2024-08-31, 00:00
Medlem
zuttilis avatar
Ny i detta och funderar på att investera i guld/silver.

Vart köper jag där jag inte blir rånad sett mot spot priset? Överallt jag kollar så är allt 20-30% över spot, vilket kommer ta en evighet att ta igen.

Kollar utomlands men då är man ju osäker på om man kommer behöver tulla för att få hem grejerna.

Tacksam för svar!
Citera
2024-08-31, 22:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zuttili
Ny i detta och funderar på att investera i guld/silver.

Vart köper jag där jag inte blir rånad sett mot spot priset? Överallt jag kollar så är allt 20-30% över spot, vilket kommer ta en evighet att ta igen.

Kollar utomlands men då är man ju osäker på om man kommer behöver tulla för att få hem grejerna.

Tacksam för svar!

Pantbanken gbg ger hyfsat bra möjligheter att kunna köpa för under spotpriset men jag avråder ifrån att köpa guld nu. Sådana här haussanden leder alltid till korrigering nedåt.

Köp på platser där man får sämst betalt om man säljer grejerna. Pantbanken suger på att sälja saker hos så där kan man köpa för hyfsat pris.

Vissa second hand butiker säljer även dom guldsmycken dock har jag aldrig frågat om priset där.
Citera
2024-09-01, 15:48
Moderator
Diagorass avatar
Guldpriset ligger på rekordnivåer – och sedan millennieskiftet har guld varit en klart bättre investering än börsen.

”Det är en riktig varningssignal”, varnar råvaruexperten Torbjörn Iwarson som säger att det tyder på att något i grunden är fel.

https://www.di.se/nyheter/guldet-battre-an-borsen-en-varningssignal/
Citera
2024-09-01, 17:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
Guldpriset ligger på rekordnivåer – och sedan millennieskiftet har guld varit en klart bättre investering än börsen.

”Det är en riktig varningssignal”, varnar råvaruexperten Torbjörn Iwarson som säger att det tyder på att något i grunden är fel.

https://www.di.se/nyheter/guldet-battre-an-borsen-en-varningssignal/

Kina har ju lagrat Guld som aldrig skådats. Frågan är vad som komma skall med ekonomin. De verkar ju förbereda sig på ett världskrig utan dess like!
Citera
2024-09-06, 12:47
Medlem
LitteraXs avatar
I eftermiddag kan guldet börja klättra uppåt då en jobbrapport från USA väntas. Verkar inte lovande för världsekonomin och börserna, men desto bättre för guldet.
Citera
2024-09-12, 17:01
Medlem
Nytt ATH för guld. Silver upp rejält.
Citera
2024-09-12, 19:59
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Femtusenkronor
Nytt ATH för guld. Silver upp rejält.
Känns dessutom som ett nytt utbrott för guld.
Citera
2024-09-13, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Känns dessutom som ett nytt utbrott för guld.

Utan tvekan. Jag tror guld&silver kommer fortsätta upp tills en eventuell ekonomisk kris slår till där metallerna kortsiktigt kommer ner något, men endast kortsiktigt. Guld och silver kommer fortsätta upp det är en sak som är säker.
Citera
2024-09-18, 21:21
Medlem
Fed sänker räntan med hela 0.5 punkter och guld och silver går ner? 🤣
Citera
2024-09-21, 10:47
Medlem
Vem kunde tro att guldpriset skulle ligga på 2600+ redan nu i september? De mest hökaktiga prognoserna har väl legat på 2600 till slutet av året. Frågan är om vi får se ännu högre priser vid årets slut.
Citera
2024-09-21, 15:36
Medlem
ingetbranicks avatar
Placera hade en artikel i går om årets vinnare bland guldbolagen.

https://www.placera.se/placera/redaktionellt/2024/09/20/guldgruvorna-som-avkastar-battre-an-guldpriset.html

Man intervjuade också Eric Strand, förvaltare för AuAg Fonder, i juni:

https://www.placera.se/placera/redaktionellt/2024/06/04/podd-silverpriset-kan-ga-till-120-dollar.html
Citera
2024-09-24, 21:00
Medlem
kyrkstockens avatar
Helt sanslöst. Guldfortsätter pinna på efter passerat 2600 (brukar ge konsolideringar när man når en ny trappa). Silver upp 5% nu. Kul för mig som ligger tungt i metaller men det känns ändå inte riktigt bra. Det känns inte stabilt.

Det mesta verkar även upp nu på börsen trotts härdsmälta 5 augusti.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in