2024-09-27, 12:23
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GimliRedBeard
Briggs & Stratton är för övrigt sämsta skiten som någonsin tillverkats i motorväg.... tycker jag!
Det får du tycka, men det bevisar din okunskap.
Citera
2024-09-27, 12:25
Bannlyst
Citat:
Hur kan en 30 olja klara högre temp än en 10-40?
Det är väl det siffrorna anger? Hur mycket temperatur dom klarar?

De klarar behålla viskositeten vid en högre temperatur. Syntetoljorna blir tunnare när det blir varmt. Dock är dagens syntetoljor så bra så det är oväsentligt i sammanhanget. Samt man får piska gräsklipparen som en gammal oxe innan vintern kommer för att den skall bli så varm. Fast det är en gammal grej som lever kvar och gör att raka 30 oljor stämplade med ett märke kan säljas dyrt.
Citera
2024-09-27, 18:39
Medlem
GimliRedBeards avatar
Citat:
Briggs & Stratton är för övrigt sämsta skiten som någonsin tillverkats i motorväg.... tycker jag!

...I jämförelse med de japanska alternativen så man kanske får betala några kronor mer för men som man sällan ser bland de drivor av B/S motorer som står skrotade i förtid på varje återvinning.
Citera
2024-09-27, 19:22
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
En petitess men har ofta undrat varför det till gräsklippare rekommenderas en rak SAE 30 mineralolja.
Som då ofta sälj förhållandevis dyrt i små förpackningar. Det är väl den sämsta och borde vara den billigaste oljan!?
Finns det någon anledning till att inte i stället ta en slatt av den vanliga 10-40 oljan man har till bilen... som det ofta står dunkar av i garaget?

Förr i tiden innehöll mineral multi-grade oljor olika tillsatser som lätt bröts ned vid höga temperaturer som det blir i en gräsklipparmotor eftersom de är luftkylda. Raka oljor innehåller inte dessa tillsatser och är därför stabilare vid höga temperaturer. Därför var man tvungen att använda dessa oljor förr i gräsklipparna.

Moderna syntetiska oljor är båda stabila vid höga temperaturer och har ett multi-grade viskositetsindex, varför de går lika bra att använda i en gräsklipparmotor som de gamla raka mineraloljorna.
Citera
2024-09-28, 00:18
Medlem
Pungsvings avatar
Jag kör med vegetabilisk olja med utgånget datum. I bilen med.
Citera
2024-09-28, 08:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Jag kör med vegetabilisk olja med utgånget datum. I bilen med.

Får man fråga sig varför du gör detta? Kan knappast vara några större pengar du tjänar på detta. Snarare tvärtom eftersom motorn slits snabbare och du får reparera/köpa nytt i förtid.
Citera
2024-09-28, 10:08
Medlem
Pungsvings avatar
Billigt och bra. Syntetisk olja görs av vegetabilisk olja.
Citera
2024-09-28, 11:45
Bannlyst
Citat:

Ja, syntetisk olja är just tillverkad på syntetisk väg. Det finns även additiv och tillsatser samt egenskaper som en utgången rapsolja för matlagning ej besitter.

Jag måste säga att jag har svårt att tro på det du säger. Kanske om du har en gammal briggs stratton från tidigt 60- tal där toleranser är i centimeterskala.

Det går att använda som bränsle i en gammal diesel beirut merca däremot, om det filtreras innan.
Citera
2024-09-28, 16:10
Medlem
Pungsvings avatar
Tro vad du vill.
Citera
2024-10-03, 20:50
Medlem
Pungsvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blompissare
Ja, syntetisk olja är just tillverkad på syntetisk väg. Det finns även additiv och tillsatser samt egenskaper som en utgången rapsolja för matlagning ej besitter.

Jag måste säga att jag har svårt att tro på det du säger. Kanske om du har en gammal briggs stratton från tidigt 60- tal där toleranser är i centimeterskala.

Det går att använda som bränsle i en gammal diesel beirut merca däremot, om det filtreras innan.

Du visar hur okunnng du är i ämnet med ditt inlägg. Du tror att en motor med stora inre tolleranser är lämpad för en blaskig, tunn olja. Tror du vidare att en motor med tighta inre tolleranser vill ha en tjock och seg motorolja? Du är väl sosse också.
Citera
2024-10-07, 12:44
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
...I jämförelse med de japanska alternativen så man kanske får betala några kronor mer för men som man sällan ser bland de drivor av B/S motorer som står skrotade i förtid på varje återvinning.

Den enda japanska motorn som kan hävda sig mot B&S är Honda.

Du bör nog läsa på lite om dessa motorer då dina kunskaper verkar vara ganska klena.
Citera
2024-10-07, 13:42
Medlem
Citat:

Syntetisk basolja KAN göras av vegetabilisk eller för den delen animalisk råvara... det betyder inte att särskilt mycket av smörjoljan som vi faktisk använder är från dessa källor.

/Dick
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in