• 1
  • 2
2024-09-27, 10:00
Medlem
GimliRedBeards avatar
En petitess men har ofta undrat varför det till gräsklippare rekommenderas en rak SAE 30 mineralolja.
Som då ofta sälj förhållandevis dyrt i små förpackningar. Det är väl den sämsta och borde vara den billigaste oljan!?
Finns det någon anledning till att inte i stället ta en slatt av den vanliga 10-40 oljan man har till bilen... som det ofta står dunkar av i garaget?
Citera
2024-09-27, 10:06
Medlem
NyaHenriksss avatar
En rak olja klarar högre temperaturer än en multigradeolja.
Din gräsklippare är luftkyld och ska ha en rak 30-olja.
Citera
2024-09-27, 10:31
Medlem
c.divers avatar
Briggs &Stratton godkänner numera syntetiska multigrade oljor till sina motorer. Tidigare var det bara mineralolja som skulle användas.
Citera
2024-09-27, 10:45
Bannlyst
Det kommer fungera alldeles utmärkt med 10w40 olja i gräspruttaren. Den kommer antagligen gå bättre än med rak 30 olja. Lättare att starta när det är lite kyligare och den tunnare oljan kommer göra att det blir mer kraft i motorn.

Anledningen till att gräsklippartillverkarna rekommendera framförallt sin egna raka 30 olja för hutlöst pris, kan du nog räkna ut själv. Nuförtiden brukar det stå även i instruktionsboken att det går bra med andra halv/helsyntet oljor.
Citera
2024-09-27, 11:24
Medlem
GimliRedBeards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss

Hur kan en 30 olja klara högre temp än en 10-40?
Det är väl det siffrorna anger? Hur mycket temperatur dom klarar?
Citera
2024-09-27, 11:27
Medlem
GimliRedBeards avatar
Jag vet att i gamla traktorer så rekommenderas mineral oljor för att packboxar och packningar kanske inte klarar vissa tillsatser i syntetoljorna. Är det bara det som är själva grejen med mineraloljorna?
Citera
2024-09-27, 11:29
Medlem
GimliRedBeards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss

Min MC är också luftkyld. Har 10-40 i den.
Citera
2024-09-27, 11:33
Medlem
GimliRedBeards avatar
Briggs & Stratton är för övrigt sämsta skiten som någonsin tillverkats i motorväg.... tycker jag!
Citera
2024-09-27, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GimliRedBeard
Hur kan en 30 olja klara högre temp än en 10-40?
Det är väl det siffrorna anger? Hur mycket temperatur dom klarar?

Siffrorna anger viskositet.
Här kan du läsa allt du någonsin kan behöva veta om oljor:
https://www.oljemagasinet.se/magasin...ans-viskositet
Citera
2024-09-27, 12:05
Medlem
Citat:
Briggs & Stratton är för övrigt sämsta skiten som någonsin tillverkats i motorväg.... tycker jag!

Trams. De gör väldigt driftsäkra motorer.
Min klippare står utomhus året om och har gjort det i 4 år (klipparen är 8 år gammal). Går alltid igång. Aldrig bytt olja på den. Bara tanka och dra igång.
Citera
2024-09-27, 12:14
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:

I beg to differ, Tecumseh är sämre.
Citera
2024-09-27, 12:22
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
En petitess men har ofta undrat varför det till gräsklippare rekommenderas en rak SAE 30 mineralolja.
Som då ofta sälj förhållandevis dyrt i små förpackningar. Det är väl den sämsta och borde vara den billigaste oljan!?
Finns det någon anledning till att inte i stället ta en slatt av den vanliga 10-40 oljan man har till bilen... som det ofta står dunkar av i garaget?
Ditt påstående i trådstarten stämmer inte, t.ex. rekommenderar Klippo SAE 30/SAE 10W-30.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in