bit över 3000$.
Citera
2024-09-24, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Jag har väldigt fel angående inflationsjusterat högsta guldpriset, det lär vara en bra bit över 3000$.

Tänkte precis konstatera detta.
Citera
2024-09-26, 13:05
Medlem
Från Europa Bullions hemsida:

Dear Valued Customers,

We regret to inform you that Poland was the last EU country to end the VAT margin taxation on silver and platinum coins.

The changes will take effect on January 1st, 2025. After that all silver coins in the EU will be taxed with full VAT of 17% (in Luxembourg) to 27% (in Hungary).

At Europa Bullion we took a strategic decision to not restock silver and platinum so now is your last chance to buy these metals at the reduced VAT rate until supplies last.

We would like to thank all the silver investors who ordered on our website over 22,000 times in the past 4 years.

In October we are rebranding Europa Bullion to Premium Gold and moving our operations to Germany. Stay tuned!

Your sincerely,
EuropaBullion Team
Citera
2024-09-26, 15:38
Medlem
kyrkstockens avatar
Sålde av lite silvercert med hävstång (jag är fortfarande tung silver och guld). Man måste ta hem lite vinster också.
Citera
2024-09-26, 19:59
Medlem
Citat:
Helt sanslöst. Guldfortsätter pinna på efter passerat 2600 (brukar ge konsolideringar när man når en ny trappa). Silver upp 5% nu. Kul för mig som ligger tungt i metaller men det känns ändå inte riktigt bra. Det känns inte stabilt.

Det mesta verkar även upp nu på börsen trotts härdsmälta 5 augusti.

En sån dysterkvist du är.
Själv haft jag kanske 60% av min portfölj i guld och 20% i silver och jag planerar tidig pension istället 🙂
Citera
2024-09-26, 20:04
Medlem
Jag började köpa metaller 2016. Då pendlade guldet mellan 1100 och 1200 per Oz och kostade ett 1oz silvermynt 200 kr så var det dyrt. Det har varit en jävla resa.
Runt 2020 så körde jag eget bolag och fick placera mitt eget pensionsspar. Då hade guldet gått upp till 1500 per Oz och jag tvekade länge om jag skulle satsa hela pensionsavsättningen i guld, det kändes lite dyrt. Men det blev köp ändå. Ibland har man tur med investeringarna.
Citera
2024-09-27, 21:14
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saamo
Jag började köpa metaller 2016. Då pendlade guldet mellan 1100 och 1200 per Oz och kostade ett 1oz silvermynt 200 kr så var det dyrt. Det har varit en jävla resa.
Runt 2020 så körde jag eget bolag och fick placera mitt eget pensionsspar. Då hade guldet gått upp till 1500 per Oz och jag tvekade länge om jag skulle satsa hela pensionsavsättningen i guld, det kändes lite dyrt. Men det blev köp ändå. Ibland har man tur med investeringarna.
Kul att du vågade. Och att djärvheten betalade sig.
Citera
2024-09-27, 21:27
Medlem
Citat:
Kul att du vågade. Och att djärvheten betalade sig.

När jag investerade i ädla metaller för några år sedan sade både familj och vänner att jag var galen. Jag är glad att jag följde min magkänsla😎
Citera
2024-09-27, 21:38
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Femtusenkronor
När jag investerade i ädla metaller för några år sedan sade både familj och vänner att jag var galen. Jag är glad att jag följde min magkänsla😎

Jag började investera i ädelmetaller i juni och är nöjd så här långt . Om Eric Strand, förvaltare för AuAg Fonder, får rätt i att silverpriset kommer att ligga på 120 dollar inom några år så kommer jag att vara ännu mer nöjd.

Vad säger din magkänsla nu om ädelmetallerna?
Citera
2024-09-27, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Jag började investera i ädelmetaller i juni och är nöjd så här långt . Om Eric Strand, förvaltare för AuAg Fonder, får rätt i att silverpriset kommer att ligga på 120 dollar inom några år så kommer jag att vara ännu mer nöjd.

Vad säger din magkänsla nu om ädelmetallerna?

Min magkänsla säger att Eric Strand kommer få rätt, utan tvekan!
Citera
2024-09-28, 08:29
Medlem
Jag köper logiken i att vi kan komma att få en brist på silver och jag köper resonemanget om petrodollarns kommande fall. I teorin så stämmer det och det bör hända.
När det sker däremot.. Jag har hört lite för många svanesånger lite för ofta. Kanske händer det imorgon, kanske sker det inte under min livstid.

Någon klok herre (?) skrev.i tråden tidigare att ädelmetsller inte är något man investerar i kortsiktigt. Man köper och behåller och ser det som ett arv till kommande generationer. Framförallt är guld (och silver) tillgångar som staten aldrig kan frysa eller beslagta eller inflatera sönder för dig. Det skulle jag säga ät dess primära styrka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in